Klubhjemmesider
Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 09-07-03 22:11

I vores dykkerklub har vi i lidt over et år haft vores egen hjemmeside.

Er interesseret i at høre lidt om hvad andre klubber gør med deres
hjemmesider.
Hvordan de er designet?
Hvilke funktioner tilbyder i jeres medlemmer?
Har i nogle gode ideer eller guldkorn i har lyst til at dele med os andre?
osv.

Vores hjemmeside har flg. indhold/funktioner:
Dynamiske adgangsniveauer for sider: 1) alle 2) medlemmer 3) bestyrelse 4)
administratorer ect.
Medlemmer kan ændre medlemsinfo, se medlemslisten, tilmelde sig
ture/træningsaftener, foreslå aktiviteter.
Internt beskedsystem, feedbackformular.
Sider med billeder, video, bestyrelsesreferater mv.
Statistik over medlemmer: Antal: medlemmer, besøgende, instruktører,
nitroxdykkere, cmas*, cmas**, cmas***. Antal dyk afviklet osv.
Mulighed for administratorer online at ændre i databaserne - slipper for at
download/uploade for at lave en lille ændring.

Og så lidt teknisk:
Database: Access.
Sprog: ASP.
Design: Frames.
Kompatibilitet: Kun IE - netscape, mozilla mfl er ikke supporteret.

Er der ikke noget med at DIF eller KAI har haft nogle kurser i
klubhjemmesider?
Nogen der ved om disse kurser handler oprettelse af en basal klubhjemmeside
eller om de omhandler funktioner, design mv?

Vh,
Thomas Kjeldsen
--
Nereus Sportsdykkerklub - http://www.nereus-dyk.dk

Fra : MD

Dato : 09-07-03 21:59

Hej - og stil dit ur (vigtigt her NG)

Vores nuværende og gamle side: www.draaben.dk

Vi er pt. ved at få designet en ny side af et af vores medlemmer som er
professionel -og vi er lidt længe om det, da os i bestyrelsen gerne vil have
så mange funktioner og muligheder lagt ind for både medlemmer og os i
bestyrelsen.

MVH Morten Dalmose - Dykkerklubben Dråben i Svendborg

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 09-07-03 23:35

www.stavangerdykk.com

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 10-07-03 07:49

www.havbasserne.dk

to lag:
generel info, UV-rugby scoreboard, turberetninger, kalender, mmm - åben for
alle
telefonliste, kopi af email forum - kun for medlemmer

forsøger at dele opgave med vedligehold imellem flere webmasterer, har en
headmaster med det endelige ord (han bander konstant de frivillige langt væk
.... de gør kun delvis som han siger

/Henrik (en af de frivillige der ligger tonsvis af billeder på serveren

Fra : Christian

Dato : 10-07-03 08:34

> [...]
> Har i nogle gode ideer eller guldkorn i har lyst til at dele med os andre?
Forstil dig, at du er en dykker der lige er flyttet til Nordsjælland
og skal til at finde en klub at dykke i. Hvis du nu har to klubber at
vælge i mellem, efter du har ledt på nettet efter klubber, på den ene
klubs hjemmeside kan du, som ikke medlem, se hvilke ture der er
planlagt i fremtiden og hvilke ture der er afholdt. På den anden side
kan du intet se og du har ikke nogen ide om klubben har to medlemer
eller 100, om den er aktiv eller inaktiv osv.

Hvilken klub ville du tage kontakt til først?

Hilsen
Christian
--------
www.air365.dk

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 21-07-03 20:11

Christian> "Thomas Kjeldsen" <thomas_kjeldsen@SLETDETTEyahoo.com>
Christian> wrote in message news:<behsjv$tl$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
Christian> Forstil dig, at du er en dykker der lige er flyttet til
Christian> Nordsjælland og skal til at finde en klub at dykke i. Hvis
Christian> du nu har to klubber at vælge i mellem, efter du har ledt
Christian> på nettet efter klubber, på den ene klubs hjemmeside kan
Christian> du, som ikke medlem, se hvilke ture der er planlagt i
Christian> fremtiden og hvilke ture der er afholdt. På den anden side
Christian> kan du intet se og du har ikke nogen ide om klubben har to
Christian> medlemer eller 100, om den er aktiv eller inaktiv osv.

Christian> Hvilken klub ville du tage kontakt til først?

