/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hvidlløg
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 06-07-03 08:35

Jeg sidder ærlig talt og føler mig lidt overrasket og fjollet.

Jeg satte for første gang hvidløg i efteråret, som har groet ganske
flot. Og jeg regnede så med, at hvidløgene kom under jorden ligesom
med f.eks. Kepa-løg. Men igår opdagede jeg, at der sad hvidløg et
stykke op ad stænglen på et par af dem...

Skal de sidde på stænglen?

Hjertelig sommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

 
 
Inger Pedersen (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 06-07-03 08:38


"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Men igår opdagede jeg, at der sad hvidløg et
> stykke op ad stænglen på et par af dem...

Det lyder mere som etageløg, der godt kan smage lidt hvidløgsagtigt.
Men brug dem da - hvis der er løg nok, og de smager som de skal, er det vel
lige meget, hvor løgene sidder?

Hilsen Inger



Dorte R.M. Hansen (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 06-07-03 08:43

On Sun, 6 Jul 2003 09:38:16 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det lyder mere som etageløg, der godt kan smage lidt hvidløgsagtigt.
>Men brug dem da - hvis der er løg nok, og de smager som de skal, er det vel
>lige meget, hvor løgene sidder?
>
Det er hvidløg. Jeg satte fed fra et, jeg havde købt ig frugt- og
grøntafdelingen.

Hjertelig sommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

fa.dk (06-07-2003)
Kommentar
Fra : fa.dk


Dato : 06-07-03 08:53

"Dorte R.M. Hansen" skrev d. 06-07-03 08:35 dette indlæg :
> Jeg sidder ærlig talt og føler mig lidt overrasket og fjollet.
>
> Jeg satte for første gang hvidløg i efteråret, som har groet ganske
> flot. Og jeg regnede så med, at hvidløgene kom under jorden ligesom
> med f.eks. Kepa-løg. Men igår opdagede jeg, at der sad hvidløg et
> stykke op ad stænglen på et par af dem...
>
> Skal de sidde på stænglen?

Nej, de skal ikke sidde på stænglen. Hvidløg kommer - som du også
forventede - som andre løg under jorden. Har du ikke prøvet at kigge
under jorden?
Du nævner, at det også kun på et par af dem, det er sket, så det må
henføres til et af naturens luner, hvis det da ikke er en sygdom/et
skadedyr, der har fremkaldt hvidløgslignende gevækster.
Mvh.
Frank
>
> Hjertelig sommerhilsen
> Dorte
>
> --
> http://www.bornholm.nu
> Debat

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Dorte R.M. Hansen (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 06-07-03 10:43

On Sun, 06 Jul 2003 07:53:07 GMT, "fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> wrote:

>Nej, de skal ikke sidde på stænglen. Hvidløg kommer - som du også
>forventede - som andre løg under jorden. Har du ikke prøvet at kigge
>under jorden?
>Du nævner, at det også kun på et par af dem, det er sket, så det må
>henføres til et af naturens luner, hvis det da ikke er en sygdom/et
>skadedyr, der har fremkaldt hvidløgslignende gevækster.

Nej jeg har endnu ikke kigget under jorden. Nu hvor vi er ved det,
hvornår høster man hvidløg? Skal toppen vælte/visne først?

De står iøvrigt imellem jordbærrene, som har jorddække af halm.
Spekulerer lidt over, om det så kan narre hvidløgene, så de tror, der
er en slags højere jordniveau... Toppene er kraftige og fint grønne
med lidt vissent i toppen.

Pudsigt altså.

