Undervandsfotos og billedmanipulation
Fra : Peter Kjær

Dato : 06-07-03 09:19

Hejsa,

Lige kommet hjem fra en dykkerferie, melder problemet sig. Kan man tillade
sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal
man holde fingrene væk.

Hvad syntes i? eksempel kan ses på http://www.dacor.dk/eks.asp

--
Ses,
Peter

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 06-07-03 10:26

Jeg syntes at vi skal pille alt det vi kan .
Det ser sku godt ud det du har lavet ! hvad program bruger du til det ?
Og hvad gør du ?

Mvh K.L.Rasmussen

Fra : Peter Kjær

Dato : 06-07-03 13:48

> Jeg syntes at vi skal pille alt det vi kan .
> Det ser sku godt ud det du har lavet ! hvad program bruger du til det ?
> Og hvad gør du ?

Hejsa,

I dette tilfælde har jeg brugt ACDSee de har en funktion de kalder auto
levels

Fra : Jan Richardy

Dato : 06-07-03 11:43

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> wrote in message
> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Nu ved jeg ikke, hvad du helt konkret har lavet ved billedet, men
umiddelbart vil jeg da ikke sige at du har manipuleret med billedet, men
derimod justeret det alá man kan gøre i et mørkekammer, dvs. justere
balance, farvemæthed og lys.

En del af de funktioner man finder i Adobe Photoshop (som jeg går ud fra, at
du har brugt?) er reelt "lånt" fra mørkekammeret for at give muligheden for
efterjusteringer af billederne, selvom de var fremkaldt.

Manipulation ville være at smække et par hajer ind i toppen, for at give
billedet et ekstra snert af dramatik, men bare at ændre på de informationer
som allerede ligger i billedet må vel kaldes justering, ikke?

Og jeg synes da helt sikkert at dit eget før/efter eksempler viser, at
"målet helliger midlet" (eller hvad man nu siger).

---

Jan Richardy

Bunny-smashing:
http://www.richardy.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-07-03 14:01

Peter Kjær:

> [...]
> tillade sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det
> man så eller skal man holde fingrene væk.

Jeg synes nok du har været lidt for "pilvorn". Baggrunden er _alt_ for
blå.

Pilskaden er nu ellers skarp.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Arnt Eirik

Dato : 06-07-03 14:05

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> skrev i melding
> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Det du har gjort er selvsagt ikke annet en optimal(?) justering
av kontraster, lys, farger og slikt. Ikke annet hokus pokus enn
man driver med under fremkalling.

Selvsagt er dette noe man bør gjøre for å presentere et slikt flott
bilde riktig. Hadde du derimot tatt bort noe.. DA hadde det vært
manipulering

--
Arnt Eirik Hansen
http://home.no.net/techdive/dykking.htm

Fra : Ink

Dato : 06-07-03 16:03

On Sun, 6 Jul 2003 10:18:44 +0200, "Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> wrote:

> [...]
>sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Jeg syntes resultatet er flot, utroligt alle de farver der gemmer sig i original
billedet.

Jeg vil tro de fleste proffer justerer deres billeder, så de ligner
virkeligheden.
--
Henrik

Fra : Mads Madsen

Dato : 06-07-03 17:42

Peter Kjær wrote:
> Hvad syntes i?

Så vidt jeg kan se, har du ikke gjort andet end jeg selv gør ved mine
billeder. Jeg arbejder som pressefotograf og her er grundreglerne at man
hverken fjerner eller tilføjer noget. Til gengæld må du justere
farver/kontrast og lysne/mørkne forskellige områder alt det du vil.

Mvh,
Mads Madsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 06-07-03 17:54

Hej Peter,

Manipuler alt det du vil ... så længe du synes det er OK. Kameraet opfatter
tingene på en måde, et andet på en anden, for ikke at tale om hver enkelts
opfattelse. I lighed med Peter finder jeg den blå farve er lidt for mættet
og måske lidt for blå - lidt lysere og grøntoning vil nok virke mere
virkelighedstro.

Jeg manipulere sjældent billeder, da det tager tid. På et tidspunkt forsøgte
jeg at finde en sekvens der automatisk kunne gennemføres - uden held. Er der
nogne der har lavet en det virker?

En manipulering er at justere billedet så der er størst mulig farve
graduering. Dette for at sikre størst mulig udbytte af dybden. I photoshop
kaldes det levels, her angives lyseste og mørkeste punkt.

/Henrik Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-07-03 20:31

Henrik Rasmussen wrote:

> [...]
> graduering. Dette for at sikre størst mulig udbytte af dybden. I photoshop
> kaldes det levels, her angives lyseste og mørkeste punkt.

Hej Henrik

Ved du tilfældigvis om det også hedder 'levels' i Gimp ?

Jeg kan finde noget der hedder 'Levels' og er et histogram af farverne, hvor
man kan flytte start og stop af farvespektret, og det giver ligesom lidt
flere farver.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-07-03 08:22

Ja det er netop "start", "stop" og "center" der fastlægges. Det lyder derfor
som om du har fat i samme funktion.

Taget fra photoshop manualen:
"You can set the highlights and shadows in an image by moving Input sliders
to the first group of pixels on both ends of the Levels histogram. This maps
these pixels--the darkest and lightest pixels in each channel--to black and
white, increasing the tonal range of the image. The corresponding pixels in
the other channels are adjusted proportionately to avoid altering the color
balance. You can use the middle Input slider to change the intensity values
of the middle range of gray tones without dramatically altering the
highlights and shadows.

Although the Levels sliders are not as exact as assigning target values or
using the Curves dialog box, they often yield good results."

/Henrik R

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-07-03 19:53

Henrik Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Although the Levels sliders are not as exact as assigning target values or
> using the Curves dialog box, they often yield good results."

Jeg takker, det har klart en positiv effekt på billederne :)

/Søren Reinke

Fra : N/A

Dato : 08-07-03 22:39

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-07-03 22:39

Hej Claus, det har du ret i, men ud af en serie billeder er det med den
automatiske "level" kun ca. halvdelen der bliver gode ... der skal også
arbejdes med "center" for at får dem "rigtige". Med rigtig mener jeg sådan
som jeg opfatter lyset i billederne ... det er denne manuelle justering som
jeg synes er svær at finde en brugbar parameter for som kunne anvendes i en
macro.

Hilsen, Henrik R.

Fra : Anders Bystrup

Dato : 07-07-03 07:54

> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Auto Levels er IMHO helt i orden - det er dybest set ikke andet end at
sætte sort- og hvidpunktet korrekt (i en passende kontekst sikkert -
ComputerVision kurserne er lidt langt tilbage efterhånden...)

Læs evt. en glimrende "definition" på ikke-manipulerede kontra
manipulerede billeder her: http://www.photo.net/photodb/manipulation

(Der er på photo.net i øvrigt også en del glimrende artikler og tråde
om undervandsfoto)

Mvh Anders Bystrup