forskel på udstødninger
Fra : Peter Aagaard

Dato : 09-07-03 22:25

Hej med jer der ved noget...

Hvad er den praktiske forskel egenlig på kulfiber- og titanium udstødninger,
hvis der er nogen ?

Mvh. Peter

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-07-03 22:54

Peter Aagaard wrote:
> Hej med jer der ved noget...
>
> Hvad er den praktiske forskel egenlig på kulfiber- og titanium
> udstødninger, hvis der er nogen ?

Jeg vil ikke ligefrem påstå, at jeg ved en masse om emnet.... Men
umiddelbart er der ikke den store forskel på titanium- og carbon potter...
de vejer omtrent det samme, og koster vist også sædvanligvis nogenlunde det
samme. Men forskellen kommer, hvis du kører på en to-cylindret maskine, i
særdeleshed hvis det er en V2'er... de er nemlig ret hårde ved carbon
potter, og kan faktisk direkte ødelægge dem.

En anden ting, som jeg har lagt mærke til... min bror har en SV'er med
TwoBrother system med carbon potte, og den lyder en anelse mere hul, end mit
eget Micron system med titanium potte. Om dette er en generel egenskab ved
carbon contra titanium, skal jeg ikke kunne sige... ydermere tror jeg, min
brors potte trænger til at blive pakket om, hvilket også har en vis effekt
på lyden!

Jah, det var så lige mine 25 øre omkring carbon og titanium potter... håber,
du kan bruge det.

Mvh
Freddy

Fra : Peter Aagaard

Dato : 09-07-03 23:07

Freddy Lang wrote:

> [...]
> kører på en to-cylindret maskine, i særdeleshed hvis det er en
> V2'er... de er nemlig ret hårde ved carbon potter, og kan faktisk

Pyhh, så var det da godt at jeg valgte en Titanium

> [...]
> hvilket også har en vis effekt på lyden!
>
> Jah, det var så lige mine 25 øre omkring carbon og titanium potter...

Jo tak, jeg troede at der måske også var noget med at den ene blev varmere
end den anden, men det er måske en anden slags potter ?

Mvh. Peter
(RSV Mille med Aprilia Titanium Potte)

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-07-03 23:29

Peter Aagaard wrote:

> Pyhh, så var det da godt at jeg valgte en Titanium

> Jo tak, jeg troede at der måske også var noget med at den ene blev
> varmere end den anden, men det er måske en anden slags potter ?

Njarh... ulden inden i potten brænder jo væk med tiden, hvilket er den ene
ting... den anden er, at specielt en V2'er "puster" så hårdt, at den faktisk
ret let kan presse ulden hen i den bageste del af potten, således der slet
ikke er noget dæmpningsuld i den forreste del. Når (ikke hvis) en af disse
to ting sker, er der lige pludselig ikke længere noget, der beskytter selve
potten imod udstødningsgassen, som jo naturligt nok er temmelig varm. Ved en
titanium potte sker der stort set ikke andet, end at materialet bliver
misfarvet, og det kan altså rimelig let pudses/poleres op igen, så potten
stort set står som ny. Men ved en carbon potte risikerer man, at skidtet
simpelthen brænder igennem, og så står du altså med en ødelagt potte. Og
sådan en ny fætter koster jo let en 3-4 af de store... mindst.
Men jeg tror, at carbon'en i sig selv ikke bliver nær så varm som en
titanium potte (eller en hvilken som helst anden metal potte), fordi netop
metal jo har en vis varmeledende egenskab... det har carbon ikke, vist nok
endda tværtimod. Så du vil sikkert opleve, at mens en titanium potte efter
nogen kørsel godt kan være lidt håndlun, så vil en carbon potte efter samme
kørsel måske stort set ikke afgive nogen varme. Dette selvfølgelig kun, hvis
potterne er ordentligt pakkede med uld.

Det var så yderligere 25 øre...

Mvh
Freddy

Fra : Peter Aagaard

Dato : 09-07-03 23:45

Freddy Lang wrote:
> [...]

KLIP forklaring om potter
> [...]
> en carbon potte efter samme kørsel måske stort set ikke afgive nogen
> varme. Dette selvfølgelig kun, hvis potterne er ordentligt pakkede

nu skylder jeg da vist snart en af de grønne

Mvh. Peter
(RSV Mille)