filecopy problem
Fra : TK

Dato : 07-07-03 06:58

Hej Ng.

Har et underligt problem med filecopy.

filecopy myfile1, myfile2

giver hele tiden fejlmedelsen permission denied (error 70)

det underlige er at jeg godt kan kopierer filen hvis jeg bruger sitfinderen
eller en dos prompt,
men altså ikke fra mit VB program. ?

Nogen der kender en løsning på dette ?

mvh
jensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-07-03 07:43

TK skrev:
> [...]
>
> giver hele tiden fejlmedelsen permission denied (error 70)
>
> det underlige er at jeg godt kan kopierer filen hvis jeg bruger

Ja, giv filecopy de rigtige parametre!!!

Nu er det jo altid en god idé at komme med eksempler, især når man bruger
noget, som med ca. 99,99 procents sikkerhed virker.
Forstår du hvad jeg mener? Ingen kan gætte sig til hvilke fejl du måtte have
fundet på at lave.
Du er nødt til at vise os hvad du gør og samtidig fortælle hvad du _ønsker_
at gøre. Ofte er det forskelle mellem det man gør og det man ønsker at gøre,
som er kilden (thi-hi) til problemerne.

Hvis nu jeg lige citerer MS's dokumentation:
- - - - - - - - - - - - - - -
FileCopy Statement
Copies a file.

Syntax
FileCopy source, destination

The FileCopy statement syntax has these named arguments:
source
Required.
String expression that specifies the name of the file to be copied. The
source may include directory or folder, and drive.
destination
Required.
String expression that specifies the target file name. The destination may
include directory or folder, and drive.

Remarks
If you try to use the FileCopy statement on a currently open file, an error
occurs
- - - - - - - - - - - - - - -

Kan du så se nogen problemer i forhold til hvad det er du ønsker at gøre?
F.eks. source<->destination, én af filerne er åben, destination er
read-only.
Hvis du ikke angiver en absolut sti, skal du lige huske på hvad VB's
aktuelle bibliotekt er.

-------
Tomas

Fra : TK

Dato : 07-07-03 08:06

Hej igen.

Jamen så udpensler jeg lige problemet yderligere, her er koden som skal
tage backup af visse filer x antal gange i døgnet......

For x = LBound(files) + 1 To UBound(files)
FileCopy sti1 & files(x), sti2 & files(x)
Next

ca. 700 filer ligger i arrayet files(). Alle filer kopieres uden problemer
på nær 1 (hvor den meldte fejl opstår)
JA, der er et andet program der LÆSER i filen, og filen er ikke
skrivebeskyttet.

Det burde ikke være et problem, nå det andet program ikke skriver i filen,
og
filen kan som sagt fint kopieres med stifinder, eller v. drag & drop i
windows, men
altså bare ikke med ovenstående kode?.

Jensen

Tomas Christiansen <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:beb4oi$2air$1@news.cybercity.dk...

Fra : preben nielsen

Dato : 08-07-03 06:10

"TK" <taxakontoret@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen.
>
> Jamen så udpensler jeg lige problemet yderligere, her er koden
som skal
> tage backup af visse filer x antal gange i døgnet......

Hvad Tomas nok mente er at du skal vise os hvad parametrene er !
sti1 & files(x) giver jo ingen mening når vi ikke ved hvad sti1 &
files(x) indeholder.

> [...]
problemer
> på nær 1 (hvor den meldte fejl opstår)
> JA, der er et andet program der LÆSER i filen, og filen er ikke

Og du er sikker på at filnavnet er helt korrekt ?

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Jan

Dato : 09-07-03 08:39

Hej

Jeg har døjet med samme problem i mit tilfælde en mdb-fil. Hvis filen er
ibrug virker filecopy ikke, i stedet lavede fandt jeg et kodeeksempel på
nettet hvor filen blev kopieret byte for byte og så var problemet løst.

m.v.h.

Jan

Fra : Krabsen

Dato : 09-07-03 17:38

Du kan ikke lave en filecopy af en .mdb-fil, hvis den er åbnet fra VB.
Forbindelsen skal først afbrydes med db.close.

/Krabsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-07-03 04:59

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke lave en filecopy af en .mdb-fil, hvis den er åbnet fra VB.
> Forbindelsen skal først afbrydes med db.close.
>
> /Krabsen

Og så huske: Set DB = Nothing

Selv om man lukker databasen, er det ikke altid den slipper taget helt i
den.

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-07-03 20:40

Jan skrev:
> Hvis filen er ibrug virker filecopy ikke

Hmm. Det står jo også i dokumentationen, som jeg netop skrev i mit første
indlæg:

"If you try to use the FileCopy statement on a currently open file, an error
occurs."

Noget andet er at man skal passe ganske meget på med at forsøge at kopiere
filer som er åbne. Der er ingen garanti for at alt er skrevet ned på disken
endnu, og man risikerer at få en ubrugelig kopi (især hvis der er tale om
interne komplekse sktrukturer i filen, som normalt er tilfældet med
databaser).

-------
Tomas

Fra : Jan

Dato : 11-07-03 11:11

Hej

Kik på dette kode eksempel -bruger det selv og kopierer uden problemer en
mdb-fil som er i brug!!

http://www.mvps.org/vbnet/index.html?code/fileapi/copyfile.htm

m.v.h.

Jan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-07-03 13:14

Jan skrev:
> Kik på dette kode eksempel -bruger det selv og kopierer uden problemer en
> mdb-fil som er i brug!!

Hvad mener du med "uden problemer"?

Er det fordi du endu ikke har haft en fejl (eller måske fordi du endnu ikke
har _opdaget_ er der har været fejl)?

Der er i og for sig ingen fare ved at _kopiere_ en fil - selvom den er i
brug. Faren opstår hvis man forventer at kunne bruge kopien til noget
fornuftigt bagefter.
Jeg tror _ikke_ man kan forvente at filen er konsistent!

Tænk på situationen med at tage penge fra én konto og derefter indsætte dem
på en anden konto. Hvis din kopi af database-filen tages i det øjeblik
pengene er taget fra den ene konto - hvad så?

Det hele afhænger selvfølgelig af om Microsoft garanterer at den fysiske
database-fil altid er konsistent (der er naturligvis konsistens, når man
kigger på den fysiske databasefil _plus_ det, som måtte ligge i buffere
rundt omkring), men gør de det? Og hvorfor skulle de gøre det? Hvis man vil
have et helt sikkert system med rollback-logs osv. må man købe sig til et
rigtigt server-baseret databasesystem.

Hvis du har oplysninger som kan korrigere min opfattelse, må du endelig
komme med dem!

Til sidst vil jeg lige nævne, at hvis man vil kopiere en fil, hvor man selv
har kontrol over formatet og man har helt styr på hvad der kan ske i de
forskellige situationer, kan det da udmærket tænkes, at det kan være helt i
orden at kopiere indholdet af en åben fil.

-------
Tomas