Vanishing Point
Fra : Michael

Dato : 08-07-03 21:51

Nogen der har set den film der kommer i aften på TV2 ??? Den der faktisk
kommer nu!

Vanishing Point . Kender I den ??

Er den god ??

Mvh
Micahel

Fra : hobnobs

Dato : 08-07-03 23:29

Den er i hvet fald ikke ret god, hvis man har set originalen. Den er nemlig
god og er fra 1971 og har en besynderlig men effektiv blanding af vild
kørsel og så langsomme dvælende scener med minimal dialog og ingen
underlægningsmusik.

Men en nøgen pige på en motorcykel - og det har selvfølgelig gjort indtryk
da jeg første gang så den som 12-årig på et s/h fjernsyn og med tysk
synkronisering alt alt for sent en nat hvor jeg havde sneget tvet ind på mit
værelse.

Nå men.

Hvis man er til "profession reporter" eller "the man who fell to earth" ved
man hvad jeg taler om. Remaket er godtnok med Aragorn i hovedrollen, men det
er og bliver en tv-fil (se anden tråd!) og Brandon Walsh bliver aldrig
skuespiller. Ha!

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Peter Lind

Dato : 09-07-03 11:43

"hobnobs" <hobnobs@lite.dk> wrote in message
> [...]
> god og er fra 1971 og har en besynderlig men effektiv blanding af vild
> kørsel og så langsomme dvælende scener med minimal dialog og ingen

Jeg var så heldig at se originalen for nylig i Cinemateket, så jeg har den
stadig i frisk erindring. Og egentlig syntes jeg at genindspilningen, som
TV2 viste, var ret tro mod formatet, altså vild kørsel og politijagter,
afbrudt af sære langsomme flashbacks eller dialog fra DJ'en. Men der var
lige lovlig meget dialog i genindspilningen, hvor Kowalski var utrolig tavs
i den første, og DJ'en var utrolig snakkende, så talte alle ret meget i den
nye udgave...

> Men en nøgen pige på en motorcykel - og det har selvfølgelig gjort indtryk

Jeg må have været yngre da jeg så filmen første gang, for noget af det
eneste jeg kunne huske, var de to bulldozere. Jeg brugte timer på at lege
med mine matchbox-biler, og blokere deres vej med bulldozere og politibiler.

> Remaket er godtnok med Aragorn i hovedrollen, men det er og bliver
> en tv-fil (se anden tråd!) og Brandon Walsh bliver aldrig skuespiller. Ha!

(Hvilken anden tråd?)

Jeg synes at remaket er meget mærkeligt. Det virker som om de har taget
biljagt-scenerne fra den oprindelige film, og så lavet en ny historie med
dem, og vel at bemærke en historie, som jeg bestemt ikke bryder mig om.

(måske spoilers i det følgende:)

Den første udgave spillede meget på den enkeltes frihed overfor systemet, og
var positivt stemt overfor hippier og skæve eksistenser. Den kritiserede
racisme, og religion, og fremstillede politiet som en identitetsløs masse,
der bare gjorde deres pligt, samtidig med at Kowalski (der ikke havde noget
fornavn!) egentlig ikke havde nogen grund til at køre så stærkt, men bare
ikke havde andet at give sig til.
I genindspilningen er racisme-tingen stort set væk, og den sorte soul-DJ er
blevet til Brandon fra 90210, en af disse gale anti-government liberalister,
der bor ude i bjergene, og gør klar til revolutionen. Jeg kan ikke huske
hvad man kalder den slags folk, men filmen var meget positiv over for dem.
Den nøgne hippie-pige og hendes fyr fra den gamle film, var pludselig blevet
et par halvgale militante skrotpladsbeboere, istedet for et ungt par, der
boede langt væk, og røg lidt weed.
Jeg var meget ked af at de havde givet Kowalski en grund til at køre så
stærkt, og hvad var ideen med alt det religiøse fis ? Pludselig var der både
jesus og indianer-ånder og konens genfærd blandet ind i det hele - hvad
tænkte de på?
Den første udgave af filmen skildrede Kowalski som en lidt usympatisk fyr,
der bare ville hurtigt frem, fordi han havde væddet om at han kunne. Til
gengæld så man i flashbacks at han havde prøvet alt muligt, og havde fejlet
så mange steder, at han var blevet til typen, der egentlig bare var
ligeglad. Måske ikke en positiv rollemodel for 90'erne, men hvad så.
Og nu var det pludselig et mål og en mening, nogle skurke i form af
FBI-agenter og sheriffer (der mindede om noget fra Smokey and the Bandit) og
en overjordisk forklaring på hvad han opnåede til allersidst.

Jeg synes at filmen er ødelagt - men er der nogle, der kun har set
genindspilningen, og godt kunne lide den ?

Mvh
Peter Lind

Fra : hobnobs

Dato : 12-07-03 14:24

Ha!

> (Hvilken anden tråd?)

den hvor enelleranden spørger om hvad der karakteriserer en tvfilm.Jeg kan
ikke lige finde den frem nu, men der blev svaret ret rammende (og jeg
citerer efter hukommelsen) at tvfilm har mindre budget, kortere
optageperiode og dårligere skuespillere - eller noget i den stil. det var i
hvert fald ganske rammende, også for vanishing-point-remaket. og jeg giver
dig ret i din analyse. der var ganske mange lag i den oprindelige historie +
en kritisk holdning til det bestående samfund og "spillets regler". det
havde jeg svært ved at se genskabt i den nye version.

venlig sommerhilsen, martin skovbo

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 10-07-03 22:12

"hobnobs" <hobnobs@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god og er fra 1971 og har en besynderlig men effektiv blanding af vild
> kørsel og så langsomme dvælende scener med minimal dialog og ingen

Originalen er god. Jeg så den på "det store lærred" i Cinemateket i
København i sidste måned. En biograf der varmt kan anbefales, hvis man er
til andet end den seneste to'er eller genindspilning, som de øvrige
biografer viser i én uendelighed. Cinemateket har nogle fremragende
kavalkader - for tiden er det bl.a. Robert De Niro og Japan Horror.

http://www.cinemateket.dk

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)