Problemer med brænding af musik CD
Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 01-12-00 18:27

Jeg har forsøgt at lave en kopi af en af mine musik CD'er. Jeg brugte
toast 4.0, trak cd'en over på toast's arbejdområde og den valgte
herefter selv formatet audio CD. Jeg brænder med en LaCie ekstern scsi
brænder via en pm 4400 med 96 mb ram. Det ene problem er at alle
forsøgene mislykkes hvis jeg forsøger ved 4x speed. Kan det virkelig
passe at det ikke kan lade sig gøre. Jeg har ikke andet kørende på
computeren imens og jeg har tildelt toast 22 mb ram.
Ved 2x hastighed lykkkedes det mig at brænde en CD. Jeg kan høre den på
computeren men hvis jeg sætter den i mit anlæg bliver den ikke genkendt
som en musik CD. Anlægget søger på disken men der sker ikke rigtigt
mere.
Er der nogen der har et bud på hvad der går galt ? Bør jeg få fat i en
nyere udgave af toast eller findes der andre programmer der er bedre til
formålet ?

Med venlig hilsen

Jakob Højer Kristensen
--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-00 19:12

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> [...]
> Er der nogen der har et bud på hvad der går galt ? Bør jeg få fat i en
> nyere udgave af toast eller findes der andre programmer der er bedre til

Din maskine og CD-ROM drev er simpelthen ikke hurtige nok til at levere
en stabil strøm af data ved 4x hastighed. Hvis du brugte Toast Audio
Extractor til at kopiere musikken til harddisken, ville du uden
problemer kunne brænde med 4x hastighed.

Mht. problemet med at afspille musikken på anlægget, så vil jeg foreslå,
at du prøver et andet fabrikat CD-R diske. Jeg har også selv oplevet, at
brændte musik-CD'er ikke ville virke i mit anlæg, men virkede fint på
computeren, men kun med visse mærker af CD-R. De fleste mærker virker
helt fint.

Dem der ikke virkede hus mig, var Silver Blue 80 min. CD-R.

--
René

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 01:45

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 01:45

Hej Jakob

Jakob Højer Kristensen wrote:

> PS: husk at fra idag kommer der højere afgift på brændbare cd'er. Såvidt
> jeg kunne se kommer en cd til at stige ca 5 kr alene i afgift så det
> er med at hamstre

Ja, fra og med her d. 1.12. er der blevet lagt en afgift på alle CD-R og
CD-RW på 3.86kr for et 650mb/74min medie, og fra 1.1.2001 vil afgiften stige
til 3.94k. for det samme medie.

Oprindelig var det meningen, at afgiften skulle stige trinvis gennem de næste
6 mdr. så det først blev fra d. 1.6.2001, at den fulde afgift på medier kom
op på de 3.94 kr. for et 74min medie, men CopyDan Båndkopi hævder, at der er
blevet hamstret så meget, at - "...det vil være mest rigtig af hensyn til
kunstnerne, at afgiften sættes op allerede nu..." -

Jeg - og mange andre inden for brancheforeningen - synes, det er en
fuldstændig malplaceet og uakceptabel afgift. Det er som om CDB tager det for
givet, at _alle_ snyder og bruger data CD'er til musikbrænding, hvilket jo
langt fra er tilfældet. - Og så hævder CDB jo også, 'at det skal komme de små
og ikke særligt godt sælgende kunstnere til gode'. - Det er en forfærdelig
gang sludder og vrøvl. Jeg kender adskillige små kunstnere, der har udgivet
CD'er og som sælger omkring 500-1000 stk., men jeg kender _ingen_, der
nogensinde har fået så meget som en krone fra CDB !!!

- Og er I egentlig klar over, at I kommer til at betale afgift af jeres
_egne_backup_data_? - Det rene vanvid! - Hvad bliver det næste, CDB finder på
at lægge afgift på? - Harddiske?