Hjertelig sommerhilsen
Dorte


--
http://www.bornholm.nu
Debat

fa.dk (06-07-2003)
Kommentar
Fra : fa.dk


Dato : 06-07-03 14:13

"Dorte R.M. Hansen" skrev d. 06-07-03 10:43 dette indlæg :
> On Sun, 06 Jul 2003 07:53:07 GMT, "fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Nej, de skal ikke sidde på stænglen. Hvidløg kommer - som du også
> >forventede - som andre løg under jorden. Har du ikke prøvet at kigge
> >under jorden?
> >Du nævner, at det også kun på et par af dem, det er sket, så det må
> >henføres til et af naturens luner, hvis det da ikke er en sygdom/et
> >skadedyr, der har fremkaldt hvidløgslignende gevækster.
>
> Nej jeg har endnu ikke kigget under jorden. Nu hvor vi er ved det,
> hvornår høster man hvidløg? Skal toppen vælte/visne først?
>
Jeg høster dem som andre løg, altså når toppen er vissen - og tørrer dem
godt i solen.
I øvrigt lader jeg altid enkelte hvidløg stå tilbage, så er der friske
hvidløg om foråret.
Man kan sætte hvidløg både i april og oktober.
Mvh.
Frank
> De står iøvrigt imellem jordbærrene, som har jorddække af halm.
> Spekulerer lidt over, om det så kan narre hvidløgene, så de tror, der
> er en slags højere jordniveau... Toppene er kraftige og fint grønne
> med lidt vissent i toppen.
>
> Pudsigt altså.
>
> Hjertelig sommerhilsen
> Dorte
>
>
> --
> http://www.bornholm.nu
> Debat

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


JtM (06-07-2003)
Kommentar
Fra : JtM


Dato : 06-07-03 20:24

Hovedhvidløget kommer under jorden, men det er ikke ualmindeligt, at der
kommer løg på stænglen, ligesom etageløg, men der er stadig løg under jorden
alligevel. I øvrigt er det bedst at bruge certificerede hvidsløg, dag det
ikke er alle sorter fra grøntafdelingen, som er velegnede til dyrkning i
Danmark. Men ellers stammer hvidløget fra Kirgisiens stepper, hvor
vintertemparaturen kan blive -50 grader celsius, så det er alt andet lige,
en hårdfør plante.

V.H. Jan


"fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3f07d611$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Dorte R.M. Hansen" skrev d. 06-07-03 08:35 dette indlæg :
> > Jeg sidder ærlig talt og føler mig lidt overrasket og fjollet.
> >
> > Jeg satte for første gang hvidløg i efteråret, som har groet ganske
> > flot. Og jeg regnede så med, at hvidløgene kom under jorden ligesom
> > med f.eks. Kepa-løg. Men igår opdagede jeg, at der sad hvidløg et
> > stykke op ad stænglen på et par af dem...
> >
> > Skal de sidde på stænglen?
>
> Nej, de skal ikke sidde på stænglen. Hvidløg kommer - som du også
> forventede - som andre løg under jorden. Har du ikke prøvet at kigge
> under jorden?
> Du nævner, at det også kun på et par af dem, det er sket, så det må
> henføres til et af naturens luner, hvis det da ikke er en sygdom/et
> skadedyr, der har fremkaldt hvidløgslignende gevækster.
> Mvh.
> Frank
> >
> > Hjertelig sommerhilsen
> > Dorte
> >
> > --
> > http://www.bornholm.nu
> > Debat
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>



Jakob Bock (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 06-07-03 14:23

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Nej jeg har endnu ikke kigget under jorden. Nu hvor vi er ved det,
> hvornår høster man hvidløg? Skal toppen vælte/visne først?

Det er bedst at høste dem når toppen begynder at miste sin
sagtspædning -- altså *før* toppen vælter og visner. Venter du for
længe, risikerer du, at de lag der skal beskytte fedene er begyndt at
sprække. Sådanne løg har ikke lige så god holdbarhed, som løg høstet i
rette tid.

> De står iøvrigt imellem jordbærrene, som har jorddække af halm.
> Spekulerer lidt over, om det så kan narre hvidløgene, så de tror, der
> er en slags højere jordniveau... Toppene er kraftige og fint grønne
> med lidt vissent i toppen.

Det er ganske almindeligt, at bladspidserne på hvidløg er gule. Det
samme er gælder for de fed, som dannes på stængelen. Disse fed kaldes
for topløg.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Dorte R.M. Hansen (07-07-2003)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 07-07-03 07:37

On Sun, 06 Jul 2003 09:35:21 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Jeg sidder ærlig talt og føler mig lidt overrasket og fjollet.
>
Topløg hedder de altså. Og nu forstår jeg også meget bedre, at de kan
klare vinteren (de stakkels små fed

Jeg tror, jeg vil høste et hvidløg idag - og se, hvordan de er kommet
til at se ud i den anden ende. Iøvrigt en flot rødebederød skal
topløgene har.

Tak for hjælpen allesammen. Spændende også at få lidt om oprindelse
med.

Hjertelige sommerhilsener
Dorte


--
http://www.bornholm.nu
Debat

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste