Skjule emailadresser for spam
Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-07-03 23:04

Hej
Det har før været diskuteret hvordan man kan skjule emailadresser på
hjemmesider, og det bedste bud jeg er stødt på er encoders som f.eks.
http://www.wbwip.com/wbw/emailencoder.html

Mit spørgsmål går på:
Hvad nu når jeg skriver en hjemmeside med teksten:
"Skriv til mig på navn@udbyder.dk"
og så har en smart encodet mailto nedenunder:
mailto:navn@udbyde&#1
14;.dk

... hvad sker der så når de slemme og onde spammerrobotter kommer?
Jeg forstår at de åbenbart ikke høster kildekoden bagved, men er de så dumme
at de ikke snupper adressen fra selve den visuelle side, hvor der jo
stadigvæk står:
"Skriv til mig på navn@udbyder.dk"?

.... og skal man så være dobbeltsnedig og skrive:
"Skriv til mig på navn[snabel-a]udbyder.dk"
for at være sikker?
Sikket et arbejde!!

Olav

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-07-03 23:13

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> posting:

Kod det /hele/, se http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/rrr.html

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-07-03 23:33

Christian Bohr-Halling:

> Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> posting:

> Kod det /hele/, se http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/rrr.html

Ahva hvabba hva'?

Olav

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-07-03 00:45

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> posting:

>Ahva hvabba hva'?

Du ville gerne have sløret det, der står i a-elemtentet, <a
....>min-mail.adr</a>, så vidt jeg forstod dig. Du bruger bare samme
teknik, som du bruger på det, du skriver efter mailto'et i "href",
altså:

Og der står:

"mailto" er så også lige blevet kodet i dette eks.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 08-07-03 08:05

Christian Bohr-Halling skrev:
> [...]

> 01;&#046;&#111;&#114;&#103;</a>
>
> Og der står:
>
> "mailto" er så også lige blevet kodet i dette eks.

SELVFØLGELIG! Lidt tung i det har man vel lov til at være...

Olav

Fra : H. P. Holm

Dato : 07-07-03 23:43

"Olav Noksagt" skrev:

> [...]
> 14;&#046;&#100;&#107;
>
> .. hvad sker der så når de slemme og onde spammerrobotter kommer?

Som udgangspunkt er en e-mail adresse på en hjemmeside offentligt
tilgængelig, og skal være nem at skifte ud hvis den bliver misbrugt.
Det vil sige, opret et alias eller en separat adresse der kun bliver
brugt til feedback fra hjemmesiden - det er det vigtigste.

På min personlige hjemmeside er der lavet en "kontakt.html" side med
form2mail script og <meta name="robots" content="noindex, nofollow">
i headeren. Jeg henviser til kontakt-siden fra de fleste andre sider,
og e-mail adressen er ikke blevet spammet endnu, efter et års tid på
nettet. Hvis den engang begynder at modtage spam, så er det kun ét
sted der skal sættes en ny adresse ind.

Form2mail script virker for alle der besøger hjemmesiden, også selv
om de ikke har adgang til et postprogram på den computer de bruger.

--
Hans

Fra : Olav Noksagt

Dato : 08-07-03 08:04

H. P. Holm skrev:

> [...]
>
> Form2mail script virker for alle der besøger hjemmesiden, også selv
> om de ikke har adgang til et postprogram på den computer de bruger.

.... men er det HELT SIKKERT at spamrobotter ikke søger sourcen - for så er
man jo lige vidt?

Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-03 08:15

Olav Noksagt skrev:

>... men er det HELT SIKKERT at spamrobotter ikke søger sourcen

Der er ikke noget sikkert i forbindelse med spambotter. Hvad de
ikke gør i dag, gør de måske i morggen.

--
Bertel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-07-03 08:55

Bertel Lund Hansen wrote :

> Der er ikke noget sikkert i forbindelse med spambotter. Hvad de
> ikke gør i dag, gør de måske i morggen.

Til gengæld er det relativt usandsynligt at de lige umiddelbart kommer
til at kunne se i kilden på serversidekoden (hvis emailadressen står dér
og ikke i et skjult felt). Jeg kan naturligvis ikke afvise det - men jeg
giver ikke meget for sandsynligheden for det.

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

.... der gerne vil gøre usenet til et trygt sted at være.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-03 09:54

Jesper Stocholm skrev:

>Til gengæld er det relativt usandsynligt at de lige umiddelbart kommer
>til at kunne se i kilden på serversidekoden

Jeg var lidt uopmærksom. Jeg tænkte på koder der stod i en
HTML-fil.

Det kan nok regnes for sikkert at spambotterne ikke ser
kildekoden til diverse scripts. Fordelen derved står ikke mål med
besværet.