De eneste, der er fritaget for afgiften er registrerede erhvervsmæssige
brugere. Dvs., at man skal være registreret hos CopyDan Båndkopi som værende
ervervsbruger. Eneste undtagelse herfra er de af staten godkendte
handicapgrupper, blinde, ordblinde og døve, (CDB regler gruppe 4 brugere). Og
den proces, som de skal igennem, hvis de køber fx. 10 CD-R/RW i en butik er,
- at de skal have en beediget erklæring fra butikken om, at butikken har
betalt afgift. - Sende kvitteringerne ind til CDB med ansøgning om at få
pengene refunderede. - Vente i ca. 6 mdr. før CDB får sig taget sammen til at
tilbagebetale beløbet på en _check_ - ikke engang ved en overførsel til evt.
giro eller bankkonto.!!! - Hvis ikke det er bureaukratisk, - så véd jeg ikke,
hvad bureaukrati er!.

Så til jer, der enten selv har en form for grafisk virksomhed, eller som er
ansat i en sådan. - Bliv registrerede hurtigst mulig hos CDB og få et
godkendelsesnummer, så I slipper for alt bøvlet med det senere.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 01:57

In article <1ekzc8z.m0dab71vovm4gN%n94jhk@xxxnat.ou.dk>,
n94jhk@xxxnat.ou.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> ups.... jeg har slet ikke plads til en cd på min hardisk.

Ligger du stadigvæk og fedter rundt med den originale 2GB Fireball HD?

Jeg bør måske her nævne at du vil mærke en hastighedsforøgelse hvis du
sætter en hurtigere (og større) HD i. Jeg kan nemt anbefale en ST320420A.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 10:03

> Ligger du stadigvæk og fedter rundt med den originale 2GB Fireball HD?

Ja det gør jeg desværre. Jeg har tit overvejet at få en større disk i.
Hvor meget mærker man at den er hurtigere ? Bliver maskinen også
hurtigere til at vise indhold af store mapper etc. ? Den disk du
anbefaler hvad mærke er det ? Da jeg er ret lydfølsom vil jeg gerne have
en disk der er så lydløs som mulig, nogen bud på en sådan disk ?

MVH

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 13:44

In article <1el0bga.19e178s1lqn6ksN%n94jhk@xxxnat.ou.dk>,
n94jhk@xxxnat.ou.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Hvor meget mærker man at den er hurtigere ?

Det er sgu ikke lige til at sætte tal på.

> Bliver maskinen også hurtigere til at vise indhold af store mapper
> etc. ?

ja, meget.

> Den disk du anbefaler hvad mærke er det ?

Seagate

> Da jeg er ret lydfølsom vil jeg gerne have en disk der er så lydløs
> som mulig, nogen bud på en sådan disk ?

Den jeg har siger ikke det store, men jeg er blevet kaldt halvdøv før.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 18:31

Det lyder som noget jeg skulle se og finde financer til.

MVH

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 17:02

Hej Jakob

En Seagate Barracuda 7200rpm ATA/IDE66 disk er en ganske fortrinlig og
særdeles lydsvag disk. - Indimellem har jeg prblemer med at høre, om den
kører eller ej...

Jeg har selv lige fået et sådan 30gb'er i min G3/233, og den kører bare! Og
forskellen er faktisk ret mærkbar ved overførsel af store filer.

Jeg har også en Seagate Barracuda 5400rpm ATA33 - en 4gb, den blev leveret
med. Begge diske har en Mac OS 9.0.4 hhv. DK og US. Min 9.0.4DK med ca.
350mb udv. og skrifter på den store disk kører hurtigere end min 'clean'
9.0.4US på den lille disk.

Jeg tror, jeg gav omkring 2500kr. for den + mont., da jeg ikke selv ser nok
til at kunne gøre det.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 18:32

Ok, tak for informationerne ´

MVH

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-00 16:37

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> ups.... jeg har slet ikke plads til en cd på min hardisk.

Hmmm.. det er et problem...

> dobbelt ups.... jeg har lige købt 20 pioneer cd'er i bilka (det var det
> mærke jeg lige har afprøvet)

Siden du har købt mærkevare-CD'er, så burde det ikke være dem, der er
problemet. Hvor gammel er den CD-afspiller du har prøvet dem med? Og
hvilket mærke er det?

> PS: husk at fra idag kommer der højere afgift på brændbare cd'er. Såvidt
> jeg kunne se kommer en cd til at stige ca 5 kr alene i afgift så det
> er med at hamstre

Er gjort... Jeg gider eddermame ikke at betale 4 kr./CD i afgift bare
fordi jeg vil lave backup og have et sted til mine downloads.
Nu bliver digital kopiering - til privat brug - jo også snart tilladt og
så virker det lidt spøjst, at man skal betale afgift for CD'er, som man
bruger privat.
Selvfølgelig får de nogen penge ind på det, men jeg er stensikker på, at
mange virksomheders CD-forbrug eksploderer når medarbejderne begynder at
købe CD'er igennem deres arbejde, fordi de er afgiftsfritagede.

--
René

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 18:49

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 03-12-00 18:49

> Dette indlæg hører faktisk til i dk.edb.mac og ikke i en privat mail, så
> jeg har tilladt mig at poste det for dig, Jakob.

Jeg er forvirret Har jeg sendt det til dig som mail ? Jeg bruger
altid followup funktionen i macsoup så jeg er ikke helt klar over hvad
der er gået galt

mvh

Jakob H K

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 19:37

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 19:37

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-12-00 19:37

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> Jeg ville lige sige at jeg nu har prøvet med et andet mærke cd. Denne
> gang var det en lead data skive der stod for skud. Igen lavede jeg en
> direkte kopi ved at trække audio cd'en over i det åbne toast. Jeg
> brændte ved 2x.
>
> Og den virker sgu........ Der er altså bare forskel imellem hvilke diske
> det forbandede anlæg kan læse Så nu står jeg med 34 pioneer diske
> jeg ikke kan lave musik cd'er ud af, og så er endda lige blevet
> lovligt...

Hvornår gælder den love egentligt fra? Er den trådt i kraft?

--
René

Fra : Reynard Fox

Dato : 04-12-00 22:22

In article <1el4rng.1inmw2vjqc9cN%rfn@altavista.net>, rfn@altavista.net
(René Frej Nielsen) wrote:

> Hvornår gælder den love egentligt fra? Er den trådt i kraft?

Har du hørt om den der nye cd-afgift?
Afaik, skulle det nu være lovligt her i landet at tage digital backup af
sit eget indkøbte software og musik. -Afgiften er indført som
kompensation for de kunstnere, som åbenbart skulle midste en eller anden
form for indtægt ved at digital backup af nu er blevet lovlig.
Tidligere var det teknisk set en forbrydelse at kopiere filer fra et
digitalt lagermedie til et andet (f.eks fra en harddisk til harddisk),
også selvom at filen f.eks var freeware eller shareware. -Hvis det
skulle foregå fuldt lovligt, så skulle man anmode om tilladelse fra
ophavsrets-indehaveren, til at kopiere filen, ganske smart, not.
Man har fuldt lovligt kunne tage analog backup af sit eget indkøbte
musik siden engang i 70'erne.
Men helt ærligt, jeg har gennem tiden lavet to backup af mine cd'er; Et
sæt af mine Orbital cd'er var faldet ud i binden af en sportstaske i et
IC3 tog, og var blevet rystet rundt sammen med en masse sand og støv.
-Jeg kopierede min brors originalkopi af samme sæt.
....Så det er nok rimeligt begrænset hvor mange milliarder dansk popmusik
er gået glip af siden cd-brændernes indtog...

Hvad med en afgift på 400k og 720k floppydisk?
Der er helt sikkert en uudnyttet indtægtskilde til kulturministeriet
gemt i en Koda-afgift til både 5.25" og 3.5" floppies og datasettebånd ;)
Det kan helt klart gemmes mange piratkopier af "Smuk som en stjernefims"
på et 90 minutters C64 datasette-bånd. Og dem har jeg et bjerg af; C64.
Jeg kan sikkert starte et smart lille firma. -Baseret på afgiftsfrie
datasettebånd med Ole Erling vs. Hilda Heick (nissernes
vagtparade-extended rave mix)... :I

Mvh
Reynard

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-12-00 00:04

Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Har du hørt om den der nye cd-afgift?

