Aprilia SR125 - totaktsolie
Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 07:52

Hejsa.

Jeg har købt mig en Aprilia SR125 og kunne godt tænke mig at høre hvilken
olie jeg skal pøse på den? Det er jo en totakter med autoblander, og i
manualen står der om krav til olien:

Green Hit eller alternative olier af høj kvalitet med egenskaber der svarer
til ISO-L-ETC++ eller A.P.I. TC++.

Det er sort snak for mig. Nogen der har erfaring med en billig olie der
virker? Jeg bor i Århus. Hvis jeg pisker ned i Brdr. Sejr (gys) så kommer
jeg nok hjem med en olie til 100,- literen - det er jeg ikke så interesseret
i.

På forhånd tak.

Mvh
Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-07-03 08:38

Steen Schmidt wrote:
> [...]
> jeg nok hjem med en olie til 100,- literen - det er jeg ikke så interesseret

For tiden kører jeg på Statoils 'low-smoke' halvsyntetiske til
65kr/l, den ryger frygteligt, soder af helvede til, og lugter meget
grimt ... men den ser ud til at smøre meget godt .. ;)

Men nu er det naturligvis også bare på en gammel skæv RD350 med
forskruet kickstarter og gearpedal..

Bagdelen ved føromtalte olie er at den faktisk laver så voldsomme
belægninger på tændrørene at de ikke mere gider tænde ordentligt ved høje
omdrejninger, når man kører meget bykørsel.

// Hans, der gerne vil købe en billig(!) god gearskifteaksel+den dér
// dims der kobler den sammen med gearpedalen (og noget billigt
// fuldsyntetisk olie;)
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 10:17

Hans Joergensen wrote:

> // Hans, der gerne vil købe en billig(!) god gearskifteaksel+den dér
> // dims der kobler den sammen med gearpedalen (og noget billigt
> // fuldsyntetisk olie;)

Fik du ikke købt de 10 liter Castrol TTS-olie der var i markeds NG'en.
Det var da ellers et kanon tilbud.

/Jens Kawa KR-1 med masser af TTS-olie på lager.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-07-03 10:24

Pwh wrote:
> Fik du ikke købt de 10 liter Castrol TTS-olie der var i markeds NG'en.
> Det var da ellers et kanon tilbud.

Næh, sælger er vist forsvundet ...

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 10:13

Steen Schmidt wrote:
> Hejsa.

. Hvis jeg pisker ned i Brdr. Sejr (gys)
> så kommer jeg nok hjem med en olie til 100,- literen - det er jeg
> ikke så interesseret i.
>
> På forhånd tak.

Efter min mening er det et dumt sted at sparer for dig. Jeg går ikke ud fra at
du har købt en scooter for at ligge og kører mange km. Så din udgift til olie
vil komme til at kunne ligge på et meget lille sted, en SR125 bruger ikke ret meget.
Jeg har selv tilbagelagt 6000km på min SR125 og har hele tiden kørt på statoils
fuldsynteiske olie uden nogen probs overhovedet. Hvis du køber12*1 liter
på en gang kan du også tit få det til en fornuftig penge.

/Jens Kawa KR-1 på Castrol TTS-olie

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-07-03 10:26

Pwh wrote:
> Jeg har selv tilbagelagt 6000km på min SR125 og har hele tiden kørt på statoils
> fuldsynteiske olie uden nogen probs overhovedet. Hvis du køber12*1 liter
> på en gang kan du også tit få det til en fornuftig penge.

Hm, hvor fornuftige ? og hvordan ?

// Hans

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 13:18

Hans Joergensen wrote:

> Hm, hvor fornuftige ? og hvordan ?

Jeg betalte selv 82 kr/l for TTS-olie gennem mit arbejde.
Og jeg kan da forestille mig at hvis man køber lidt større mængder
af gangen hos en netforhandler så kan få en god pris.
Det koster jo intet at sende en mail til et par stykker og spørge.

/Jens

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 12:57

Hejsa.

> Efter min mening er det et dumt sted at sparer for dig.

