Den nye "katastrofe-forsikring"
Fra : Henning

Dato : 09-07-03 19:59

Den reklame, der konstant kører på TV med Europæiske eller hvem det nu
er, der har lavet en rejseforsikring, som dækker "krig,
naturkatastrofer, evakuering" osv - dækker den også Search & Rescue i
forbindelse med dykker-ulykker?
Jeg mener at have hørt, at på baggrund af Rødehavs-uheldet sidste år,
er det nu muligt at tegne en forsikring, som netop dækker når der skal
en helikopter i luften for at lede efter dig?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Henning

Dato : 09-07-03 20:14

On Wed, 09 Jul 2003 20:58:59 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>er det nu muligt at tegne en forsikring, som netop dækker når der skal
>en helikopter i luften for at lede efter dig?

Ok, når nu andre ikke vil svare Jeg søgte lidt videre, hørte den
pludselig på TV og fandt ud af det var på www.europaeiske.dk - nærmere
betegnet http://www.europaeiske.dk/common/Basicpage.asp?menuid=109

Men...

Klipper fra betingelser:

1 EFTERSØGNING OG REDNING
1.0 Forsikringssum - DKK 75.000,- pr. forsikrede dog maksimalt DKK
150.000,- pr. skade.
Ved en skade forstås krav, der udspringer af samme oprindelige
skadeårsag og involverer en eller flere forsikrede.

Fedt, hvor meget helikopter får man for 75.000? 8 timer, hvis man er
heldig?

1.1 Hvilke skadetilfælde dækker rejseforsikringen?
Eftersøgning
Rejseforsikringen dækker i tilfælde af, at
a) forsikrede hos politi eller anden offentlig myndighed har været
meldt savnet i mindst 24 timer (et døgn)

Endnu mere fedt - du skal altså have ligget mellem hvide hajer og
sultne skildpadder et døgn, før de løfter en finger?

1.2 Hvilke udgifter dækker rejseforsikringen?
Eftersøgning
Rejseforsikringen dækker nødvendige udgifter til eftersøgning af
forsikrede i op til 14 dage og inden for en radius af 50 km fra det
sted, forsikrede sidst er blevet set.

Ifølge pkt. 1.1 skal der gå minimum et døgn, før eftersøgning
påbegyndes - hvor langt er det nu lige man når at drive på det døgn? I
hvert tilfælde langt mere en 50 km!

Konklussion - den dækker intet relevant for os i det våde element...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jan Richardy

Dato : 10-07-03 16:56

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> [...]

Umiddelbart er mit indtryk, at det er en "pop"-forsikring, som de forsøger
at prakke på folk, som er lidt nervøse efter World Trade Center hændelsen,
Irakkrigen og SARS i Kina.

Det ser dine egne fund også ud til at bekræfte.

---

Jan Richardy

Bunny-smashing:
http://www.richardy.dk

Fra : Peter T

Dato : 28-07-03 20:41

uden at vide det med sikkerhed, så skal du garanteret ha en
tilkøbsforsikring. Det skulle jeg ihvertfald, da jeg var skibums og væltede
rundt i sneen uden for lands lov og ret. Så mon ikke det er det samme med
dykning ? Så snart der er lidt action involveret bliver alt meget dyrere

Peter

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 12:05

Kære Henning,

Jeg har meget dårlige erfaringer med Europæiske og situationer der er lidt
for vilde. Du kan spørge mig privat.

Jeg har meget gode erfaringer med en række Britiske selskaber som har 100
vis af års erfaringer også i krigsområder mm. De lover ikke at bruge
helikopter eller andre konkrete ting - de lover det der er essentielt: We
will rescue you, evacuate you and hospitalize you. Altsammen så hurtigt som
muligt.

Nogle steder i verden, f.eks. Angola eller Afganistan er det kun britiske
selskaber der virkelig kan deres kram, fordi de har gode forbindelser til
lokale ledere.

Det er ikke nok med en helikopter når det er helt ekstremt...det er også et
spørgsmål om goodwill til selskabet fra de lokale og politik. Danmark er et
lille dumt land i den forstand - kunne du nogensinde forestille dig et dansk
forsikringsselskab bruge bestikkelse for at få dig hurtigere hjem? Nej
vel...!

Forskellen på en evakueringsplan kan være dagevis og det er ikke særligt
fedt at ligge i Angola f.eks. i 7-8 dage, kun med beskidte sprøjter,
"sisters" (nonner som har læst en lille smule medicin og en masse bibel) og
ingen læger - når man ved at Johannesborg har læger og udstyr en 1000
kilometer derfra...

Til dykning bruger jeg desuden DAN som er velrennomerede og som gør en god
indsats for dykkermedicin og sikkerhed.

Hvis du har planer om at blive professionel f.eks. Nase eller Padi
divemaster og op vil du desuden være forsikret der.

Held og lykke

Bobler, Benrino Lind

Fra : Henning

Dato : 29-07-03 15:43

> [...]
>
>Hvis du har planer om at blive professionel f.eks. Nase eller Padi
>divemaster og op vil du desuden være forsikret der.

Jeg har forsikring hos DAN, og holdningen er klar - de vil ikke lede
efter dig, men når du er fundet, vil de sørge for transport og
behandling. Det med eftersøgningsdelen er stadig en gråzone

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-07-03 14:22

Bernino Lind wrote:
> [...]
> bruge helikopter eller andre konkrete ting - de lover det der er
> essentielt: We will rescue you, evacuate you and hospitalize you.

Hvilke selskaber er det der udbyder S&R? Har de evt. en net adresse?

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Bernino Lind

Dato : 30-07-03 15:51

Ja, hvad faen var det de hed...der er et selskab under lloyds of london...

Tjekker lige mine gamle fakturaer...

Bobler, Bernino Lind