kartofler - gamle sorter
Fra : jano

Dato : 06-07-03 12:57

Hej!

Er der nogen der kan navnene på de gamle sorter?

Er der steder hvor vi kan købe læggekartofler af de sorter?

mvh jano

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-07-03 21:41

"jano" <jano@surfpost.sk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er der nogen der kan navnene på de gamle sorter?
>
> Er der steder hvor vi kan købe læggekartofler af de sorter?

Ja, en hel del.
Man kan kun købe sorter, der er godkendte, d.v.s. de er
med i et avlsprogram, hvor de testes og kontrolleres for
en lang række knoldbårne sygdomme og for sortsrenhed.
Men hvad vil du med de gamle sorter - de er oftest
mere modtagelige for skimmel o.a. sygdomme end de
nyere sorter.
En af de bedste sorter er den danske Sava, der er forældet
i Vandel, den har fået endog meget fine karakterer for smag.

Listen over godkendte sorter med diverse karakterer
kan ses her:

http://www2.planteinfo.dk/KartoffelInfo/Variety/Variety/Variety.asp?sassessi
onid=bjTWABb4I52&Item_Id=219&fuzz=1548

og her

http://www2.planteinfo.dk/KartoffelInfo/Variety/Variety/Description.asp?Var=
16%2C36%2C47%2C107%2C125

Per A. Hansen

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 08-07-03 10:42

> [...]
> Hej!
>
> Er der nogen der kan navnene på de gamle sorter?
>
> Er der steder hvor vi kan købe læggekartofler af de sorter?

Hej Jano.

Gamle sorter kan være Rosenkartoffel (også kaldet Early Rose eller Rød Amerikaner), Webbs, Goldperle, Juli og Æggeblomme.

Nu skriver du ikke hvor du bor i landet, men jeg en gang hørt om én der hedder Hoff et eller andet på Lolland som skulle have de gamle sorter og som sælger dem. Hvis du skulle høre nærmere om ham (eller en anden) må du meget gerne fortælle om det. Har også hørt, at man kan få nogle enkelte stks. af de gamle sorter på eller ved museet i Brede (nord for KBH) hvis man spørger pænt.

Per A. Hansen spørger hvorfor, det er nemt, de smager bedre ihvertfald hvad jeg husker, specielt Rød Amerikaner.

Mvh
Johnny

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-07-03 21:55

> [...]

>Per A. Hansen spørger hvorfor, det er nemt, de smager bedre ihvertfald
hvad jeg husker, specielt Rød >Amerikaner.

Hej Johnny.
Man kunne også nævne Sydens Dronning, som man dyrkede på Samsø.

Der er en del af de gamle sorter, der havde en god smag - ingen tvivl om
det.
Problemet med de gamle sorter er, at de skal være optaget på sortslisten
for at kunner sælges lovligt her i landet.
Man kan godt gøre 100 % virussyge kartofler fri for sygsomme ved den
såkaldte meristem-teknik ( hvor man tager lidt celler fra spidsen af spirene
og
dyrker videre i reagensglas).
Det gjorde man f.eks. med King Edward, der var ved at udgå pga. virusangreb.
Man gør det ikke gerne uden der er et vist kundegrundlag, så det gælder om
at efterspørge de ønskede sorter.
Sava kan nu sagtens være med i konkurrencen om smag.

Per A. Hansen