Hmm - det ville jeg nu heller ikke. 100 kr/l. var bare et tal jeg slyngede
ud - jeg ved ikke hvad der er dyrt og billigt endnu. Jeg har ikke fyldt olie
på igen endnu, så jeg aner ikke hvor tit det skal gøres. Jeg betaler
gladeligt 2000 kr/l. hvis en liter så holder 300.000 km Eller sparer mig
for et motorhaveri etc.

> Jeg går ikke ud fra at
> du har købt en scooter for at ligge og kører mange km.

Nej - 6-8 kkm om året regner jeg med.

> [...]
> fuldsynteiske olie uden nogen probs overhovedet. Hvis du køber12*1 liter
> på en gang kan du også tit få det til en fornuftig penge.

Det lyder da fornuftigt. Tak skal I have.

Mvh
Steen

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 09-07-03 10:40

Steen Schmidt wrote:
> [...]
> der virker? Jeg bor i Århus. Hvis jeg pisker ned i Brdr. Sejr (gys)
> så kommer jeg nok hjem med en olie til 100,- literen - det er jeg

Hmm billig er nok ikke det du skal gå efter. Køb i stedet olien hos en
maskinhandler eller lignende.
Jeg købte 12 L Mobil Racing 2T hos B. Lauritzen i Odense, da det kun kostede
ca. 70/L.
De sendte til KBH. uden problemer.

Jens
RD dead style

Fra : Hekto

Dato : 09-07-03 12:34

In article <IXOOa.15062$Kb2.745862@news010.worldonline.dk>,
sschmidt@nospam.dk says...
> Hejsa.
>
> Jeg har købt mig en Aprilia SR125 og kunne godt tænke mig at høre hvilken
> olie jeg skal pøse på den? Det er jo en totakter med autoblander, og i
> manualen står der om krav til olien:

Se tråden længere nede, vedr. Yamaha's undersøgelse af 2T-olies
smøring.

Strokers: Vær stolt af at ryge!

Moderne oliers indhold af Polybutene nedsætter deres smøreevne; men
mindsker sod/koks/røg.
Motorer der kører på olier med Polybutene kører kort fortalt, optimalt
; men ikke så længe. Omvendt kører de længere hvis de må ryge og man
afkokser engang imellem.

Det er ikke helt let!!!

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 13:27

Hekto wrote:

> [...]
> Motorer der kører på olier med Polybutene kører kort fortalt, optimalt
> ; men ikke så længe. Omvendt kører de længere hvis de må ryge og man

Jeg har lige læst i bogen 'TWO-STROKE PERFORMANCE TUNING'
om hvilke olie forfatteren anbefaler. Hvis jeg har forstået ham ret er en
god fuldsyntetisk olie at fortrække. Jeg tror også at man skal passe på
at der ikke går for megen teknik i det. Holder man sig til et af topprodukterne
fra en anerkendt leverandør vil jeg mene at man er på den sikre side.
Men ok, en superolie til en SR125 med 13hk er måske lidt overkill.

/Jens

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 13:34

> Holder man sig til et af topprodukterne
> fra en anerkendt leverandør vil jeg mene at man er på den sikre side.

Det lader til at være holdningen - takker.

> Men ok, en superolie til en SR125 med 13hk er måske lidt overkill.

HA! Det er bare lige til du har prøvet at hive tændrøret ud af sådan én - så
ønsker du dig en olie der ikke soder )

Mvh
Steen

Fra : Hekto

Dato : 09-07-03 13:54

In article <3f0c0a29$0$13205$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...

> [...]
> fra en anerkendt leverandør vil jeg mene at man er på den sikre side.
> Men ok, en superolie til en SR125 med 13hk er måske lidt overkill.

Det tankevækkende er at sølen faktisk blev mørkeblå på en 125'er ved
kun 9.000 omdr. når den kørte med et meget højt indhold af
Polybutene!!
Molekylevægten af den anvendte form af Polybutene havde også stor
betydning.

Polybutene???
Viscisitetsstabilisator (i olie)
Anvendes også i gulvtæpper, plastposer, smørefedt o.s.v.
http://www.bpchemicals.com/polybutene/products/applications/index.html

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 14:12

Hekto wrote:

> [...]
> Polybutene!!
> Molekylevægten af den anvendte form af Polybutene havde også stor

Ja, og hvordan skal man så lige undersøge det på den olie man nu har valgt at bruge.
Det er det jeg mener med at der ikke skal gå for megen teknik i det.
Jeg tvivler også på at du får Castrol til at udleverer den kemiske formel på TTS-olie.
Almendelige mc-kører uden en højere kemisk uddannelse må jo kunne stole på
at oliefabrikanterne ved hvad de har med at gører, de vil vel helst sælge olie og ikke krumtappe.
Jeg tror at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse at eksperimenterer på egen hånd med mineralsk olie.

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 09-07-03 14:28

In article <3f0c14b4$0$13212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> [...]
> Jeg tror at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse at eksperimenterer på egen hånd med mineralsk olie.

Man må selvfølgelig gå ud fra, at de laver noget olie der dur!

Det er dog alligevel tankevækende, som jeg skrev i den anden tråd, at
Hans' RD'er har kørt på alm. Castrol 2T, den røde, 'hele livet'!!!
Den har nu gået over 60.000 uden hovedrep.!

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 15:29

Hekto wrote:

> Det er dog alligevel tankevækende, som jeg skrev i den anden tråd, at
> Hans' RD'er har kørt på alm. Castrol 2T, den røde, 'hele livet'!!!
> Den har nu gået over 60.000 uden hovedrep.!

Ja det er godt nok imponerende, hvordan det var gået med fuldsyntetisk olie
finder vi jo af gode grunde aldrig ud af. Men du skriver jo også at den kørte
på castrol, det var det jeg mente med at bruge en anderkendt leverandør.
Men vi kan nok hurtigt blive enige om at der kan værer mange andre faktorer end olien
der er årsag til at din gamle RD'er har holdt så længe.
Jeg tror faktisk også at hovedparten af RD'erne bliver skruet i stykker og ikke slidt op.

/Jens

Fra : Rune Larsen

Dato : 09-07-03 14:34

Hekto wrote:

> Det tankevækkende er at sølen faktisk blev mørkeblå på en 125'er ved
> kun 9.000 omdr. når den kørte med et meget højt indhold af
> Polybutene!!

Og når man netop har en scooter i tankerne, er det _ret_ sandsynligt at den
oplever at køre med en del omdrejninger og fuld gas det meste af tiden.

/Rune

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 15:37

Rune Larsen wrote:

> Og når man netop har en scooter i tankerne, er det _ret_ sandsynligt
> at den oplever at køre med en del omdrejninger og fuld gas det meste
> af tiden.
>
> /Rune

En SR125 yder 13hk ved 7000 rpm. så den er jo ikke særligt stresset.
Alt afhængigt af hvor man kører ligger den ikke ved fuld rpm hele tiden.
Det er forhåbentligt de færreste der har nerver til at kører 110 km/t i byen :)
Det er jo fordelen (eller bagdelen, som man ser på det) at du ikke kan
ligge og skamfyrer en scooter på samme måde som en mc med gearkasse.

/Jens

Fra : Rune Larsen

Dato : 09-07-03 17:09

Pwh wrote:

> En SR125 yder 13hk ved 7000 rpm. så den er jo ikke særligt stresset.

Den er ikke i særligt højt tunings-stadie, det er korrekt.

> Alt afhængigt af hvor man kører ligger den ikke ved fuld rpm hele tiden.

Næh, men variomatic-systemet gør jo alligevel at omdrejningerne heller
aldrig falder særligt langt ned! Uden at kende til afstemningen af
variosystemet vil jeg tro at den nok ligger oppe ved 6-9.000 hele tiden, og
så må lejerne vel godt være velsmurte

/Rune

Fra : Pwh

Dato : 09-07-03 21:33

Rune Larsen wrote:

> [...]
> variosystemet vil jeg tro at den nok ligger oppe ved 6-9.000 hele
> tiden, og så må lejerne vel godt være velsmurte

Hvordan skal den komme op på 9000rpm når max ydelsen ligger ved 7000rpm.
Lige precis mht SR125 har jeg en del erfaring efter at have kørt 6000 km
på min egen før den blev pakket væk i kælderen til fordel for KR-1'eren.
Så jeg kan oplyse dig om at ved normal transport/blandet kørsel ligger
den bestemt ikke oppe ved max rpm. Du skal passe på ikke at forveksle
en rigtig scooter med en knallert/øvert med et eller andet dødsygt tunsæt på.
Men selvfølgelig skal der da god olie til. Jeg startede også med at sige
at Steen ikke skulle sparer på oliekvaliteten.
Men det behøver nok ikke at værer en til 150 kr/l der bliver hældt på.

