Noget om forkert oplyste priser ved køb af~
Fra : Claus Pedersen

Dato : 05-07-03 16:12

Hej.
Jeg er helt ny i dette forum, så jeg håber, at jeg poster rigtigt.

Mit spørgsmål/problem er:

For et godt stykke tid siden bestiller min kæreste nogle en rejse for to
(faktisk kun flybilletter og leje af bil) gennem et større dansk
rejseselskab. Hun får oplyst en pris og alt lyder fint. Indenfor de sidste
14 dage får hun besked om betaling og betaler via sit pengeselskab. Herefter
ringer rejseselskabet og forklarer hende følgende:

1. Den dag rejsen blev bestilt var bestillingssystemet på rejseselskabets
PC'ere i uorden. Hun har derfor fået oplyst en lavsæsonspris selvom hun
rejser i højsæsonen.

2. Da bestillingssystemet virker igen opdages ovenstående fejl ikke og
rejsen bestilles som var det en rejse i lavsæsonen.

3. Fejlen opdages efter at min kæreste har betalt rejsen (rejseselskabet
opdager, at betalingen ikke dækker prisen for rejsen i højsæsonen).

Min kæreste får nu at vide at hvis hun stadig ønsker rejsen bedes hun betale
differensen mellem beløbet hun allerede har betalt og højsæsonsprisen. Dette
er en merudgift på 33 % af den oprindelige pris.

Det synes jeg jo lige er skrapt nok. Er det virkelig i orden, at
rejseselskabet bare siger: "Vi har lavet en fejl og beklager, men hvis du
vil rejse må du betale ekstra." Situationen er jo helt ude af købers hænder.

Fra : Martin Møller

Dato : 05-07-03 23:53

"Claus Pedersen" <c.pedersen@stofanet.dkBOUNCESPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> rejseselskabet bare siger: "Vi har lavet en fejl og beklager, men hvis du
> vil rejse må du betale ekstra." Situationen er jo helt ude af købers

Rejsebureauet har vel taget forbehold for at den salgs kan ske. Jeg sidder
med Star Tours sommerkatalog hvor der under punkt 3 i deres almindelige
bestemmelser for deltagelse i rejser står at, hvis prisen på rejsen forhøjes
med mere end 10% er kunde berettiget til at annulere rejsen og få det
indbetalte tilbagebetalt. Det er dog en betingelse at rejsebureauet får
annuleringen umiddelbart efter at kunden er blevet underrettet om
prisforhøjelsen.

Kunden skal underrettes em eventuel prisstigning snarest muligt og senest 20
dage før afrejsedato ved skriftlig meddelelse til den ved indtegningen eller
senere af den rejsende oplyste adresse.

Så der er desværre ikke noget at komme efter. I kan betale prisforhøjelsen
eller annullerer rejsen og få det indbetalte refunderet. Tjek dog for en
sikkerhedsskyld bestemmelserne hos det rejsebureau I har benyttet.

Martin

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-03 08:55

In news:3f0756a8$0$32491$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Martin Møller <martinboy@hotmail.com> typed:

[klip]

> Så der er desværre ikke noget at komme efter.

Har du overvejet aftalelovens § 32?

Jeg finder, at rejseselskabet ikke kan forhøje prisen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com