[snip]

Jo da, men helt ny er den jo ikke, da den oprindeligt stammer fra 1997.
Jeg er heller ikke sikker på, at det er pga. den nye lov, at de har
genindført den. Ny lov eller ej, så mener de at der allerede er
temmeligt mange, som laver ulovlige kopier af musik-CD'er på CD-R medier
og derfor har de genindført afgiften.

Den nye lov betyder jo faktisk ikke flere ulovlige kopier, da den jo
ikke tillader kopiering til venner og bekendte, så rent teoretisk koster
den nye lov ikke musikerne noget... Teoretisk!

--
René

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 05-12-00 09:35

> Hvornår gælder den love egentligt fra? Er den trådt i kraft?

Den gælder fra den 01.12.2000 Så det er med at komme ud af fjerene
hvis du skal have nogle cd fra de gamle afgiftsfrie oplag. Der er
faktisk tale om en afgift på 4-5 kr per cd...... I Bilka sagde de at de
håbede på at have de billige pioneer diske til midt i december

MVH

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-00 01:34

Hej Jakob

Har du prøvet Mr. Platinum, - dem med den matsølvhvide labelside? - Og
fungerer det? - Hvis det er tilfældet, så kunne vi måske bytte, da jeg har
en hel del af dem liggende (spindel). Har det din interesse, så mail mig
lige offlist-

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 05-12-00 09:35

> Har du prøvet Mr. Platinum,

Dem har jeg godt nok ikke prøvet. Tak for tilbuddet men jeg tror jeg
gemmer dem til data, de kostede jo kun 50 kr for 12 og til data fungerer
de fint. Men ellers tak

MVH

Jakob H K

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 19:37

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-00 19:37

In article <nogen-DB9C41.18543401122000@news.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Du kan jo lige prøve dine brændte CD'ere først...

Du kan jo lige prøve dine brændte CD'ere hos en anden først...

Tsk tsk Martin

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 01-12-00 21:11

tak for det hurtige svar. Jeg vil prøve den cd jeg brændte ved 2x på en
andens cdafspiller

MVH

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 01:06

Hej Jakob og Martin

Jakob, hvilket værk sidder der i din brænder Panasonic 7502 eller et Teac
værk?
Hvis det er Panasonic, _kan_ den brænde kopi til kopi som du beskriver det,
men hvis det er t Teac værk, kan den _ikke_ gøre det, uden at dens firmware
er opdateret. Du skal i så fald finde firmwareopdateringen på
<http://www.teac.com>, søg på værkets modelnr. og ikke på LaCie.

Fjern også dine Toastindstillinger fra indstillingsmappen, genstart og
genopbyg skrivebordet. Åbn så Toast, _før_ du trækker musik-CD symbolet
over på den åbne Toast. Træk aldrig symbolet over på en ikke-startet
Toastikon.

Martin Edlich wrote:

> A) Dit CD-ROM drev er ikke hurtigt/stabilt nok til at lave en direkte
> kopi.
> Løsning: Gem filerne på HD'en først.

Martin, Jeg har kopieret flere musikCD'er direkte som forsøg, uden først at
gemme dem på HD'en, og det virker ganske udmærket med min LaCie SCSI med
Panasonic 7502 værk.

> B) Din CD-afspiller kan ikke læse hjemmelavede CD'ere.
> Løsning: Prøv med et andet mærke CD'ere eller skift din CD-afspiller ud.
> Du kan jo lige prøve dine brændte CD'ere først...

Det er lidt sjovt... Jeg har brugt de billigste af de billige CD-R medier
for at teste dem til musik, og ingen af dem har nogensinde svigtet på min
11 år gamle Philips 960 CD afspiller. Men hvis ikke CD-Audio startkoden
brændes med, så vil en CD afspiller - uanset om den er ny eller gammel -
ikke kunne genkende den som en CD. Så vil den kun blive genkendt på
computeren som en alm. CD-R, og den kan computeren jo sagtens læse.

> Toast er fin, Jam er bedre.