/Jens

Fra : Rune Larsen

Dato : 09-07-03 23:05

Pwh wrote:

> Hvordan skal den komme op på 9000rpm når max ydelsen ligger ved 7000rpm.

Det ser jeg overhovedet intet problem i? Hvorfor skulle den ikke kunne komme
det?

> [...]
> den bestemt ikke oppe ved max rpm. Du skal passe på ikke at forveksle
> en rigtig scooter med en knallert/øvert med et eller andet dødsygt tunsæt

Lad os nu ikke rive helt med af de voldsomme 125cc og tro at motoren er så
meget anderleders end på en øvert. Den er sikkert gearet lidt højere og
afstemt lidt anderledes, men ellers er der vist ikke de vilde forskelle.
Hvad omdrejninger er variomatic'en afstemt til at køre med?
Det er _ret_ vigtigt ift. varmeudviklingen i motoren, viser undersøgelsen
jo.

/Rune

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 03:12

Rune Larsen wrote:

> Det ser jeg overhovedet intet problem i? Hvorfor skulle den ikke
> kunne komme det?

Ned ad en meget stejl bakke kan den jo sikkert godt :)
Men eftersom at den lever max effekt ved 7000rpm
kan jeg ikke se hvorfor at den skulle nå op på 9000rpm
Men ok der er ikke omdr. tæller på så det må stå hen i det uvisse.

> [...]
> er så meget anderleders end på en øvert. Den er sikkert gearet lidt
> højere og afstemt lidt anderledes, men ellers er der vist ikke de

Jeg sagde ikke at motoren var spor anderledes end en 50ccm.
Jeg siger at den i standart trim ikke opfører sig som en voldtunet knallert.

> Hvad omdrejninger er variomatic'en afstemt til atkøre med?

Aner det ikke, og det intererserer mig for så vidt heller ikke.
RS'eren har kun været et transportmiddel for mig og har aldrig
fanget min interesse rent teknisk. Det jeg skriver er ud fra mine
egne erfaringer med den i hverdagen.

/Jens

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-07-03 09:32

Pwh wrote:

> Ned ad en meget stejl bakke kan den jo sikkert godt :)
> Men eftersom at den lever max effekt ved 7000rpm
> kan jeg ikke se hvorfor at den skulle nå op på 9000rpm

Absolut - også selvom det ikke går ned ad bakke. Som sagt kommer det ene og
alene an på hvordan varimatic'en er afstemt. Hvis der er kugler/fjedre i
den til at den kører med 7.200 omdrejninger, så gør den det, uden
hensyntagen til at makseffekt er ved 7.
Den kan endda dreje yderligere ud, når variomatic'en har varieret helt
færdig og farten kun kan øges ved at få flere omdrejninger. F.eks. ved
medvind eller ned ad bakke.

> Aner det ikke, og det intererserer mig for så vidt heller ikke.

Okay - det var jo det der var det interessante i denne diskussion omkring
oliekvalitet.

/Rune

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 13:09

Rune Larsen wrote:

> [...]
> Den kan endda dreje yderligere ud, når variomatic'en har varieret helt
> færdig og farten kun kan øges ved at få flere omdrejninger. F.eks. ved

Det får vi som sagt aldrig opklaret uden en rpm tæller. Men du skrev
tidligere at den vil ligge oppe ved 6-9000rpm hele tiden.
Det var det jeg var lidt skeptisk overfor dan ydelsen ligger ved 7000rpm.
At den måske kan komme op over 7000rpm under ekstreme forhold
er meget muligt. Men derfra til at sige at det er normale er der langt.

> Okay - det var jo det der var det interessante i denne diskussion
> omkring oliekvalitet.

Nej, jeg tror bare at den diskussion er kørt en anelse af sporet.
Jeg indrømmer bare ærligt at scootere ikke intererserer mig teknisk.

