Træbeskyttelse af træhus....
Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-07-03 15:08

Jeg har et nyt træhus med fyrrebrædder 25 mm 1-på-2
som skal have sin grundbehandling.

Jeg vil gerne have det gjort rigtigt, og vil derfor høre
her hvad I mener der skal gøres.

Jeg formoder der er en grundingsbehandling, og
derefter maling.

Ihvertfald skal det det beskyttes mod mug, råd og
svamp, og bagefter have et lag pigment til at
beskytte mod sollys.

Jeg regner med at huset skal være svenskrødt
med hvide vinduer og stern/vindskeder.

Gode bud på fremgangsmåde/materialer.
Jeg har ikke specielle krav til at det skal
være økologisk med linolie og alt det der, men
går mere efter det bedste kompromis mellem
indsats, resultat og pris.

Er der nogen der har gode input for do's and dont's ?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-07-03 16:35

> Jeg formoder der er en grundingsbehandling, og
> derefter maling.
>
> Ihvertfald skal det det beskyttes mod mug, råd og
> svamp, og bagefter have et lag pigment til at
> beskytte mod sollys.

Præcis, det er ikke mere besværligt end som så

> Jeg regner med at huset skal være svenskrødt
> med hvide vinduer og stern/vindskeder.

Ja - det er jo som alle de andre, hvorfor ikke prøve en anden farve? Det
er nu det skal prøves.

> [...]
> går mere efter det bedste kompromis mellem
> indsats, resultat og pris.
>
> Er der nogen der har gode input for do's and dont's ?

Jeg tror jeg snakkede med alverdens folk da jeg stod hvor du står nu.
Der var også her jeg oplevede de store "religionskrige" forhandlerne
imellem.

Det vi nåede frem til var -som du selv skriver- grunding med olie incl.
diverse fungicider oa. godt, derefter en dækkende maling. Det vi fik at
vide til sidst var ret pragmatisk: Vælg samme fabrikat til både grunding
og maling. Om du så vælger lindoliebaseret, vandbaseret eller
terpentinbaseret er sådan set rimeligt ligegyldigt (Dem der sagde det
var "malerfagenes informationstjeneste" eller noget lign.)

Det vi gjorde var at vælge materialer fra "Beck og Jørgensen"
(http://www.bj.dk/ her er også en beskrivelse til hvad de mener man bør
gøre)og Flügger (vi snakkede med vores lokale maler,)da Gori er for
dyrt. God grundingsolie og udenpå en vandbaseret plast-dæk-træ-maling.
Jeg ville nok ikke vælge JemOgFix maling da jeg ikke gider male hvert
andet år - på den anden side så kender jeg ikke deres malings kvalitet.

Vi blev anbefalet 1 gang grunding og 2 gange farve. Da det sidste var
temmeligt tungt at stå med blandede vi lidt vand i så var det *meget*
nemmere at male, jeg venter nu et år så giver jeg det en gang til
ufortyndet.

Husk endetræ, og andre steder hvor fibrene er brudt, skal behandles
ekstra godt.

Regn lidt på hvor meget du skal bruge og få en god pris. Vi brugte for
ca 20000 kr. men ok. det fik også på alle sider før det blev sat op.
Hvis det er "savskåren" og ikke høvlet træ skal du max. regne det
mindste antal kvm. der stå på spandene pr. liter. Min maler blev
overrasket over hvor meget vi skulle bruge.

Jeg tror det var det jeg havde lige nu

Jesper.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-07-03 19:28

> Ja - det er jo som alle de andre, hvorfor ikke prøve en anden farve?
> Det er nu det skal prøves.

På det punkt er det der er godt nok til alle de andre godt nok
til mig

> [...]
> eller terpentinbaseret er sådan set rimeligt ligegyldigt (Dem der
> sagde det var "malerfagenes informationstjeneste" eller noget lign.)

OK !

> [...]
> plast-dæk-træ-maling. Jeg ville nok ikke vælge JemOgFix maling da jeg
> ikke gider male hvert andet år - på den anden side så kender jeg ikke

OK - ser ud til at være godt link...

> [...]
> temmeligt tungt at stå med blandede vi lidt vand i så var det *meget*
> nemmere at male, jeg venter nu et år så giver jeg det en gang til

Har du malet i år, og hvor længe varer det så inden der skal males
igen regner du med ?

> [...]
> mindste antal kvm. der stå på spandene pr. liter. Min maler blev
> overrasket over hvor meget vi skulle bruge.

Det vil jeg huske - tak for de gode tip...

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-07-03 07:08

> OK !

Men som sagt det er virkelig her man kan opleve "religionskrigene".
Det der jo er sindsygt vigtigt er den konstruktive træbeskyttelse, men
da du jo har bygget dit hus, må man gå ud fra den side er i orden.

> Har du malet i år, og hvor længe varer det så inden der skal males
> igen regner du med ?