Jeg vil nu nok foretrække Toast 4.1.2 Deluxe eller 4.2 Deluxe istedet for
Jam. Med Jam begrænser du dig jo til kun at kunne brænde AV filer og ikke
alm. datafiler. - Og i den sidste ende bliver det jo dyrere, fordi du så
skal købe to programmer istedet for et.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 01:52

In article <3A283CD0.5CEFBB50@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Martin, Jeg har kopieret flere musikCD'er direkte som forsøg, uden
> først at gemme dem på HD'en, og det virker ganske udmærket med min
> LaCie SCSI med Panasonic 7502 værk.

Muligt, men der stod intet om et eksternt SCSI-drev, og da 4400'eren har
et 8x-CD drev, skal der ikke meget til at det går galt ved 4x brænding.
Desuden oplever rigtigt mange mislyde på kopien når der er brændt med 4x.

Desuden er det ikke alle CD-drev (med samme læsehastighed) der kan rippe
lige hurtigt - det SVJV også CPU-afhængigt.

> Det er lidt sjovt... Jeg har brugt de billigste af de billige CD-R medier
> for at teste dem til musik, og ingen af dem har nogensinde svigtet på min
> 11 år gamle Philips 960 CD afspiller

Og?

> [...]
> alm. datafiler. - Og i den sidste ende bliver det jo dyrere, fordi du så

Jeg sagde ikke billigere, jeg sagde bedre og manden har jo åbenbart
Toast i forvejen.
I Jam har man nogle muligheder man ikke har i Toast.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 02:19

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Muligt, men der stod intet om et eksternt SCSI-drev, og da 4400'eren har
> et 8x-CD drev, skal der ikke meget til at det går galt ved 4x brænding.
> Desuden oplever rigtigt mange mislyde på kopien når der er brændt med 4x.

Hm, jeg mente nu, det var en 12x drev, der sad i en 4400....

> Desuden er det ikke alle CD-drev (med samme læsehastighed) der kan rippe
> lige hurtigt - det SVJV også CPU-afhængigt.

- Skulle en 233 være så meget bedre? - Det er jeg nu ikke så sikker på, og da
slet ikke når CD-drevet er en ATAPI (som i min)

> Og?

Citér lige _hele_ parafrasen. Der blev nævnt noget om, at det kunne være pga.
at musik-CD afspilleren til stereoanlægget _var_ for gammelt til at kunne læse
hjemmebrændte CD'er.

> Jeg sagde ikke billigere, jeg sagde bedre og manden har jo åbenbart
> Toast i forvejen.
> I Jam har man nogle muligheder man ikke har i Toast.

Hm, - såvidt jeg da har læst i intro til Jam, er den primært beregnet på MP3
filer og ikke på CD-Audio....

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 03:35

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 03:35

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 03:35

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 03:35

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Mener du den der sidder i CD-drevet, eller hvad?

Jep.

> Mmmm, dig selv.

Ja, men ikke oprindeligt, der var en anden, der også nævnede det...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 04:19

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-00 04:19

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Nope - medmindre der er noget der ikke er nået frem til TDK's/Sunsites
> newsserver.
>
> Jeg kan ikke se andre en dig, mig og Jakob Højer Kristensen, der
> startede tråden, i denne tråd.

Du skrev nedenstående '... eller skift din CD-afspiller ud.' - Det
læste/forstod jeg som om du mente, den var for gammel, så undskyld, hvis
det er misforstået.

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 10:03

Rolig nu, tråden er vist ved at accelerere . Hvad er det dog jeg har
startet

MVH

Jakob

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 10:03

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Det var ikke det der sad i min (der sidder et 24x nu)

Har du overclocket din 4400 ? Hvis ja, fungerer det godt, er det
besværligt ?

mvh

Jakob H K

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 18:31

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 18:31

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Man skal lodde lidt på bundkortet, og det kræver brug af to loddekolber
> samtidigt. Udbyttet er ikke overvældende.

Det lyder ikke som noget jeg har lyst til at bevæge mig ud i

MVH

Jakob H K

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 10:03

> Jakob, hvilket værk sidder der i din brænder Panasonic 7502 eller et Teac
> værk?