/Jens

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-07-03 11:52

> [...]
> højere og afstemt lidt anderledes, men ellers er der vist ikke de
> vilde forskelle. Hvad omdrejninger er variomatic'en afstemt til at

Jeg har ikke en SR men en aprilia leonardo. Den har maks effekt ved
8500rpm og med original afstemt vario ligger den ved 8500 omnkring
95-100km/t, Topfarten er på flad vej ~105km/t mens den kan løbe 120km/t
nedadbakke hvor den så har rundet de 10000rpm. Selv ved bykørsel er den
kun sjældent under 7000rpm.

Jeg har en løs omdrejningstæller som vi kan prøve på din SR'er. Har du
ikke haft en på vil du sikkert blive overrasket.

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 59000km

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 13:15

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> [...]
> 120km/t nedadbakke hvor den så har rundet de 10000rpm. Selv ved
> bykørsel er den kun sjældent under 7000rpm.

Det passer jo også meget godt med at små 4-taggere generelt går højere
op i rpm en små 2-taggere.

> Jeg har en løs omdrejningstæller som vi kan prøve på din SR'er. Har du
> ikke haft en på vil du sikkert blive overrasket.

Det bliver lidt svært at afprøve nede i min kælder, den er ikke ret stor :)
Men når man har kørt mc i 20 år på samtlige forskellige mc'er får man
jo efterhånden en fornemmelse af om en motor ligger ved 5000rpm
eller om den ligge ved 10000rpm. Og min oplevelse med min egen RS'er
er at den går forholdsvist lavt i omdrejningerne ved roligt tempo.
Det er klart at skal den op og kører 110km/t så skal der da snoninger på.

/Jens

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 10-07-03 00:08

Pwh wrote:
> Jeg har lige læst i bogen 'TWO-STROKE PERFORMANCE TUNING'
> om hvilke olie forfatteren anbefaler. Hvis jeg har forstået ham ret
> er en
> god fuldsyntetisk olie at fortrække.

Hmm, hvis jeg ikke husker helt galt så siger Mr. Bell vist at han finder alm
mineralsk olie bedst. Hvilket også passer godt med Hektos 60KKm på
RD'en...

Jens
RD

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 03:31

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:

> Hmm, hvis jeg ikke husker helt galt så siger Mr. Bell vist at han
> finder alm mineralsk olie bedst. Hvilket også passer godt med Hektos
> 60KKm på RD'en...

Enten husker du galt, ellers har du en ældre udgave end min (second edition).
Jeg sidder lige og læser i den nu, og han skriver at han ikke længere anbefaler
mineralsk olie da selv de bedste ikke kan nedsætte friktionen lige så godt som
de bedste syntetiske/castor olier.
Desværre er min scanner gået i koma, ellers kunne jeg have lagt siderne op i binaer.
Jeg orker ikke og skrive det hele af. Det er heller ikke en entydig konklusion han kommer med
som jeg læser det. Men som Hekto også tidligerer skrev, bliver det jo et kompromis.

/Jens

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 10-07-03 10:08

Pwh wrote:
> [...]
> anbefaler
> mineralsk olie da selv de bedste ikke kan nedsætte friktionen lige så

Hmm. Det er meget muligt jeg husker galt. Jeg har ikke bogen her, men jeg
mente det var noget med at han har lavet målinger med forskellig olie og
blanding procent. På den baggrund konkluderede han at mineralsk var bedst,
men syntetisk var praktisk.

Jens
RD

Fra : Hekto

Dato : 10-07-03 10:28

In article <p1aPa.415$EX6.197@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg
\(replace xxx with newsgroup to reply\)" <xxx@blaabjerg.net> says...
> [...]
> blanding procent. På den baggrund konkluderede han at mineralsk var bedst,

Det er også det Yamaha's undersøglese, groft vurderet, kommer frem
til.
For at sikre konstant høj ydelse, der ikke mindskes af koks og sod, er
Polybutene nødvendig.
Olier med Polybutene nedsætter smøringen, afhængig dels af mængden,
dels af den anvendte molekylevægt på en anvendte Polybutene.

