Oliepumpe skift på cb500F?
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-07-03 21:13

Så fik jeg endelig målt olietrykket. Når cyklen er kold, er trykket ca. 3,5
bar i tomgang. Efterhånden som den bliver varm falder trykket langsomt helt
ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til ca.
2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
oliepunken?

Martin Schjoldager

Fra : p.jarnbak

Dato : 09-07-03 23:15

"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
> [...]
> ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til ca.
> 2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
Det ser da meget normalt ud.Jeg kan se at en z1300 skal have et olietryk på
2 bar ved 4000 rpm/100 grader varm olie
men ellers må du spørge et værksted eller se i den store bog.
Hej Palle.

Fra : Toft

Dato : 10-07-03 07:15

Jeg aner heller ikke hvad olietrykket på sådan en gammel honda skal være,
men hvis olietrykket er nede pga. slidtage vil det samme slid gøre sig
gældende andre steder i motoren (med mindre alt andet end oliepumpen
allerede er skiftet).
Du kører formentlig på SAE10W40 som fabrikken foreskrev..... Dengang i
halvfjerdserne! Mange, mange år og kilometer senere er det ikke utænkeligt
at din motor vil sætte pris på SAE15W50 eller måske SAE20W50 - det vil
ihvertfald få en slidt oliepumpe til lettere at kunne holde trykket..

Mvh
Klaus
BSAdsildt og GS450Skrammelbunke

Fra : Armand

Dato : 29-07-03 21:16

> [...]
ca.
> 2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så

Til en start kunne du ½-redde ved at bruge en solid tyk multigrade-olie!
Hvilken olie er der i?
I indlæg de seneste par dage er Motul 15W50 (W60?) fremhævet som nærmest
ubrugelig tyk - Hvilket ikke behøver at være tilfældet for din motor :-/

--
Armand.