Jeg er faktisk ikke klar over det. Det er et drev jeg har lånt. Det
eneste jeg kan se på det er at det sidder i et lacie kabinet. Der er et
nummer på undersiden af kabinettet men det antyder ikke om det er et
panasonic eller et teac drev !

jeg skal måske lige tilføje at drevet virker bedre sammen med den 8600
180 vi har på mit arbejde. Her kan jeg lave en 4x direkte kopi.

I den forbindelse har jeg lige et tillægsspørgsmål. Jeg har bemærket at
8600 virker hurtigere end min 4400 på trods af at den er med lavere
clockfrekvens. Den er bla. væsentlig hurtigere til at åbne mapper. Jeg
er godt klar over at clockfrekvensen kun er en del af billedet men kan
det passe at der er mærkbar forskel på disse maskiner. (der er ca
ligemeget ram i dem).

Med venlig hilsen

Jakob H K

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 18:31

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 02-12-00 18:31

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Prøv at tryk æble-R i Toast.

Ja det virkede sgu . Det er et matshita cw 7502

MVH

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-00 04:49

Hej Jakob

Så skal du kunne brænde CD-til-CD - også musik CD'er

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Aalund

Dato : 02-12-00 09:15

> [...]

> brænder via en pm 4400 med 96 mb ram. Det ene problem er at alle
> forsøgene mislykkes hvis jeg forsøger ved 4x speed.

Nogle brændere, incl. min egen QUE! kan kun brænde x2, når det
drejer sig om musik.

> [...]
> Er der nogen der har et bud på hvad der går galt ? Bør jeg få fat i en
> nyere udgave af toast eller findes der andre programmer der er bedre til

Jeg har prøvet ovenstående med en ældre og nyere udgave af Toast
uden problemer. Så jeg tror ikke at problemet ligger der.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-12-00 09:05

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> Jeg har forsøgt at lave en kopi af en af mine musik CD'er. Jeg brugte
> toast 4.0, trak cd'en over på toast's arbejdområde og den valgte...

Jeg har et lignende drev som dit, blot siddende i et One Tech kabinet.
Jeg har den oplevelse, at på en 6200, skal jeg - fra harddisken - brænde
med x1 hastighed for at få det til at lykkes.

Prøv det. Mht. til afspilningen, er der simpelthen nogle CD-afspillere,
der ikke kan lide hjemmebrændte diske og nogle kan kun lide dem, hvis de
har en særlig farve eller belægning.

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-00 15:13

> [...]

> Er der nogen der har et bud på hvad der går galt ? Bør jeg få fat i en
> nyere udgave af toast eller findes der andre programmer der er bedre til

Hej Jakob

Som også foreslået af andre, så skal du sørge for at have omkring 800 MB
ledig plads på din HD. Lav en mappe og brug Audio Extractor til at lave
en kopi af numrene på CD på din HD på din 4400. Derefter sætter du Toast
til at stå på Audio CD, hvorefter du markerer alle numrene på HD og
trækker dem over på Toast. Nu har du mulighed for at lægge numrene i den
rækkefølge du ønsker og med den pause, du ønsker.

Smid en CD'er i brænderen og brænd ved 1 x hastighed. Det tager
selvfølgelig tid, men resultatet bliver også godt.

Jeg bruger CD'ere af mærket Verbatim og de fås hos Bog & Ide i pakker
med 10 stk. til kr. 125,-, hvilket jo må siges at være rimeligt.

Jeg har aldrig haft problemer med disse CD'ere og jeg kan høre dem i min
Mac, på stereoanlægget, på min søsters iMac, i discman og på et
kongebilstereo hos Hi-FiKlubben, hvor sælgeren godt nok påstod at
hjemmebrændte CD'ere ikke kunne høres. Han kunne ihvertilfælde ikke høre
sine CD'ere fra hans PC'er, hvorefter jeg selvfølgelig måtte fortælle
ham at hvis man bruger det rigtige udstyr, så virker det også som det
skal. "Og hvad er så det rigtige udstyr", spurgte han. "En Mac", svarede
jeg og fyrede helt op for bilstereoen.................

--
Ciao Jesper