Go' gammeldags 'rød, rygende olie' baseret på mineralsk olie, smører
optimalt; men mindsker hurtigt ydeevnen.
Syntetisk olie er vel stort set 'bare' olie, hvor man har gjort sig
umage for at optimere den, ved at 'sortere' molekylerne, så den er
mere ensartet, hvorved oiefilmen bliver 'stærkere'. Tilsætning af
Polybutene har derfor ikke så meget at gøre med om olien er syntetisk.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 10-07-03 12:16

Hekto wrote:
> [...]
> mere ensartet, hvorved oiefilmen bliver 'stærkere'. Tilsætning af
> Polybutene har derfor ikke så meget at gøre med om olien er syntetisk.

Jeg ved ikke nok om olier til at kunne deltage fornuftigt i denne
diskussion. Én ting er dog sikkert, det er vigtigt at bruge en olie der
brænder ved den rigtige temperatur. Det er faktisk nok den vigtigste
enkeltparameter. Bruger men en olie med for lavt flash point vil den brænde
af uden at smøre, for højt er til at leve med, hvis man gider rense ventiler
og udstødning hele tiden. Jeg antager at det også er derfor man anbefaler
olie til luftkølede maskiner til en RD, selv om den er vandkølet. Altså for
at få noget til den rigtige temperatur, men det er blot et gæt.

Det er min erfaring at man faktisk ikke her mange valg tilbage når man først
har fundet den temperatur ens motor kører ved!

Jens

Der holder 1 måned MC fri i Guatamale fra i morgen. Vi ses når jeg får lavet
RD'en til august.

Fra : Hekto

Dato : 10-07-03 12:39

In article <cWbPa.1802$791.757@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg
> [...]

> olie til luftkølede maskiner til en RD, selv om den er vandkølet. Altså for
> at få noget til den rigtige temperatur, men det er blot et gæt.

Det stemmer! Det jeg (vi) så ikke ehlt ved, er hvad rolle Polybutene
spiller i netop den parameter!?
Det kunne jo hænge lidt sammen med det undersøgelsen omtaler omkring
at Polybutene er nødvendig for at holde motorydelsen høj og konstant.

> Det er min erfaring at man faktisk ikke her mange valg tilbage når man først
> har fundet den temperatur ens motor kører ved!

Nej, og ikke engang det er særlig godt specificeret.

> Der holder 1 måned MC fri i Guatamale fra i morgen. Vi ses når jeg får lavet
> RD'en til august.
Måske du skulle overveje at hjembringe nogle reservedele fra
'nabolaget' i Brazilien? ;0)
Go' tur!!!

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 13:19

> [...]
> olie og blanding procent. På den baggrund konkluderede han at
> mineralsk var bedst, men syntetisk var praktisk.

Hvis du ikke kan huske hvad manden skrev er det nok bedre at
du lader værer med at referer fra hans bog.
Det kan hurtigt virke useriøst at citerer ud fra sin (tit svigtende) hukommelse.
Men som jeg også skrev var hans konklusion ikke entydigt til fordel for syntetisk.

/Jens

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 10-07-03 14:53

Pwh wrote:
> [...]
> Det kan hurtigt virke useriøst at citerer ud fra sin (tit svigtende)
> hukommelse. Men som jeg også skrev var hans konklusion ikke entydigt

Hmm, kan godt se hvad du mener, men nu huskede jeg jo rigtigt... Måtte
lige ringe til min bror, der har bogen på hylden. Det Bell finder godt ved
syntetisk er den mindre sod, men han skriver jo at mineralsk smører er bedre
og det er det han selv anvender. Jeg syntes nu det er en ret klar
konklusion. Det ordrette citat må vente til august hvor jeg kan sidde med
bogen foran computeren.

Jens
RD

Fra : Pwh

Dato : 10-07-03 15:30

> [...]
> nu det er en ret klar konklusion. Det ordrette citat må vente til
> august hvor jeg kan sidde med bogen foran computeren.

Så check lige op med hvad det er for en edition du har.
Min er lige indkøbt og er 2 edition, og der skriver han at han
ikke længere anbefaler mineralsk olie til andet en 'lightly stressed play bikes'.
Det kunne jo tyde på at han i ældre udgaver af bogen han anbefalet mineralsk olie.
Men der sker jo hele tiden en udvikling på den front så derfor kan han jo have ændret mening.

