genopbygning af skrivebordet?
Fra : Lars Pallesen

Dato : 01-12-00 15:12

Et ganske banalt spørgsmål; hvordan genopbygger man skrivebordet?

Har haft en del konflikter på min nye iMac DV400, hvor MacOS råder mig
til at gemopbygge skrivebordet, men der er ikke nogen hjælp at hente i
"Hjælp"-menuen.

Og så lige for en god ordens skyld, hvad er det nu liiige der foregår
når man foretager den manøvre, med at genopbygge skrivebordet? Hvordan
kan det hjælpe?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-00 16:03

In article <3A27B196.36CE71CB@mail1.stofanet.dk>, Lars Pallesen
<lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Et ganske banalt spørgsmål; hvordan genopbygger man skrivebordet?

Hold æble-og alttasten nede under opstart indtil der kommer en dialogbox
frem og spørger dig om du virkelig vil genopbygge skrivebordet.

> Og så lige for en god ordens skyld, hvad er det nu liiige der foregår
> når man foretager den manøvre, med at genopbygge skrivebordet? Hvordan
> kan det hjælpe?

"Skrivebordet" er en database over hvad der ligger hvor på HD'en, samt
hvilke programmer der kan åbne hvilke filer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Lars Pallesen

Dato : 01-12-00 17:21

Okay! Tak for hjælpen! det virker!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-12-00 17:20

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Et ganske banalt spørgsmål; hvordan genopbygger man skrivebordet?

Hold Æble og genvejs tasten nede under opstart af Finderen. Nemmest er
at genstarte maskinen og holde omtalte taster nede lige efter at
kontrolpaneler og udvidelser er indlæst.

Alternativt kan du:

Luk alle programmer
Åbn Script Editor og indtast flg.

tell application "Finder"
quit
end tell

Gem scriptet til en anden agng og kør det. Læg mærke til at Finderen
forsvinder. Luk nu Script Editor samtidig med at du holder omtalte
taster nede. Vupti!

Med lidt fingersnilde kan scriptet modificeres til at klare det hele.
Altså lukke alle programmer og selv afslutte.

> [...]
>
> Og så lige for en god ordens skyld, hvad er det nu liiige der foregår
> når man foretager den manøvre, med at genopbygge skrivebordet? Hvordan

Finder opbygger løbende en database over programmer og deres
dokumenttyper. Alle programmer som kan åbne dokumenter har en "bundle"
resource som fortæller finderen om hvilke typer dokumenter den kan åbne
samt de ikoner de skal representeres med i finderen. Finderen samler
disse informationer i en central database.

Programmer og dokumenter knyttes sammen ved at have en fælles "creator"
værdi - en 32 bit integer. Dokumentypen angives også med en 32 bit
integer værdi.

Hver gang finderen præsenteres for et nyt program indlæser den "bundle"
resourcen og markerer programmet som aflæst. Hvis der går ged i den
centrale database kan finderen ikke finde ud af hvilke dokumenter der
hører til hvilke programmer og hvilke ikoner de skal repræsenteres med.
Med en genopbygning forstås der det at databasen smides ud og der
oprettes en helt ny.

Type/creator systemet er ganske genialt. To billede dokumenter kan have
samme type men hver deres creator. Dobbeklikkes der på dem vil de blive
indlæst i hver deres program.

Men med type og creator system står vi med samme problem som med
resourcer. Det er kun på HFS(+) diske de fungerer. Det giver problemer
når dokumenter skal ud på nettet eller over på andre maskiner.

I Mac OS X understøttes type/cretor, men der vil blive lagt mere vægt på
suffix systemet (.jpeg, .mov, .doc osv). Det er et tilbageskridt men vi
vil være mere i trit med resten af internet verdenen.
--
Venligst Michael Tysk-Andersne