Rettigheder vedr. søsters dødsfald
Fra : Padmé Amidala

Dato : 06-07-03 19:58

Rent hypotetisk:

Hvis nu min søster vil have, at jeg skal overtage forældremyndigheden
(værgeretten, eller hvad det nu hedder) over hendes datter i tilfælde af
dødsfald, har det så nogen betydning om hendes ønske er indskrevet i et
testamente, eller ej?
I så fald, hvordan bliver sådanne sager ellers behandlet? Gælder det så kun
hvis begge forældre gik bort eller ville det også træde i kraft, hvis det
kun er den ene?

VH Padmé Amidala

Fra : Tommy Bruus-Jensen

Dato : 06-07-03 20:54

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kun
> hvis begge forældre gik bort eller ville det også træde i kraft, hvis det

Hej

Du kan oprette et "børnetestamente", hvori du bekendtgør hvem du ønsker der
skal "arve" dine børn. Dette skal tinglyses! Hvis uheldet skulle være ude,
vil kommunes sagsbehandler vurdere sagen, og hvis der ikke er en vægtig
grund til at "arvingen" får forældremyndigheden, skulle dette kunne ske uden
problemer.
Men hvis der er to forældre med fælles forældremyndighed og den ene dør, får
den anden part den fulde forældremyndighed.
Sådan har min advokat sagt reglerne er, og vi har idag et børnetestamente
for vores barn.
Advokaten anbefalede iøvrigt også at man sikrer arvtageren økonomisk (det er
jo en betydelig udgift at få et barn).

Mvh Tommy

Fra : Mari

Dato : 06-07-03 23:24

"Tommy Bruus-Jensen" <bruus@fjern.os.dk> skrev i en meddelelse
> Advokaten anbefalede iøvrigt også at man sikrer arvtageren økonomisk
(det er
> jo en betydelig udgift at få et barn).

Og stiller betingelser for udbetaling - f.eks. i rater i de år
der er brug for forsørgelse - og restbeløbet til barnet.

Forestil jer det dobelt ulykkelige at arvtager også dør.......

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-07-03 04:37

Tommy Bruus-Jensen wrote:

> Advokaten anbefalede iøvrigt også at man sikrer arvtageren økonomisk (det er
> jo en betydelig udgift at få et barn).

Det vil normalt ikke være smart, da det udløser den høje arveafgift, og
da barnet arver det hele, har det mulighed for betaling af ekstra udgifter
selvom barnet ikke er myndig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-03 08:14

"Tommy Bruus-Jensen" <bruus@fjern.os.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du kan oprette et "børnetestamente", hvori du bekendtgør hvem du ønsker
der
> skal "arve" dine børn. Dette skal tinglyses!

Siden hvornår skal testamenter (herunder et "børnetestamente") tinglyses?

/Peter

Fra : Else Holm

Dato : 07-07-03 08:38

> [...]
>
> [klip]

> Siden hvornår skal testamenter (herunder et "børnetestamente")

- det skal det heller ikke, men det skal indføres på notarialkontoret
- altså skal det underskrives på dommerkontoret/skifteretten med
en medarbejder som vidne og så gemmes en kopi af testamente
i notarialkontorets arkiv (Læs: Centralregisteret for Testamenter),
så der er sikkerhed for, at det dukker op ved dødsfald.

--
Else

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-03 09:01

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> - det skal det heller ikke, men det skal indføres på notarialkontoret

Skal?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Else Holm

Dato : 07-07-03 12:31

> "Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

notarialkontoret

> Skal?
>
> /Peter

- nahhh - det var lidt af gammel vane - der burde have stået "kan",
for der er vel ingen tvivl om, at testamentet i slige tilfælde ville
komme frem.

--
Else