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 12:02

Pwh wrote:
> [...]
> Men der sker jo hele tiden en udvikling på den front så derfor kan han jo have ændret mening.

Jeg må straks checke min når jeg kommer hjem ...
Den er godt nok købt for ca. 8-10 år siden, hvornår kom 2. ed?

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Pwh

Dato : 11-07-03 14:20

Hans Joergensen wrote:

> Jeg må straks checke min når jeg kommer hjem ...
> Den er godt nok købt for ca. 8-10 år siden, hvornår kom 2. ed?

Den blev udgivet af Haynes i Septemper 1999.

/Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 15:12

Pwh wrote:
> Den blev udgivet af Haynes i Septemper 1999.

Æv .. så er min jo forældet ... :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Pwh

Dato : 11-07-03 15:58

Hans Joergensen wrote:

> Æv .. så er min jo forældet ... :)

Det er jo som du vælger at se på det.
Bogen passer jo meget godt med årgangen på din RD'er :)

/Jens KR-1 fra '88

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 15-08-03 16:48

Pwh wrote:
> [...]
> mineralsk olie.
> Men der sker jo hele tiden en udvikling på den front så derfor kan

Jep, er checket. Det er org. udgaven. Min bror købte den i midten af
90'erne, så der har vi forklaringen...

Jens
RD

Fra : Pwh

Dato : 15-08-03 20:58

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:

> Jep, er checket. Det er org. udgaven. Min bror købte den i midten af
> [...]

Når jeg har ret, så har jeg ret ;) ;) ;)
Bliver vi aldrig færdige med den tråd

/Jens Kwak KR-1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 11:59

> [...]
> Hmm, hvis jeg ikke husker helt galt så siger Mr. Bell vist at han finder alm
> mineralsk olie bedst. Hvilket også passer godt med Hektos 60KKm på

Snart 70 ... :)

http://gallery.nathue.dk/2003-06-28/PICT2613.JPG

Og den kører iøvrigt stadig glimrende...
Hver gang der kommer en underlig raslelyd bliver jeg godt nok
smånervøs, hvorefter det viser sig at være kåben eller noget andet
bras der rasler ... :)

// Hans

Fra : Hekto

Dato : 11-07-03 12:49

In article <slrnbgt641.88k.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Snart 70 ... :)
>
> http://gallery.nathue.dk/2003-06-28/PICT2613.JPG

.... jeg vil hellere se billederne fra Linien, i gaå!!!

(o)(o) .... bårrp! ... bååårp!!! ;0)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 12:56

Hekto wrote:
> ... jeg vil hellere se billederne fra Linien, i gaå!!!
> (o)(o) .... bårrp! ... bååårp!!! ;0)

Desværre fik jeg sgu ramt hende fra den dårlige vinkel..

Men det fede er så at den dér fyr der gik ved siden af glor på en
meget ond måde efter kameraet ... :)

Jeg smider dem op her senere.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Hekto

Dato : 11-07-03 13:04

In article <slrnbgt9fb.88k.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Men det fede er så at den dér fyr der gik ved siden af glor på en
> meget ond måde efter kameraet ... :)

*ROFL* ... godt du overlevede!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 13:18

Hekto wrote:
> *ROFL* ... godt du overlevede!

Jow deet .. men jeg havde jo også beskyttelse med ;) *host*

Som jeg skrev i min .sig i et andet indlæg var jeg iøvrigt udsat for
at venstre udstødning gik meget løs på vej hjem..

Knallerten lød godt nok mest som en gammel Puch uden udstødning da
jeg kom hjem til Brønshøj...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hekto

Dato : 11-07-03 13:26

In article <slrnbgtan7.88k.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Som jeg skrev i min .sig i et andet indlæg var jeg iøvrigt udsat for
> at venstre udstødning gik meget løs på vej hjem..

Jamen du stod jo også og sparkede til den, istedet for dækket!!!??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-03 13:57

Hekto wrote:
> Jamen du stod jo også og sparkede til den, istedet for dækket!!!??

Den har vist været løs et stykke tid.. :) den højre sad heller ikke
alt for fast ...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43