Hegn og vind
Fra : Thomas

Dato : 07-07-03 07:20

Hej,

jeg opsætter snart et hegn til begge sider af min terrasse
ind mod naboerne (rækkehus). De bliver hver 3 m lange
(ud fra huset). Første 1½ m i 1,80 m højde, næste 1½ m i 1,6 m højde.
Den ene side vender mod vest, den anden mod øst.

Mit spørgsmål: Hvilke erfaringer har i med et helt tæt hegn
(laver det af brædder)?
(alternativet er jo at gøre det delvist åbent, så vinden stadig kan
slippe gennem, dog nedbremset)

Jeg tænker på turbolens hvor jeg ønsker læ. Tror i jeg vil opleve
det, nu hvor der kun er tale om 3 m (og den førset ½ m er under tagudhæng) ?

mvh
Thomas

Fra : Søren

Dato : 07-07-03 15:09

Har selv sat 2,1x7m. hegn op. Bor på lolland hvor det som bekendt blæser en
del, men ikke der efter det er sat op. Nu varmer solen og blæsten er blevet
til en brise på min nye terasse; men der skal Meget vind til at skabe den
turbolens du frygter.
Mit er lavet lukket og med vandrette overlappende brædder (som på mange
træhuse). Ved et åbent hegn får du tilgængæld meget vind-støj.
Selv synes jeg lodrette brædder bryder for meget og passer bedre til at
Det eneste eller største problem når du skal lave hegnet er at få pælene sat
præcist og få lavet hullerne de rigtige steder, første gang. Vatter af
pælene og opsømning/skruning af brædderne er efter nogle ordentligt satte
pæle, ikke dér hvor det meste arbejde ligger. Jeg har sat mine pæle i cement
som går lidt op om pælen så vandet kan løbe af, og har yderligere (er
tryk.impr.) behandlet bunden med træbeskyttelse, så det ikke rådner op inden
for 5år.

Mvh Søren

?

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 07-07-03 19:21

> [...]
> som går lidt op om pælen så vandet kan løbe af, og har yderligere (er
> tryk.impr.) behandlet bunden med træbeskyttelse, så det ikke rådner op

Stolper må ikke sættes i cement, men man kan komme cement/tørbeton ned i
hullet efter at stolpen er placeret. Grunden er: hvis/når der kommer vand
mellem cement og stolpe kan det ikke forsvinde, da der er lukket i bunden,
og så kan man vel regne resten ud selv

Thorleif

Fra : Thomas

Dato : 08-07-03 07:52

Jeg føler mig nu tryg ved at få et helt tæt hegn.
Tak for svaret.
-Thomas