Spam / Politianmeldelse
Fra : 6agenten.dk

Dato : 06-07-03 16:14

Hej,

jeg fik forleden endnu en e-mail som jeg vil betegne som spam. Jeg må
indrømme at jeg er ved at være så træt af spam, at jeg ikke gider finde mig
i det mere. Jeg blev derfor glohed, da jeg modtog denne e-mail fra
solidcity.dk

Uddrag fra mailen:

Emne : Tilbud om billig webhosting/webdesign - fra Mikkel Amby -
Solidcity.dk
Indhold:
Du har fået dette brev, fordi vi fik din e-mail adressse af en af dine
bekendtesom mente at du eventuelt kunne bruge vores produkter.
Vi håber det er okay at vi har kontaktet dig.
Det vi kan tilbyde er en billig hjemmeside, hverenten du skal have din side
designet ved os,eller have et webhotel til en side du selv designer.

Jeg tænker, først og fremmest har jeg lige investeret næsten en ½ million i
nyt serverudstyr, så hvem fanden har anbefalet mig til deres produkter? Det
er der selvfølgelig ingen som har gjort, det viser sig også at de har fået
min e-mail adresse fra et andet website, de svarer nemlig med følgende:

Mit svar til dem på deres spam mail:
Læs venligst:
Bøde for udsendelse af spam
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03479968?OpenDocument
Løgn og humbug, der er ingen som har anbefalet jeres produkter til mig.
Jeg er selv webdesigner og tilbyder selv hosting! Hvad skulle jeg dog med
jeres produkter??
I kan forvente en henvendelse fra min advokat!
Deres svar på min mail:
Babeindex.dk, der er din e-mail blevet benyttet til login mm.
Derfra har vi din adresse.
Hav en god dag.
Venlig hilsen
Solidcity.dk
Jeg mindes ikke at jeg har givet babeindex.dk lov til at videregive min
e-mail til 3. part, hvilket bringer mit pis endnu mere i kog.

Jeg er nu 99% sikker på at jeg vil politianmelde dem, for gud hvor er jeg
træt af spammails og de gener som de medfører. Desuden finder jeg dem yderst
destruktive og ødelæggende for Internettet.

Jeg vil derfor gerne høre om jeg vil vinde en evt. sag, såfremt jeg vælger
at politianmelde dem. Jeg er også interesseret i at høre fra andre som er
ramt af deres spam.

På forhånd tak.

Jacob Thomsen

---

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-07-03 16:43

"6agenten.dk" <mail@6agenten.dk> skrev:

> Jeg vil derfor gerne høre om jeg vil vinde en evt. sag, såfremt
> jeg vælger at politianmelde dem. Jeg er også interesseret i at
> høre fra andre som er ramt af deres spam.

Du skal ikke selv politianmelde spammen. Anmeld istedet til
Forbrugerombudsmanden.:
http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh1.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jimmy

Dato : 06-07-03 16:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Du skal ikke selv politianmelde spammen. Anmeld istedet til
> Forbrugerombudsmanden.:
> http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh1.htm

Hvorfor ikke?
Jeg har anmeldt til ovenstående link utallige gange, og ingenting sker.

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-07-03 17:06

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev:

> Hvorfor ikke?

Fordi det er Forbrugerombudsmanden, der tager sig af overtrædelser af
Markedsføringslovens §6a.

> Jeg har anmeldt til ovenstående link utallige gange, og ingenting
> sker.

Der er bla. blevet kørt en sag mod Fonn Danmark på baggrund af
spamklager over Fonn.

Personligt er jeg sluppet for spam fra et større dansk rejsebureau ved
hjælp af en klage til postmaster hos rejsebureauet CC til
Forbrugerstyrelsen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 06-07-03 17:26

Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Fordi det er Forbrugerombudsmanden, der tager sig af overtrædelser af
> Markedsføringslovens §6a.

Umiddelbart åbner MfL §19 mulighed for privat at anlægge sag om
erstatning/'straf' for overtrædelser af MfL §6a - men jeg er ikke
jurist, så jeg skal ikke kunne sige om det er tolket rigtigt ;)

Ikke desto mindre er forbrugerombudsmanden - og i øvrigt, efter min
mening, offentligt at informere om firmaets dårlige markedsføringsskik -
den rigtige løsning i denne slags sager.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-07-03 19:35

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:

> Umiddelbart åbner MfL §19 mulighed for privat at anlægge sag om
> erstatning/'straf' for overtrædelser af MfL §6a - men jeg er ikke
> jurist, så jeg skal ikke kunne sige om det er tolket rigtigt ;)

Jeg er som sådan enig i den tolkning men som Klaus Ellegaard også
nævner så er sagen for den enkelte så lille, at det næppe er noget
politiet vil bruge synderligt meget af deres i forvejen sparsomme tid
på.
Og hvad angår erstatning så er tabet forsvindende lille ved at modtage
spam.
Derfor mit udsagn om, at forbrugerombudsmanden tager sig af
overtrædelser af §6a.

