Træer men sorte insekter om grenene ?
Fra : Søren

Dato : 06-07-03 17:34

Hej Gruppe

Jeg har nogle unge træer (eller træbuske) på mellem 1m. og 3m.s højde. De
har omkring grenene, hvor grenene stadig er grønne, fået flere og flere
insekter, som nu sidder i hober på alle grenene forneden, og laver en slags
cylinder rundt om grenen.
Bladlus er jo grønne, eller hvad. Men disse er sorte, hvad kan jeg gøre for
at fjerne/dræbe disse dyr og kender nogle til det?
Jeg kender ikke sorten på træet men det har hjerteformede blade og hvide
blomster og står i mange haver. Det ser samtidig ud til at disse dyr er ved
at hoppe på nogle andre træer?

Tak for svar.

Mvh Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-03 17:44

"Søren" <soere442ie@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har omkring grenene, hvor grenene stadig er grønne, fået flere og flere
> insekter, som nu sidder i hober på alle grenene forneden, og laver en

Det er bladlus.
Jeg har med held fjernet de fleste fra mit kirsebærtræ ved at bøje de
enkelte grene ned og skylle skudspidserne i en spand sæbevand.
Måske ville vandet alene være nok?

Hilsen Inger

Fra : Søren

Dato : 06-07-03 17:55

Ok bladlus. Bliver de så grøne senere eller hvad. Træet er bare for højt,
til at jeg kan komme op med en spand og de sidder i bunden af ca. 1,5cm.
tykke og 1m. lange grene. Men tilgængeld kan det tåle lidt af hvert tror
jeg, så måske jeg bare skal smide højkoncentreret opvaskemiddel på det.
Eller skal jeg bruge brun sæbe? Der er ca. 100 grene med tusinder af disse
insekter, så jeg må jo gå til modangreb hvis jeg ikke skal have dem i hele
haven

Mvh Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-03 18:22

"Søren" <soere442ie@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Ok bladlus. Bliver de så grøne senere eller hvad.

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg ved, er det forskellige slags.
Egentlig er jeg også ligeglad med farven - bare jeg ikke har alt for mange
af dem ´

> Træet er bare for højt,
> til at jeg kan komme op med en spand

Der er ca. 100 grene med tusinder af disse
> insekter,

Ok - jeg kan godt se, det virker lidt uoverkommeligt at stå på stiger og
vaske skudspidser - prøv at spule dem med vandslangen i stedet.

så jeg må jo gå til modangreb hvis jeg ikke skal have dem i hele
> haven

Der er grænser for, hvor meget, de har bredt sig hos mig, og de kommer i et
begrænset antal næsten hvert år.
Faktisk har jeg kun set dem på sødkirsebær-træet og hyldebærrene.
Jeg har så grønne bladlus på mit espalierede æbletræ og en sjælden gang i
roserne.

Her har jeg brugt det gode, gamle økologiske råd: koldt vand
- til at vande med, når det er for tørt
- til at spule/skylle med, når der kommer utøj
- og til at slå i blodet, når det andet ikke virker.

Hilsen Inger

Fra : Søren

Dato : 07-07-03 14:54

Tak for hjælpen Inger; jeg prøver med lidt af hvert. De bladlus jeg har
problemer med sidder dog ikke på selve skudene som de grønne bladlus gør på
min rosenbusk, hvor de er under kontrol.
Men jeg regner så med at de sorte på de par træer de har invaderet, så vil
dø hvis jeg får spulet dem ned. For hvis de ikke dør af vandet kan de jo
bare kravle op i træet igen.

Fra : Jens Juul

Dato : 10-07-03 22:24

> [...]
>for
>at fjerne/dræbe disse dyr og kender nogle til det?

Hej
Jeg ved ikke om det er de samme som jeg havde på et af mine grantræer. Men
de var også sorte og ret store (meget større end almindelige bladlus) og
der var 1000 vis af dem, grenene så simpelthen sorte ud. Dem slap jeg af
med ved at spule de angrebne steder med en hård vandstråle 1-2 gange pr
dag i en uge.

Mvh Jens