Dansk returpant...
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-07-03 13:06

Jeg kan ikke helt hitte ud af reglerne...

Kan jeg kræve pant for en kasse Turborg i en forretning, når de ikke sælger
andet end Carlsberg?

Da flaskerne er ens pånær markaten, må svaret vel være ja for dem, men
kassen har et andet påtrykt logo?

\MK

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-07-03 14:03

Morten Klostergaard wrote:
> Kan jeg kræve pant for en kasse Turborg i en forretning, når de ikke
> sælger andet end Carlsberg?
>
> Da flaskerne er ens pånær markaten, må svaret vel være ja for dem, men
> kassen har et andet påtrykt logo?

Du kan ganske rigtigt kræve pant for flaskerne, men ikke for kassen,
da denne ikke er omfattet af "Bekendtgørelse om pant og indsamling mv.
af emballager".

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-07-03 15:37

Morten Klostergaard wrote:

> [...]
> andet end Carlsberg?
>
> Da flaskerne er ens pånær markaten, må svaret vel være ja for dem, men

Flaskerne kan du få for. Men kassen må du hen i forretning der
forhandler tuborg.

Sådan var endda tilbage i 1989, hvor jeg var flaskedreng.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 05-07-03 16:37

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> skrev i en meddelelse
> [...]
sælger
> andet end Carlsberg?
>
> Da flaskerne er ens pånær markaten, må svaret vel være ja for dem, men

Du kan ikke "kræve" pant for noget du ikke har købt i den pågældende
forretning, forretningen er ikke forpligtiget til at betale returpant/tage
en vare retur de ikke har solgt.

venlig hilsen
Niels Svendsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-07-03 16:44

N.O.Svendsen wrote:
> Du kan ikke "kræve" pant for noget du ikke har købt i den pågældende
> forretning, forretningen er ikke forpligtiget til at betale
> returpant/tage en vare retur de ikke har solgt.

Jo hvis flaskerne er af en type, som forretningen sælger, skal
de modtage dem, også selv om de ikke er købt i den pågældende forretning.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-07-03 19:34

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> Jo hvis flaskerne er af en type, som forretningen sælger, skal
> de modtage dem, også selv om de ikke er købt i den pågældende forretning.

Plus at de skal modtage ALT engangs der er pant på.

\MK

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-07-03 20:38

Morten Klostergaard wrote:
> Plus at de skal modtage ALT engangs der er pant på.

Helt præcis skal dagligvarebutikker tage engangsemballage til øl og
sodavand tilbage, der er af samme materiale, som de sælger.
Andre butikker skal tage den emballage tilbage, som de sælger.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 05-07-03 22:52

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message news:3f072934$0$48910

> Helt præcis skal dagligvarebutikker tage engangsemballage til øl og
> sodavand tilbage, der er af samme materiale, som de sælger.
> Andre butikker skal tage den emballage tilbage, som de sælger.

Er det nu helt rigtigt? Netto modtager f.eks. ikke ½ liters Fanta da de ikke
selv sælger ½ liters fanta. Det er vel fordi flasken har en anden form en ½
liters Coca Cola, men de er stadig lavet ud af samme materiale, plast.

/Jógvan Lindenskov

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-07-03 23:12

Jógvan Lindenskov wrote:
> [...]
> de ikke selv sælger ½ liters fanta. Det er vel fordi flasken har en
> anden form en ½ liters Coca Cola, men de er stadig lavet ud af samme

½ liters Fanta og Cola leveres da ikke i engangsemballage.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 06-07-03 01:54

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message news:3f074d18$0$48909

> ½ liters Fanta og Cola leveres da ikke i engangsemballage.

Duh! Den med engangsemb. havde jeg lige overset.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-03 01:30

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in

> [...]
> flasken har en anden form en ½ liters Coca Cola, men de er
> stadig lavet ud af samme materiale, plast.

Netto sælger da ikke ½ L Fanta, kun 1½L.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 06-07-03 01:55

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in

> Netto sælger da ikke ½ L Fanta, kun 1½L.

Det er også det jeg skriver.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-03 16:07

> Det er også det jeg skriver.

Flot læst af mig...

Fra : alexbo

Dato : 05-07-03 20:37

"Morten Klostergaard" > skrev

> Plus at de skal modtage ALT engangs der er pant på.

Det er nu ikke helt rigtigt,
de skal modtage de typer de selv forhandler, derudover skal de, hvis de har
modtaget investeringstilskud af dansk retursystem, modtage andre typer, hvis
deres maskine kan modtage dem.
På dansk retursystems hjemmeside står en del om muligheder og regler
http://www.dansk-retursystem.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-07-03 06:41

In <3f0719fb$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> "Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> writes:

>"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

>Plus at de skal modtage ALT engangs der er pant på.

Vroevl.

/Martin

Fra : Leif

Dato : 06-07-03 10:15

-klip-

> Vroevl.
>
> /Martin

Hvorfor er det vrøvl ?

Leif

Fra : David T. Metz

Dato : 07-07-03 12:00

Leif kalligraferede, i
> -klip-

> Hvorfor er det vrøvl ?

Det er det vel heller ikke helt? Så vidt jeg kan læse skal de kun tage alt
engansemballage, hvis de har fået tilskud eller hvis materialet er det samme
som anden engangsemb. med pant de selv sælger ... Det betyder de ikke skal
tage engangemb. hvis de ikke selv sælger og ikke har fået tilskud.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Rasmus Haslund

Dato : 06-07-03 19:55

> Jo hvis flaskerne er af en type, som forretningen sælger, skal
> de modtage dem, også selv om de ikke er købt i den pågældende forretning.

Dvs. hvis en bager sælger ½ liters Coca cola og jeg så kommer med en pose
med 30 flasker af den type i, så kan de ikke nægte at tage mod
flaskerne/udbetale pant?

Dette skete netop da jeg skulle flytte sidst...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-07-03 20:34

Rasmus Haslund wrote:
> Dvs. hvis en bager sælger ½ liters Coca cola og jeg så kommer med en
> pose med 30 flasker af den type i, så kan de ikke nægte at tage mod
> flaskerne/udbetale pant?

Reglerne findes i "Bekendtgørelse om pant og indsamling mv. af emballager
til øl og visse læskedrikke" hvor det i paregraf 3 hedder:

Stk. 5. Den, der har solgt emballage med øl eller læskedrikke, skal
tage emballagen tilbage og tilbagebetale panten til den, der returnerer
emballagen, hvis følgende betingelser er opfyldte:

1) Genpåfyldelige emballage: Den genpåfyldelige emballage skal tages
tilbage, hvis den svarer til de solgte emballagetyper eller kan placeres
i kasser og bakker som rensorteret sammen med de solgte emballagetyper.

Som jeg læser paragraffen skal forhandleren derfor modtage emballagen bare
typen svarer til noget, som han allerede kan håndtere. Bekendtgørelsen
nævner, så vidt jeg kan se, ikke nogen grænser for hvor meget forhandleren
er forpligtet til at modtage.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Rasmus Haslund

Dato : 06-07-03 21:11

> [...]
> typen svarer til noget, som han allerede kan håndtere. Bekendtgørelsen
> nævner, så vidt jeg kan se, ikke nogen grænser for hvor meget forhandleren

Hvad kan man så gøre hvis man vil klage over en butik der nægter at modtage
den tomme flaske fra en cola de selv sælger i butikken?