CBR problemer?!
Fra : Brian Kjær

Dato : 08-07-03 20:07

Kædestrammeren på min Honda CBR 600 F2 siger sjove "klonk" lyde - har ladet
mig høre at det er meget normalt for en CBR?!

Hvad skal/kan jeg gøre ved problemet?

/Brian

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-07-03 22:12

> Kædestrammeren på min Honda CBR 600 F2 siger sjove "klonk" lyde - har
ladet
> mig høre at det er meget normalt for en CBR?!
>
> Hvad skal/kan jeg gøre ved problemet?

Hvis det irriterer dig, så kan man enten skifte knastkædestrammeren eller
selve knastkæden. De koster ca. 400-500 kr. for hver del.

Jeg skiftede selve knastkæden på min F1'er i vinters og - æstetisk set -
hjalp det enormt meget.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-03 07:09

> Kædestrammeren på min Honda CBR 600 F2 siger sjove "klonk" lyde - har
> ladet mig høre at det er meget normalt for en CBR?!

Hej Brian

CBR problemer? Er det ikke det manne som tørt vand eller kold ild?

Min CBR larmede meget fra knatkæden i 1 minut hvis man kørte den helt varm,
lod den stå to minutter og startede den igen. En CBR 600 F2 har
olietrykunderstøttet knatkædestrammer. Problemet kommer hvis der er luft i
strammeren, så kan den ikke holde trykke så godt. Efter jeg monterede min
kastkædestrammer korrekt forsvandt al støj den havde før.
Knastkædestrammeren skal pumpes helt fri for luft og monteres i et jævnt
træk hvor den ikke får lov til at strække sig ud igen overhovedet og derved
fylde ig med luft. Gør man det, er cyklen helt fri for knastkædestøj.

Jeg nåede at skifte min knastkæde ved 73500km, men den var stadig inden for
slidtolerencerne. Jeg købte også en ny knastkædestrammer jeg måske har
ligende endnu, men når man montere den gamle korrekt virker den fint endnu
ved 106000km.

Derudover er der ingen problemer ved slidt knastkæde og knastkædestrammer,
da en knastkæde koster 500kr og en knastkædestrammer koster 350kr hos
www.davidsilverspares.co.uk/ ifølge min hukommelse. Både knastkæde og
strammer kan afmonteres uden at fjerne andet end ventildæksel og højre
motordæksel på en CBR 600 F2. Det burde ikke koste mere end en pakning og
max 1 time i forbindelse med ventilservice. Alt i alt småting.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-07-03 17:55

> [...]
derved
> fylde ig med luft. Gør man det, er cyklen helt fri for knastkædestøj.

Og hvordan er det lige du gør det ?
putter den i en spand med olie og bare trykker og trykker eller ?
og du bliver du ved med at holde den inde imens du sætter den igennem hullet
den skal sidde i ? det forstår jeg heller ikke at du kan, kan du ikke
forklare mig lidt mere om hvordan du gør. jeg har nemlig lige købt ny
strammer 950 kr :( efter at min kæde sprang ( havde fået den skiftet og den
havde kun kørt 800 km :(
nu vi har samlet den igen siger den stadig lyde.. der er kommet et andet
topstykke på da den jo havde smadrer ventilerne ( fandt et brugt med
ventiler )

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-07-03 08:56

> Og hvordan er det lige du gør det ?

Hej Lars Bisgaard

Du har da godt nok være uheldig! monterede du en uendelig knastkæde, eller
nittede du den selv?

Her kommer den grundigt forklarede version af knastkædestrammer monteringen:

1: Drej motoren hen til hvor der mest træk på krumtappen. Her er knastkæden
løsest på strammersiden. Pil stammeren af.
2: Nedsænk knastkædestrammeren helt i olie, med lufthullet som det højeste
sted. Pump den blanke del ind og ud til den er jern-hård. Dette er også
beskrevet i din værkstedsmanual.
3: Vend pakningen rigtigt. Den side med det største hul skal vende ud mod
strammeren.
4: Monter strammeren så den blanke del kun bliver trykket sammen, og ikke
smutter ud igen og bliver fyldt med luft.

Sværere er det ikke. Det virker perfekt for mig.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-07-03 19:22

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Lars Bisgaard
>
> Du har da godt nok være uheldig! monterede du en uendelig knastkæde, eller
> nittede du den selv?

Det var en uendelig, og det var en mc mekaniker der monterede den ( men det
var orange så ingen garenti :((

Og for det ikke skal være løgn så sidst vi satte ventildækslet på knækkede
der en bolt nede i topstykket :(( og vi spændte med moment nøgle 15 nm.
vi har fået den boret op og sat en dims ned med gevind både " uden om og
inden i " ved ikke hvad en sådan hedder. men den skulle være lavet til det.
har så bestildt 6 nye bolte ved honda, ca. pris 80 kr stykket + 200 kroner
for at de skulle få fat i dem express, jeg ringede tirsdag og de ville så
have dem fredag, ( det er ikke mc mekkeren der vil have de 200 men honda,
Pga. de kun er få mennesker ( ferie tid ) , jeg syntes det er lidt vildt at
skulle give 200 for det og express kalder jeg det ikke når der næsten går en
uge. men ellers kunne de ikke sige hvornår jeg kunne få dem :(
har mest lyst til at sælge lortet ( men de sidste 2 år har jeg jo været så
glad for den... og den står nu med nyt kædekit 2 sprit nye dæk der ikke har
rørt asfalt, nyrenoveret bagdæmper jeg endnu ikke har prøvet, og nyt olie i
forgaffel.. så jeg ønsker bare at den snart holde op med at drille ! :)

> [...]
> smutter ud igen og bliver fyldt med luft.
>
> Sværere er det ikke. Det virker perfekt for mig.

Mange tak, nu forstod jeg hvad du mente, den skal jo ikke være trykket
sammen mens jeg monterer den, det var sådan jeg forstod det først og derfor
ikke rigtigt kunne "hitte" ud af hvad du mente :)

MVH

Lars Bisgaard