Øh... Hvordan så du, at den var i Nordsjælland? Selv den information
er vist ikke offentlig...

Karsten
aalborgdyk.dk

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 21-07-03 22:09

> Øh... Hvordan så du, at den var i Nordsjælland? Selv den information
> er vist ikke offentlig...

Ingen øjne? ingen småkage! ;)

Måske er det lidt for godt gemt væk bag et uoverskueligt menusystem og en
ukonsistent forside, men ikke desto mindre står det der...

Men pointen er forstået.

Vh,
Thomas

Fra : Morten Dall

Dato : 10-07-03 18:43

"Thomas Kjeldsen" <thomas_kjeldsen@SLETDETTEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ture/træningsaftener, foreslå aktiviteter.
> Internt beskedsystem, feedbackformular.
> Sider med billeder, video, bestyrelsesreferater mv.

vores er på mange måder lavet i stil med jeres, dykker leder siderne skal
være opdygget så de virker som hjælpe værktøj til planlægning af ture sov.

> Og så lidt teknisk:
> Database: Access.

overvej at skifte til mySQL da det køre bedre og er lettere at administrære,
du kan ændre på tabeller osv uden at skulle down/oploade DB'en

> Sprog: ASP.
> Design: Frames.
> Kompatibilitet: Kun IE - netscape, mozilla mfl er ikke supporteret.

det er ikke vigtig at suporte IE, men at suporte Opera, da opera holder sig
til standarterne, det vil sige at hvis en side virker på Opera , så virker
den i 99,5 tilfælde også på de andre en du kan let lave noget der virker på
IE men ikke på andre, når man sidder og laver noget hvor for så ikke gøre
det rigtig fra starten DIR >>> Do It Right, or not at all!! <<<

mvh Morten Dall

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 10-07-03 21:44

> overvej at skifte til mySQL da det køre bedre og er lettere at
administrære,
> du kan ændre på tabeller osv uden at skulle down/oploade DB'en

Lidt svært da vores websted kun understøtter access.
Desuden bruger vi 2enetworx's gratis TableEditor til de ændringer du
beskriver.

> [...]

> IE men ikke på andre, når man sidder og laver noget hvor for så ikke gøre
> det rigtig fra starten DIR >>> Do It Right, or not at all!! <<<

Har planlagt overgang til noget der er bredere understøttelse for.
Og så slipper jeg af med frames'ne :)

Vh,
Thomas

Fra : Bo Meyer

Dato : 10-07-03 21:29

Morten Dall wrote:

> det er ikke vigtig at suporte IE, men at suporte Opera, da opera holder sig
> til standarterne

Nix! Det er hverken vigtigt at understøtte IE eller Opera. Det er
vigtigt at holde sig til en HTML standard, f.eks. HTML 4.01:
http://www.w3.org/TR/html4/ og test gerne sider via http://validator.w3.org/

Med venlig hilsen
Bo Meyer

Fra : Morten Dall

Dato : 10-07-03 23:59

"Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev i en meddelelse
> Nix! Det er hverken vigtigt at understøtte IE eller Opera. Det er
> vigtigt at holde sig til en HTML standard, f.eks. HTML 4.01:
> http://www.w3.org/TR/html4/ og test gerne sider via
http://validator.w3.org/

ja men jeg er enig, det var bare lige lettere at skrive Opera, da den også
skulle holde W3 standarten.

MD

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-07-03 14:57

Bo Meyer wrote:

> Nix! Det er hverken vigtigt at understøtte IE eller Opera. Det er
> vigtigt at holde sig til en HTML standard, f.eks. HTML 4.01:
> http://www.w3.org/TR/html4/ og test gerne sider via
> http://validator.w3.org/

Hvorfor er det vigtigt at overholde standarden men ikke så vigtigt at
understøtte browserne?

Laver i klubhjemmesider for at overholde en standard eller for at videregive
information til jeres medlemmer? Jeg går ud fra at det er det sidste,
hvorfor optimere i så ikke til IE, som er den browser flest mennesker
bruger?

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 11-07-03 22:28

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@magnetixspaam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det vigtigt at overholde standarden men ikke så vigtigt at
> understøtte browserne?

det forstår jeg ikke at det er svært at forstå.