Som sagt så regner jeg med at male en sidste gang i år - hvis jeg når
det. Hvor lang tid der så går - tja på sydsiden går der vel en håndfuld
år, på de andre sider hvor der ikke er den samme belastning, vel
væsentligt mere. Jeg ved godt producenter i reklamer skriver diverse
årrækker, men da jeg kan forestille mig at der er en del faktorer der
spiller ind - ikke mindst vind og vejr det pågældene sted - har jeg ikke
de store præcise ideer. Jeg ved at en "kendt dansk idrætsefterskole" der
ligger 200 m derfra efter sigende har holdt sin farve i ca 10 år nu, men
det er aldrig til at vide - vi får se.

Mvh

Jesper

Fra : stig54

Dato : 07-07-03 18:38

"Poul Bundgaard" skrev d. 07-07-03 15:08 dette indlæg :
> [...]
> går mere efter det bedste kompromis mellem
> indsats, resultat og pris.
>
> Er der nogen der har gode input for do's and dont's ?

Grundingsolie på terpentinbasis og dækkende farve på vandbasis er en god
kombination. (aldrig omvendt!!!!!!!!!)
Gori er dyrt.
Vælg et kendt mærke med mange farvepigmenter i det er dem der bestemmer
hvorlænge der går før du skal male næste gang.
Køb samlet ind og få en ordentlig rabat og evt. en aftale om at du kan
levere ubrugt maling tilbage.
Der er enorm fortjeneste på maling.

Er det praktisk med hvide vindskeder. Er der træer o.l. i nærheden
bliver disse hurtigt grønne og triste.

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-07-03 19:25

> [...]
> bestemmer hvorlænge der går før du skal male næste gang.
> Køb samlet ind og få en ordentlig rabat og evt. en aftale om at du kan

OK - tak for tippene...

> Er det praktisk med hvide vindskeder. Er der træer o.l. i nærheden
> bliver disse hurtigt grønne og triste.

Der er ikke træer og buske i nærheden og kommer heller ikke.
Hvid er valgt fordi det passer godt til helheden.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-07-03 01:10

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går mere efter det bedste kompromis mellem
> indsats, resultat og pris.
>
> Er der nogen der har gode input for do's and dont's ?

Jeg ville kigge grundigt på den her:
http://www.raadvad.dk/index.asp?id=131
Og iøvrigt holde mig LANGT væk fra plastik "maling"/træbeskyttelse da det er
de færreste af slagsen der er diffusionsåbne. Hvis en maling ikke er det kan
fugten ikke slippe ud af træet og det vil rådne uanset hvor godt det er
grundet.
Terpentinholdige malinger er heller ikke sagen, fordi terpentin ikke har den
mindste virkning på træet. Det eneste det gør er at fordampe når det er
smurt på. Når terpentinen trækker ud af træet tager det den naturlige
trætjære med ud hvorved træet faktisk bliver mere sårbart.
Det der virker bedst er linoliemaling, svensk slamfarve eller trætjære.
Men som sagt kan du læse det hele på raadvad centrets hjemmeside, og ikke
for at fornærme nogen. Men når det kommer til gode råd om huse lytter jeg
helst til en helt uafhængig forsknings instution. Fremfor nogen der har en
økonomisk fordel på spil i rådgivningen.
På den her side kan du finde opskriften på traditionel maling som du faktisk
selv kan blande til en brøkdel af prisen af hvad f.eks. Gori koster.
http://www.raadvad.dk/index.asp?id=114
For lige at give dig en ide om holdbarheden har jeg sakset dette fra siden
om svensk slamfarve (som jo er den farve du vil have dit hus malet i):

"Malingen er vejrfast, men ikke vaskbar. Under ideelle forhold skal malingen
først genbehandles efter 10-15 År..."

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 08-07-03 11:02

> [...]
> går mere efter det bedste kompromis mellem
> indsats, resultat og pris.
>
> Er der nogen der har gode input for do's and dont's ?

I næste nummer af Gør Det Selv, der udkommer d. 29 Juli, kommer der en artikel der hedder:-"Nu rådner det aldrig". Eksperters behandling af døre, møbler, hegn, vinduer, havestuer, terrasser, vægge, udhæng mm. Det kan være at eksperterne er blevet klogere

Engang sagde "eksperterne" at man kunne bruge plastmaling udendørs, min erfaring er, hold dig fra det, selv det de siger, der er olie i, hvis du altså vil bevare dit træ i mere end 10 år.

Maling skal være diffusionsåben så fugten/vandet kan slippe ud igen, ja, men kan træet suge vand, kan det også suge olie, når det ikke kan suge mere olie, kan det heller ikke suge mere vand. (logik for perlehøns, undskyld) og det skal altså være den 'fede' olie,_ ikke_ terpentinbaseret. Så gør som Thomas Nørgård skriver se på www.raadvad.dk .