Syg vaskemaskine
Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 07-07-03 11:04

Kan det betale sig at få en billig vaskemaskine repareret?
Det er en Zanussi, købt for tre år siden for 2700 kr på udsalg.

Måske kan nogen genkende symptomerne:
Under centrifugeringen begyndte den at skurre som et tog i
et skarpt højresving. Så lød der smæld og raslen fra bagsiden,
men den fortsatte med at centrifugere indtil jeg ret hurtigt fik
den stoppet.

Jeg havde ikke forventet at den ville holde i mange år, men tre
er lige i underkanten, når den højst har kørt fem til seks gange
om måneden.
Det er min første vaskemaskine, så jeg har ingen idé om hvad
reparationer koster.

Ann

Fra : stig54

Dato : 07-07-03 11:37

"Jensen & Nielsen" skrev d. 07-07-03 11:04 dette indlæg :
> [...]
> om måneden.
> Det er min første vaskemaskine, så jeg har ingen idé om hvad

Det kan have været en genstand, et søm en hårnål el lign. der har ligget
i en lomme eller lignende som har krøbet ud igennem de små huller i
tromlen og som nu kører imod. Prøv at gå din tromle efter og se om der
er noget i den (hullerne).
Er det ikke tilfældet prøv at vask igen under opsyn er det kun under
centrifugering er det højst sandsynligt et leje der er gået da
belastningen på lejerne er størst her.
Du kan også prøve at dreje tromlen rundt med åben dør så skal den løbe
frit og lydløst rundt.
Reperationer er dyre og havd går istykker næste gang.
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 07-07-03 13:33

"stig54" <stig54.news@kandu.dk> skrev

> [...]
> frit og lydløst rundt.
> Reperationer er dyre og havd går istykker næste gang.

Tromlen ser fin ud, og den løber da også lydløst.
Nu har jeg ladet den vaske igen, og det gik helt normalt.
Ved centrifugeringen skurrede den ikke helt så fælt, men
der var en masse knasen og raslen. Jeg turde ikke lade
den køre færdigt.
Jeg fandt et temmelig stort rørformet stykke kalk i sien,
men jeg ved ikke om det er kommet til i dag. Kan det
tænkes at det er kalkstykker der flintrer rundt og måske
sidder i klemme?

Ann

Fra : stig54

Dato : 07-07-03 18:26

"Jensen & Nielsen" skrev d. 07-07-03 13:33 dette indlæg :
> [...]
> men jeg ved ikke om det er kommet til i dag. Kan det
> tænkes at det er kalkstykker der flintrer rundt og måske

Prøv at køre et vaskeprogram uden tøj i og hæld en flaske eddikesyre i
det løsner ihverttilfælde kalk også på varmelegemerne.
Så har du ihverttilfælde fået afkalket din maskine.
Prøv som tidligere foreslået at tage bagklædningen af, husk at tage
strømmen fra, men det kan være svært at se om der er noget der sidder
løst eller om der er slør i lejerne hvis man ikke har prøvet det før.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 07-07-03 19:39

"stig54" <stig54.news@kandu.dk> skrev

> Prøv at køre et vaskeprogram uden tøj i og hæld en flaske eddikesyre i
> det løsner ihverttilfælde kalk også på varmelegemerne.

Det vil jeg prøve i morgen. Tak for svarene.

Ann

Fra : Thomas

Dato : 07-07-03 12:46

Nu er en vaskemaskine ret simpel af opbygning, så prøv at få en til at tage
bagpladen af og tjek om noget er knækket.

iøvrigt så er det ikke kun billige maskiner der går i stykker efter 3 år,
vores bauknect var slidt op i krydset efter 2 gange ugentlig vask i 3 år...

Thomas

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 07-07-03 13:38

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev

> Nu er en vaskemaskine ret simpel af opbygning, så prøv at få en til at tage
> bagpladen af og tjek om noget er knækket.

Den står desværre et sted hvor den skal løftes ud for at man
kan komme til bagsiden. Og der er ingen stærk mand i nærheden.

> iøvrigt så er det ikke kun billige maskiner der går i stykker efter 3 år,
> vores bauknect var slidt op i krydset efter 2 gange ugentlig vask i 3 år...

Selvfølgelig ikke, men når den har været billig, må man overveje
om det overhovedet kan betale sig at reparere den.

Ann

Fra : Jernladyen

Dato : 07-07-03 18:31

"Thomas" skrev d. 07-07-03 12:46 dette indlæg :

> [...]
år,
> vores bauknect var slidt op i krydset efter 2 gange ugentlig vask i 3

Og vores Bauknect røg første gang da den var 1 år og 14 dage. Det var en
conus bagpå, der kostede 35 kr. Regningen med kørepenge o.s.v. var på
850 kr.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 07-07-03 19:39

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> skrev

> Og vores Bauknect røg første gang da den var 1 år og 14 dage. Det var en
> conus bagpå, der kostede 35 kr. Regningen med kørepenge o.s.v. var på
> 850 kr.

Det er nok næsten altid arbejdslønnen der er det dyreste.
I et eller andet forbrugerprogram, vistnok i tysk TV, blev
der sagt som en tommelfingerregel, at hvis maskinen ikke
kunne laves på stedet, kunne det ikke betale sig at få den
repareret. Jeg ved så ikke hvor meget der er om det.

Ann