> [...]
> information til jeres medlemmer? Jeg går ud fra at det er det sidste,
> hvorfor optimere i så ikke til IE, som er den browser flest mennesker

du giver selv sværet på dit spørgsmål, for at vider give information til så
mange som mugligt er det vigtig at følge en standart, for det der er lavet
og over holder en standart kan alle se, og ikke de 90% der bruger IE.
en profesionel programmør ønsker ikke at låse sig til en bedstemdt
leverandør, som man gør ved at optimer til IE, på den måde skal du rette i
din kode når MS kommer med nye funktioner, og du skal også rette hvis de
fjerner noget, du skal altså danse til ms fløjte, det skal du ikke hvis du
følger standarter.

jeg kan ikke forstå at det er så svært at indse, standarter er til for at
gøre det let for alle, prøv at forestille dig et liv uden standarter, det
var utænkeligt, på et tankstation ville der være 30 forskelige typper
brandstof, når du skulle fylde din flaske skulle du have en kuffert med
adaptere med for at være sikker på at kunne fylde, da der jo ikke findes
standart tilslutninger , osv osv, nej uden standarter så ville mange ting
vare vardiløse

problemet er at der er alt for mange "jeg tror at jeg er programmør og edb
expert, fordi jeg har frontpage installeret på min maskine" som ikke kan
finde ud at overholde nogle former standarte, og der ved får låst inter
netttet, som SKAL være et uafhænigt net, til MS.

mvh Morten Dall

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 12-07-03 14:12

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> jeg kan ikke forstå at det er så svært at indse, standarter er til for at
> gøre det let for alle, prøv at forestille dig et liv uden standarter ...

Uhmm... ikke noget med nye standarder på nitroxflasker... uhmm ;)

Seriously though - standarder er (som hovedregel) en god ting, kan godt se
det smarte i at holde sig til standarderne.

Vh,
Thomas
--
http://www.nereus-dyk.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-07-03 14:25

> [...]

> IE men ikke på andre, når man sidder og laver noget hvor for så ikke gøre
> det rigtig fra starten DIR >>> Do It Right, or not at all!! <<<

Ja det er lige som DIR, lad os endelig begrænse os selv med en standard.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 11-07-03 22:11

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er lige som DIR, lad os endelig begrænse os selv med en standard.

jeg gider ikke at diskuter DIR med dig, det er der folk der er bedre til end
mig, med programmering,

hvis du ved noget om programmering, og ikke sådanne noget selv lært på hobby
plan, så ved du hvor vigtigt det er at fælge standarter og ikke at låse sig
til udbydere/leverandør

problemet i edb brancen er at der er alt for mange halv studeret og selv
lærte røvere, der tror de kan alt, og derfor laver noget lort.

ups denne trår handler vidst ikke om dykning mere og bør stoppe

Morten Dall

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-07-03 08:10

> jeg gider ikke at diskuter DIR med dig, det er der folk der er bedre til
end
> mig, med programmering,

Du miser pointen! Ved altid at holde sig til en standard bliver standarden
aldrig udviklet. Hvorfor tror du det hedder html 4.01 nu? Og hvad tror du
HTML 5.0 kommer til at indeholde?

Ved at bruge de ekstra mulighedder der bliver givet fra de forskelliges side
kan "vi" være med til at bestemme hvordan den næste version af html ser ud.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-07-03 09:08

Henrik Manley:

> Du miser pointen! Ved altid at holde sig til en standard bliver
> standarden aldrig udviklet.

Vås.

Der e rforskel på at man holder sig til standarden ved produktioner der
skal bruges og på at man udvikler en ny stnadard ved siden af.

Men alt dette er OT.

EOD herfra.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Morten Dall

Dato : 13-07-03 08:53

> Ved at bruge de ekstra mulighedder der bliver givet fra de forskelliges
side
> kan "vi" være med til at bestemme hvordan den næste version af html ser
ud.

der må vi sige at, på det pungt bliver vi nok ikke enige, (og vi skla nok
heller ikke diskuter det i en dykker gruppe)

men jeg ser det jo sådanne at, så er det MS der bestemmer hvad der skal være
i næste version.

MD

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-07-03 15:00

Morten Dall wrote:
> laver noget hvor for så ikke gøre det rigtig fra starten DIR >>> Do
> It Right, or not at all!! <<<

Nu har jeg siddet og kigget på den der, do it right or not at all.. er du
holdt op med at dykke eller har du været ude og investere i en DIR rig?