> Ikke desto mindre er forbrugerombudsmanden - og i øvrigt, efter
> min mening, offentligt at informere om firmaets dårlige
> markedsføringsskik - den rigtige løsning i denne slags sager.

Vi er helt enige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-07-03 07:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> escribió

> Der er bla. blevet kørt en sag mod Fonn Danmark på baggrund af
> spamklager over Fonn.

Du skrive "Bla." men så vidt jeg ved er Fonn den eneste spamsag der i
DK har kørt i retten. Tager jeg fejl?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-07-03 08:02

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev:

> Du skrive "Bla." men så vidt jeg ved er Fonn den eneste spamsag der i
> DK har kørt i retten. Tager jeg fejl?

Jeg har hørt, at der skulle være andre sager undervejs. Der var
eksempelvis et mobilselskab, der udsendte SMS-reklamer til kunder hos
et andet mobilselskab og som jeg har forstået forberedes der en sag på
det grundlag. Men du har ret i, at der indtil videre kun er kørt en
enkelt sag så mit "bla." burde nok være undladt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-07-03 17:09

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

>Hvorfor ikke?
>Jeg har anmeldt til ovenstående link utallige gange, og ingenting sker.

De er i gang med endnu en sag, der skal danne præcedens. Før den
er afsluttet, sker der næppe yderligere i de andre sager.

Fra net-tjek.dk:

   Forbrugerombudsmanden er den myndighed, som fører tilsyn
   med, at de erhvervsdrivende ikke overtræder forbudet mod
   udsendelse af e-mail reklamer uden tilladelse.

   Har du modtaget en e-mail reklame, som du ikke har bedt
   om, kan du vælge enten at klage til Forbrugerombudsmanden,
   eller du kan vælge at anmelde sagen til politiet, idet
   det er strafbart at udsende sådanne e-mails.

Der er en foreløbig indikation af, at det koster 100 kr i bøde
pr. spammail, man udsender. De fleste vil nok vælge at anmelde
via vejledningen på net-tjek.dk, der siger, man skal klage til
fs.dk. Dermed får politiet nok ikke ret mange klager samlet set.

Hvis politiet derfor får 3 klager, kan virksomheden idømmes en
bøde på 300 kr. Hvis net-tjek får 10.000 klager, kan der i
teorien idømmes en bøde på 1 million. Chancen for, at politiet
gider tage en ret teknisk kompliceret sag om 300 kr, er nok
lille. Forbrugerombudsmanden derimod...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Tjinca

Dato : 07-07-03 19:10

"6agenten.dk" <mail@6agenten.dk> wrote in message

> Jeg mindes ikke at jeg har givet babeindex.dk lov til at videregive min
> e-mail til 3. part, hvilket bringer mit pis endnu mere i kog.

Under tilmeldnings vilkår står der ellers:

"Som bruger giver du ret til at alle informationer som du har indtastet
gemmes i en database. Disse informationer kan blive videregivet til 3. part
uden din viden...!"

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-07-03 19:34

In <becd2l$pm6$1@sunsite.dk> "Tjinca" <Tjinca10@hotmail.com> writes:

> [...]

>gemmes i en database. Disse informationer kan blive videregivet til 3. part

Men det er stadigvaek ulovligt for en forretningsdrevende at sende
reklame-emails til private vha. fax eller email.

Endda ogsaa hvis man engang har koebt et produkt hos firmaet.

/Martin

Fra : Tjinca

Dato : 08-07-03 06:58

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

part

> Men det er stadigvaek ulovligt for en forretningsdrevende at sende
> reklame-emails til private vha. fax eller email.

Jo, det er jeg da klar over, og jeg kan da også godt se at det er
pisse-irriterende, at adressen er videregivet til 3 part.
Men nu er det ikke firmaet selv der har spammet ham, og måske skulle han
have læst betingelserne igennem før han tilmeldte sig, så havde han vidst
hvad han kunne risikere.

Så min pointe er at det ikke skader at tænke sig om. Man bør gennemlæse alt
før man tilmelder sig noget online, og opgiv aldrig en e-mail man ikke
ønsker spammet. Ulovligt eller ej, når først din adresse florerer rundt på
div. lister så kan du skrige og klage lige så meget du vil, og måske få held
til at sagsøge et par stykker. Men i sidste ende er mailadressen spoiled for
good.