Halm i havedam
Fra : Riberhus

Dato : 06-07-03 13:12

Hej.

Jeg har sat gang i forsøget med halm, som er beskrevet i et andet indlæg.
Hvor lang tid går der før det virker?, tager man halmen op når det er klart,
eller lader man det blive dernede?
Hvad er det helt præcist der sker når man kan gøre damme klare med halm.
Jeg har en dam på 2000L, Biofilter med plastic-dimser i, UV filter.
Alligevel kan jeg ikke holde det klart.
Nogen der evt. kunne give flere gode råd?

Mvh
Torben Riber Jensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-07-03 21:01

Riberhus wrote:

> [...]
> Alligevel kan jeg ikke holde det klart.
> Nogen der evt. kunne give flere gode råd?

Det er ikke halmen som gør vandet klart, men de svampe, som lever af halmen
svampene forbruger vandens kvælstof, men frigiver det igen når halmen bliver
til jord.
derfor skal halmen op igen. Og halmen skal ikke være helt frisk, da der skal
være svampe på den.

Fra : Niels Larsen

Dato : 06-07-03 21:39

Hej

Har du husket at skifte/renset dit uv-rør? det skal skiftes en gang om
året, hvis uv filtret ikke bliver renset en gang i mellem nedsætter man
virkningen.
lidt flere oplysninger vil gøre det nemmere at afhjælpe problemet.
1: Har du fisk i bassinet hvis ja hvor mange?
2: hvilken filter har du (navn, type)?
3: størrelse på uv filter i watt?
Hilsen Niels

Fra : Riberhus

Dato : 07-07-03 21:24

Hej.

1. Der er 7 fisk der i. Størrelse ca 6-8 cm stykket.
2. Hozelock bioforce UVC 2200.
3. 5 watt rør. Er Skiftet for 14 dage siden..

Pumpen giver 1400L min, uv-filteret er beregnet til max 2200L, og
biofilteret kan klare max 4000L.
Dammen er på 2000L, og derfor er det vel ok, mht størrelse / dimension.
Jeg tror der skal flere planter til. Er der planter der er specielt gode mht
alger?
Vi har pt 4 store klumper siv ( tror nok de kaldes vandiris ), samt 4
flydeplanter. Vand overfladen er vel ca 2 m2
Jeg er modtagelig for alle råd.

På Forhånd tak for alle de seriøse råd....

Mvh
Torben Riber Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-07-03 21:34

"Riberhus" <jagt@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
klart,
> eller lader man det blive dernede?
> Hvad er det helt præcist der sker når man kan gøre damme klare med halm.

Halmen udskiller et eller flere stoffer, der virker dræbende på
alger - man kender ikke stofferne, kun virkningen. De virker
nogenlunde hurtigt. ( Havrehalm er vist det bedste.)

> Jeg har en dam på 2000L, Biofilter med plastic-dimser i, UV filter.
> Alligevel kan jeg ikke holde det klart.
> Nogen der evt. kunne give flere gode råd?

Forekomst af alger skyldes næringsoverskud - hvis du fodrer
fisk tilfører du mere næring end planterne optager, derfor
træder algerne til.
Hvis du slår nogle af algerne ihjel vil der stadig være for mange
næringsstoffer. Løsningen er at fodre mindre og have flere planter.
Uklarheder pga. Døde alger o.a. kan du fjerne med filtre.

Per A. Hansen