Browsere??
Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 01-04-01 13:37

Hej Guruer,

Hvordan kan jeg lede IE browsere hen til ie.html og Netscape browsere hen
til nn.html??
Altså et script der undersøger brugerens browser således at den korrekte
side vises??

Takker

Finn Jensen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 01-04-01 14:20

"Finn Jensen [Shannon Fly Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i
en meddelelse news:9a77ev$hrs$2@news.cybercity.dk...
<snip>
> [...]
> til nn.html??
> Altså et script der undersøger brugerens browser således at den korrekte

Hej Finn.

Prøv at kigge på http://www.echoecho.com/dk

Den har hjulpet mig mange gange med scripts.
--
Mvh. / Sincerely
Lars Frandsen, Denmark

Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 01-04-01 14:38

"Lars Frandsen" <lars@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn.
>
> Prøv at kigge på http://www.echoecho.com/dk
>
> Den har hjulpet mig mange gange med scripts.

Tak Lars

Den side har meget brugbart

Tak for hjælpen

Finn Jensen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-04-01 14:33

Finn Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan kan jeg lede IE browsere hen til ie.html og
> Netscape browsere hen til nn.html??

Pas lidt på med sådan nogle scripts. Verden er ikke sort/hvid og enkel.

Der findes mange forskellige browsere - her er et udsnit:

Internet Explorer
Netscape 6
Netscape 4
Opera
Mozilla
Konqueror
og en del AOL browsere

Nogle af dem ligner hinanden - andre opfører sig vidt forskelligt. F.eks. er
der kæmpe forskel på Netscape 4 og 6.

Hvis et script er skrevet i javascript virker din browserdetect kun i ca.
80-90% af browserne - da 10-20% af brugerne på nettet har slået javascript
fra i deres browser.

Søgerobotter understøtter heller ikke javascript - så dit site bliver højst
sandsynligt heller ikke indekseret af søgemaskinerne.

Efter min bedste overbevisning bør man ikke basere noget afgørende på et
javascript - og slet ikke på et så kompliceret område som dette.

Jeg bruger selv ASP til at detecte browsere - det er serverside, så det
virker i ALLE browsere og søgerobotter. Jeg har lavet et ASP script til at
udskille Netscape 4 fra resten af flokken. Det fanger også Opera browsere,
som har forklædt sig som Netscape.

Hvis du kan bruge det til noget - så ligger det her:
http://www.html.dk/scripts/asp/00001/

Mvh
Jonas

Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 01-04-01 14:48

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev i en meddelelse
> Pas lidt på med sådan nogle scripts. Verden er ikke sort/hvid og enkel.
>
> Der findes mange forskellige browsere - her er et udsnit:

> [...]

Hejsa,

Jeg ville blot udskille NN 3-4-5 fra IE 4-5 for at kunne lave den bedste
mulige side. Men dette er måske ikke nogen god løsning??

Det var for at lave en side der specifikt understøttede IE 4 og 5.

Men måske jeg kan spare alle mine anstrengelser??. Da jeg har
bestillingsseddel, gæstebog m.v. på min hjemmeside kan jeg på den måde se
hvilken browsere der benyttes og alle (100%) bruger IE version 5.0 eller
5.5. En lille procentdel bruge 4.0.

Enten bruger folk ikke Netscape længere eller også kan de ikke se mine
sider??

Finn Jensen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-04-01 14:59

Finn Jensen [Shannon Fly Dressing] skrev:

> Jeg ville blot udskille NN 3-4-5 fra IE 4-5 for at kunne lave den
> bedste mulige side. Men dette er måske ikke nogen god løsning??

Nej. F.eks. vil en dårlig browserdetektion (og dem er der *mange* af på
nettet!) ofte sende min browser Konqueror til Netscape 4-siden, selv om
Konqueror sagtens kan klare avanceret CSS, XHTML osv.

> Det var for at lave en side der specifikt understøttede IE 4 og 5.

Dum ide. Lav en side, der bruger 100% gyldig (X)HTML og CSS (tjek
http://validator.w3.org samt http://jigsaw.w3.org/css-validator).
Derefter kan du så lave diverse krumspring - tilføjelser, ikke
ændringer - for at udbedre skaderne i browsere, der ikke understøtter
standarderne godt nok.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 01-04-01 16:15

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Dum ide. Lav en side, der bruger 100% gyldig (X)HTML og CSS (tjek
> http://validator.w3.org samt http://jigsaw.w3.org/css-validator).

Hehe, det er ikke hele tiden nok. I hvertfald ikke hvis man også bruger
Javascript. Den side jeg arbejder på lige nu, validerer *næsten* (bortset
fra <body onresize> som åbenbart ikke er gyldig), men den falder helt fra
hinanden i netscape og opera.
Det er mit javascript der ikke er skrevet ordentligt (skal have det
optimeret, når jeg bliver lidt bedre til det ;P ) , der er skyld i det..

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
x===----> http://7star.homepage.dk <----===x