The Criterion Collection:<film titel>
Fra : Lars Haugaard

Dato : 07-07-03 18:34

Hvad er "The Criterion Collection"?

Fra : HKJ

Dato : 07-07-03 19:00

"Lars Haugaard" <larshaugaard@thelounge.dk> wrote in message
news:C9iOa.13752$Kb2.644532@news010.worldonline.dk...
> Hvad er "The Criterion Collection"?

Film udgivet af et bestemt firma, udvalg ud fra hvad de mener er vigtige
film. Udgivelserne er normalt i så god som mulig kvalitet og med relevante
ekstra.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-07-03 21:32

"Lars Haugaard" <larshaugaard@thelounge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er "The Criterion Collection"?

Criterion er en af de mindre, amerikanske, dvd-udgivere. Selskabet
startede med at producere en serie af laserdiske i midten af 1980'erne,
alle fortløbende nummererede. Deraf naturligvis idéen om "The Criterion
Collection", en samling af historisk vigtige eller bare gode, klassiske
og moderne film. Criterion gik fra laserdisk over til dvd i 1998 og har
til dato produceret knap 200 dvd'er.

Criterion er velestimerede blandt hardcore filmsamlere alene af den
grund, at uden dem ville mange af de features, der idag gør dvd
populært, næppe eksistere. Criterion var f.eks. de første, der gjorde en
dyd ud af at udgive film i deres korrekte format, og selskabet opfandt
reelt begrebet ekstra materiale og lavede bl.a. det allerførste
kommentarspor til en laserdisk med King Kong.

Du kan læse mere og se samlingen på firmaets hjemmeside:
http://www.criterionco.com/asp/

Et forum udelukkende dedikeret til at diskutere Criterion og deres
udgivelser:
http://pub125.ezboard.com/bcriterioncollectionforum

--
Jens Thomsen
Sidst set (bedømmelser ud af 6): Dogville ******, Solaris (2002) ****,

Fra : Rikke & Brian

Dato : 08-07-03 13:30

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Collection", en samling af historisk vigtige eller bare gode, klassiske
> og moderne film. Criterion gik fra laserdisk over til dvd i 1998 og har

Hvad er så det danske http://www.criterionfilm.dk/ der udgives af Hamlet
film.

Er det en "efterligning"?
eller har de købt rettigheder til at udgive film under det labels?
eller har det sådan set intet med hinanden at gøre?

Mvh. Brian

Fra : Lars Funck

Dato : 09-07-03 08:34

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3f0aba1f$0$911$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> eller har de købt rettigheder til at udgive film under det labels?
> eller har det sådan set intet med hinanden at gøre?

Mig bekendt er Hamlet den danske distributør af Criterion filmene. Der er
ikke tale om efterligning, men den ægte vare.

MVH

Lasr

Fra : Ole Kofoed

Dato : 09-07-03 09:31

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er Hamlet den danske distributør af Criterion filmene. Der er
> ikke tale om efterligning, men den ægte vare.

Claus Ottosen skrev her:

http://www.dahf.dk/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=9&t=000153 :

"Jeg har kontaktet Hamlet Film, der er firmaet bag disse danske
Criterion-udgivelser. Og Jacob fra Hamlet svarer, at Criterion Collection i
USA ikke har noget med disse produkter at gøre."

Mvh.

Ole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-03 10:02

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Collection i
> USA ikke har noget med disse produkter at gøre."

Man behøver vel bare at kaste et blik på deres udgivelser. Hamlet har
endnu ikke udsendt en eneste film fra Criterions ganske store katalog.
Navnet er et simpelt plagiat. Hamlet påstår godt nok, at de har valgt
det for betydningen, men ærligt talt... selv deres programerklæring om
en "samling film, der i sig selv er filmhistorie" lugter af, at de har
kigget lidt for længe på Criterions hjemmeside. Selvom det er en lidt
plat kopi, så er der dog nok ikke rigtigt noget i vejen for det. Jeg
tvivler på, at amerikanske Criterion har registreret deres varemærke
udenfor deres egen region, og så er der også den hage, at Criterion selv
heller ikke er det eneste firma derovre med det navn. Der er også en
canadisk biografdistributør, der hedder fuldstændigt det samme.

Jeg synes måske, at det er en smule synd, at Hamlet har valgt at lægge
sig så tæt op af andres koncept, men det må de jo selv om. Deres udvalg
af kommende film ser til gengæld ganske lovende ud.

--
Jens Thomsen
"Television has brought murder back into the home - where it belongs"

Fra : Lars Funck

Dato : 09-07-03 13:29

> [...]
> Criterion-udgivelser. Og Jacob fra Hamlet svarer, at Criterion Collection
> USA ikke har noget med disse produkter at gøre."

Så er det da en noget spøjs navngivning af egne produkter. Det kan jo
nærmest kun være tiltænkt til at mislede.

MVH

Lars