--
Bertel

Fra : H. P. Holm

Dato : 08-07-03 11:06

"Olav Noksagt" skrev:

> H. P. Holm skrev:
[...]

> ... men er det HELT SIKKERT at spamrobotter ikke søger sourcen - for så er
> man jo lige vidt?

E-mail er ødelagt som troværdig kommunikationsform for mange år siden.
Hvis det bekymrer dig at "alle" kan skrive til dig, når du stiller en
adresse til rådighed for "alle" på nettet så kan du enten udelade den,
lave det sådan at den er nem at skifte ud, eller købe/lave filtreret
kvalitets-mail til en fast adresse.

En postadresse og et telefonnummer på hjemmesiden i stedet for e-mail
adresse sorterer rigtig mange useriøse og ligegyldige henvendelser fra
hvis det er et firma man laver hjemmeside for. Spam er kun et af mange
problemer med håndtering af e-mail i virksomheder, særlig hvis firmaet
ikke er vant til at bruge elektronisk post i forvejen.

Hvis man insisterer på at have en fast e-mail adresse på hjemmesiden,
kodet eller ej, så kan mange webhoteller levere filtreret e-mail også.
Spørg eventuelt i dk.admin.netmisbrug angående andres erfaringer med
filtrering af e-mail eller webhotellers filtre.

--
Hans

Fra : noreply@noreply.com

Dato : 09-07-03 19:13

On 8 Jul 2003 09:04:11 +0200, Olav Noksagt
<noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> ... men er det HELT SIKKERT at spamrobotter ikke søger sourcen - for så er
> man jo lige vidt?

Med js kan man altid "krypte" e-mail adressen ....

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-07-03 00:18

Olav Noksagt wrote :

> [...]
> Jeg forstår at de åbenbart ikke høster kildekoden bagved, men er de så
> dumme at de ikke snupper adressen fra selve den visuelle side, hvor

Jeg har igennem længere tid haft en sløret [1] emailadresse stående på
mit domæne, og jeg har - 7-9-13 - endnu ikke modtaget spam på adressen.
Umiddelbart ser det ud til at virke - omend jeg ikke har nogle specifikke
data for hvor ofte jeg bliver "hjemsøgt" af de onde robotter.

[1] Koden til at sløre den ligger på http://asp.stocholm.dk/bluremail
og understøtter at du angiver et navn til at stå inde i a-elementet
samt en eventuel CSS-klasse til dit element.
--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Olav Noksagt

Dato : 08-07-03 08:04

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> og understøtter at du angiver et navn til at stå inde i a-elementet
> samt en eventuel CSS-klasse til dit element.

.... forstår jeg din asp-kode ret, så skal man altså angive sin emailadresse
fire gange i dokumentet for at det virker - eller hvad?

Olav

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-07-03 08:52

Olav Noksagt wrote :

> ... forstår jeg din asp-kode ret, så skal man altså angive sin
> emailadresse fire gange i dokumentet for at det virker - eller hvad?

Øeh ... så vidt jeg kan huske (det er nogle uger siden jeg skrev det),
kan du kalde den som

BlurEmail("a@b.com",null,null)
   giver <a href="mailto:a@b.com">a@b.com</a>
BlueEmail("a@b.com","Navn",null)
   giver <a href="mailto:a@b.com">Navn</a>
BlurEmail("a@b.com","Navn","cssKlasse")
   giver <a class="cssKlasse" href="mailto:a@b.com">Navn</a>

(i deres respektive Hex-ækvivalenter)

Du er nødt til at angive null-værdierne, da VBS ikke tillader parameter
overload.

Jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig fik lavet en omvender, så jeg kunne
se om koden laves korrekt, men den virker i de browsere jeg har
installeret, dvs IE,Mozilla 1.4.2 samt Opera 7.11 .

Jeg vil ikke afvise, at jeg skal kigge på dokumentationen af den, hvis
det er uklart hvad der står.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-07-03 11:31

[snip]

Hej NG

Undskyld, jeg er absolut ikke ekspert på området, men jeg spørger om man
kunne lave en include fil med html, dvs. hvor email adr. var i en txt fil og
som så blev hente vha. et html script - eller skal der bruges et php script
til dette?
Hvordan ville sådan noget virke mod spam og hvordan ville sådan et script se
ud?

Vh\Michael

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-07-03 11:43

"Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> writes:

> [...]
> som så blev hente vha. et html script - eller skal der bruges et php script

Man kan bruge PHP, Server side includes, eller et andet server-side
trick. Der er mange muligheder.

> Hvordan ville sådan noget virke mod spam og hvordan ville sådan et
> script se ud?

Det ville ikke virke overhovedet, for siden bliver sat sammen af
serveren inden nogen anden får mulighed for at se den. Så
e-mail-adressen vil være på siden som adresse-høsteren får.

/L