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 11-07-03 22:05

> Nu har jeg siddet og kigget på den der, do it right or not at all.. er du
> holdt op med at dykke eller har du været ude og investere i en DIR rig?

jeg har, DIR rig og har haft det et stykke tid nu.

MD

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-07-03 08:11

> Nu har jeg siddet og kigget på den der, do it right or not at all.. er du
> holdt op med at dykke eller har du været ude og investere i en DIR rig?

Er det nok at man køber udstyret for at være med i det "gode" selskab.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-07-03 09:09

Henrik Manley:

> Er det nok at man køber udstyret for at være med i det "gode"
> selskab.

Nej. Du bliver det nok aldrig for din attitude er så langt fra DIR som
den kan være (næsten).

--
Peter Fjelsten
dk.tech.gear <http://www.dktechgear.dk>

Nyt website. Nye produkter. Flere produkter. Billigere produkter!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-07-03 10:12

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> Er det nok at man køber udstyret for at være med i det "gode" selskab.

Yes du gamle, så er du med i hulen!

Nej seriøst, det plejer at være den største udfordring for folk, for det er
der de skal have pungen op af lommen. Når de først har udstyret så begynder
alt det sjove..

mvh
Jonas

Fra : Morten Dall

Dato : 13-07-03 09:10

"Jonas Lüttichau" <j@spamnetix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> der de skal have pungen op af lommen. Når de først har udstyret så

jaaaa det ved jeg nu ikke, i starden virkedet det slemdt, men efter at have
dykket med Rene B L, hvor jeg lånte udstyr af ham, solgte jeg alt midt
gamle, og købte DIR og det var faktisk ikke så mange penge jeg skulle lægge
oven i (det er en singel tank rig uden dragt gas jeg har)

det jeg syntes der PT er den største forhindring, er GUE kurser som koster
noget, prisen på Helium hvis vi skal til at have det sjovt og prisen på
rejerne for at komme til at dykke der hvor jeg godt kunne tænke mig det

udgifter til overnævnte, overstiger længt prisen på udstyret

mvh Morten Dall, som godt ville meget meget mere en pungen vil ;-(

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-07-03 10:37

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
> det jeg syntes der PT er den største forhindring, er GUE kurser som koster
> noget.

Tjah, men det er også det sjove og man behøver jo ikke tage alle kurser på
én gang..

>, prisen på Helium hvis vi skal til at have det sjovt og prisen på
> rejerne for at komme til at dykke der hvor jeg godt kunne tænke mig det

Ja sådan har alle dykkere det vist...

> udgifter til overnævnte, overstiger længt prisen på udstyret

Joh..

Fra : Morten Dall

Dato : 13-07-03 09:04

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Er det nok at man køber udstyret for at være med i det "gode" selskab.

det var da et mærkelig indlæg ?

så vik vi lige vendt et indlæg om klub hjemme sider til programerings etik
til midt udstyr til hvad skal der til for at være DIR dykker,

ja vi kommer vidt omkring

md

Fra : palle villesen

Dato : 22-07-03 18:15

Tja,

Jeg synes den ser fin ud - men bliver det brugt til noget?

Vi bruger en yahoo gruppe til AL planlægning medlemmerne imellem...

Vores egen side www.biodyk.dk er egentlig kun til IKKE-medlemmer, der
gerne vil på venteliste og lignende... Nå ja og link til dmi, osv...

Vi er en dykkerklub - ikke en flok softwareudviklere der har brug for et
lækkert intranet...

Selv vores medlemsdatabase (som jeg har brugt al for meget tid på) hvor
alt kører automatisk fra venteliste til aktivt medlem til
rapportgenerering til kommunen... Det bliver egentlig brugt for lidt til
at det retfærdiggør arbejdet...

Så mit råd er: gør klubben synlig, tænk på det som en service for
kommende medlemmer. Hvis du allerede har teknikken (ser jo sådan ud) til
at køre et klubintranet, jamen så behold det (eller brug groupcare,
yahoo eller noget tredie).

En ide som vi ikke selv har fået gjort noget ved at er dagbog på nettet
over overståede arrangementer - det er en rigtig god reklameide overfor
andre!

Og lige sidste gang: statiske sider for medlemmer er mere eller mindre
spild af tid... De er beregnet på kommende medlemmer...

Hyg dig,
palle,
biodyk - www.biodyk.dk