'Installere' en ny pakke?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 06-07-03 21:08

Hej NG.

Jeg kigger lidt Enterprise JavaBeans, men får en fejl ved import javax.ejb.*
Jeg har dl pakken fra http://java.sun.com/webapps/download/DisplayLinks, me
hvor skal jeg ligge den, så compileren kan finde den?

c",)
Stefan

Fra : Rico Wind

Dato : 07-07-03 12:31

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse > Hej NG.

> [...]
me
> hvor skal jeg ligge den, så compileren kan finde den?

Du skal ligge den et sted hvor din classpath peger, eller skal du sætte din
classpath til at pege der hvor filen ligger. Hvordan du gør, afhænger af
hvilket styresystem du bruger. Det er lidt meget at nævne alle muligheder,
men skriv hvad du bruger, så skal jeg nok forklare dig hvordan du sætter
den.

/rw

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-07-03 20:38

> [...]
> men skriv hvad du bruger, så skal jeg nok forklare dig hvordan du sætter
Jeg kører XP. Pakken er samlet i en jar fil, der hedder ejb-2_1-api.jar.
Jeg lagde jar filen i classpath og vipti, så virkede det.
Tak for hjælpen.

ps.
Kan man på en eller anden måde nøjes med et bibliotek i classpath, så man
ikke behøver at angive alle jar filerne i det bibliotek?

Fra : Peter Lind

Dato : 08-07-03 15:29

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> wrote in message

> ps.
> Kan man på en eller anden måde nøjes med et bibliotek i classpath, så man
> ikke behøver at angive alle jar filerne i det bibliotek?

Man kan pakke alle .jar filerne ud - så kan de ligge i et directory, og man
bruger blot det som classpath. Det fylder lidt mere, og er noget mere
besværligt når man skal distribuere sit program.
Men hvis du bruger et IDE, så er det noget nemmere at tilføje .jar filer til
classpathen, og de fleste IDEer understøtter også at man har 'libraries' som
er samlinger af .jar filer, der så alle bliver lagt automatisk i classpath.

Mvh
Peter Lind
-der havde alle sine .jar filer pakket ud i et stort directory, indtil han
skulle bruge forskellige versioner af f.eks. xml parsere til forskellige
java-programmer.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-07-03 17:21

> [...]
> bruger blot det som classpath. Det fylder lidt mere, og er noget mere
> besværligt når man skal distribuere sit program.
Så det lader jeg være med, og bruger en lidt længere classpath

> [...]
som
> er samlinger af .jar filer, der så alle bliver lagt automatisk i
Ja, der er en masse muligheder i Eclipse. Jeg skulle bare finde den rigtige
med hjælp fra Carsten:

- højreklik på dit projekt, vælg "Properties"
- vælg "Java Build Path" i træet til venstre
- "Order and Export"-fanebladet til højre indeholder en liste over dine
build paths
- vælg "Libraries"-fanebladet
- det er nu muligt enten at lave nye variable i eclipse, pegende på evt.
..jar filer, som så kan genbruges i andre projekter, eller blot sætte en
classpath for en bestemt .jar fil til dette projekt
- "Source"-fanebladet giver muligheder for at inkludere biblioteker, eks.
som et alternativ til #include

En anden måde for at tilføje globale er:
- Window (bjælken øverst) -> Preferences -> Java (i træet til venstre) ->
Classpath Variables
- Her kan de nu tilføjes som du lyster (samme stil som ovenstående)

hehe

Tak for hjælpen
Stefan