Spørgsmål vedr.
Fra : Dennis

Dato : 05-07-03 12:04

Hejsa,

Jeg strammede min kæde igår da den efter service manualen kun skal
kunne give sig 35-40 mm. Men så kom jeg lidt i tvivl om det slup der
måles, skal man presse hårdt på kæden når der måles, eller er det med
en finger uden at presse vildt hårdt ??
Man kan jo sagtens få kæden til at give sig 5mm hvis der presses til

Mvh.

Dennis

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 12:09

> [...]
> en finger uden at presse vildt hårdt ??
> Man kan jo sagtens få kæden til at give sig 5mm hvis der presses til

Jeg plejer kun at presse til det kommer mærkbar modstand. Hellere have en
smule for slap kæde end for stram. Husk også at måle det rigtige/samme sted
på kæden hver gang.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-07-03 12:14

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer kun at presse til det kommer mærkbar modstand. Hellere have en
> smule for slap kæde end for stram.
Jeps
Husk også at måle det rigtige/samme sted
> på kæden hver gang.
Midt på underste "fristykke"
> signing off.. Martin Sørensen

Og vel med cyklen hvilende med fuld egenvægt på hjulene ?

--
Mvh,
Ole(rigtigemailadresseermugglerattiscalipunktumdk)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 12:25

> Og vel med cyklen hvilende med fuld egenvægt på hjulene ?

I bogen til min cykel skal cyklen stå på centerfod når der måles, men det
kan vel aldrig skade at justere den med cyklen hvilende på begge hjul. Det
vil blot give en slappere kæde.

Det er jo heller ikke alle cykler det er muligt at smide på centerfod.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-07-03 13:47

> I bogen til min cykel skal cyklen stå på centerfod når der måles, men
> det kan vel aldrig skade at justere den med cyklen hvilende på begge
> hjul. Det vil blot give en slappere kæde.

Jeg har da altid hørt, at man skal måle med føreren i sædet. Er det helt
latterligt? Synes jo umiddelbart, at det giver mest mening, da motorcykler
normalt ikke kører rundt uden fører på .-)

mvh Jacob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 14:18

> Jeg har da altid hørt, at man skal måle med føreren i sædet. Er det
> helt latterligt? Synes jo umiddelbart, at det giver mest mening, da
> motorcykler normalt ikke kører rundt uden fører på .-)

Næh, men det kommer jo an på målet der er opgivet i service-bogen. Er det
opgivet uden fører, og det justeres til det mål blot med en fører i sadlen,
så vil kæden sikkert være alt for slap.
Han skrev at hans bog brugte et slup på 35-40mm. Med en fører i sadlen skal
det sikkert justeres til omkring 25mm. Det er ihvertfald ca. det tal der
oftest ses opgivet som det 'generelle' tal, som f.eks. også står på et DID
kædekit.

Det vil være svært at opgive et generelt mål for kæden med en fører i
sadlen. Det er jo ikke helt ligegyldigt hvor meget vedkommende vejer. Så er
det nemmere at opgive målet uden belastning på baghjulet.

Det vigtigste er vel at kæden ikke er for stram når bagaksel,
bagsvingeraksel og fortandhjul står på linje. Kan man få cyklen til at stå
sådan (en fører med den rette vægt i sadlen?), så vil jeg tippe på at ca.
20mm frigang vil være passende.

Det er jo det samme for ventiljustering. Der skal afstanden også passe når
motoren er varm, men målene er opgivet for en kold motor. Så er der taget
højde for at det passer når motoren er varm.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-07-03 10:05

> [...]
> sadlen. Det er jo ikke helt ligegyldigt hvor meget vedkommende vejer.
> Så er det nemmere at opgive målet uden belastning på baghjulet.

Nåh ja selvfølgelig. Havde ikke lige tænkt på den måde.

> [...]
> at stå sådan (en fører med den rette vægt i sadlen?), så vil jeg
> tippe på at ca. 20mm frigang vil være passende.

Det vil jeg give dig ret i. Ideen er nok, at den ikke må være for stram i
det øjeblik, du kører over et bumb og støddæmperen presses sammen. Så er det
jo også fuldt "lovligt" at bruge en standardinstilling fra når den er
ubelastet. Nu virker det faktisk lidt forkert på mig at måle med føreren i
sadlen, pga. usikkerhederne. I hvert fald hvis man har fabriksmål at stille
kædestramningen efter. Man lærer jo hele tiden

mvh. Jacob

Fra : Knud Dam

Dato : 05-07-03 12:25

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

Husk også at måle det rigtige/samme sted på kæden hver gang.

> signing off.. Martin Sørensen

Hej Martin.

Der skal vel måles på det sted, hvor kæden er strammest ...

Mvh

KD

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 12:29

> Der skal vel måles på det sted, hvor kæden er strammest ...

Ja, ok. Da jeg skrev ovenstående tænkte jeg på stedet hvor man trykker op i
kæden, altså afstanden til tandhjulene. Der vil det strammeste sted jo være
på tandhjulet.

Men jo, man skal også lave flere målinger hele kæden rundt for at finde det
strammeste sted og justere efter denne. På et nyt kædekit skulle det dog
ikke give noget. Man må forvente at kædeleddene er ens og tandhjulene ikke
er ovale på et nyt kædekit?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dennis

Dato : 05-07-03 13:15

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> writes:

> Jeg plejer kun at presse til det kommer mærkbar modstand. Hellere have en
> smule for slap kæde end for stram. Husk også at måle det rigtige/samme sted
> på kæden hver gang.

Så er spørgsmålet jo om jeg har slappe arme eller om jeg skal løsne
kæden lidt
Jeg tror hellere at jeg løsner kæden lidt så er jeg da på den sikre
side.

Tak for hjælpen

Dennis

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-07-03 01:49

Hvis man er helt i tvivl, eller vil være helt på den sikre side/hel præcis,
må det jo være at tage fjederen af dæmperen/dæmperne og så løfte
baghjulet fra den ene yderstilling til den anden, medens motorcyklen står på
centralstøttebenet, eller er ophængt. Derved finder man hvor kæden er
strammest / "kortest" og i den stilling må kæden blot ikke være for stram
(når den er kold, hvis man skal være helt præcis).
Men hvis kæden er for løs skader dette jo intet hvis man har monteret en
kædestrammer/fjederarm med hjul, som trykker på "underkæden"/returkæden.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 12:14

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> [...]

> Men hvis kæden er for løs skader dette jo intet hvis man har monteret en
> kædestrammer/fjederarm med hjul, som trykker på "underkæden"/returkæden.

Er det ikke nonsens??
Det er jo ikke et system med pemanent positiv træk, som f.eks. en
knastkæde!!

Vi er vel enige om at kæden er slappest på den underløbne side, ikke?
Ved motorbremsning vendes kræfterne imidlertid så det er den overløbne side
der er slap, og påløbs-kræfterne er så voldsomme at der på de højestydende
sportsmaskiner idag (lillefrøen incl.) er monteret en glidemekanisme i
koblingen således at baghjulet ikke blokerer ved motorbremsning - Hvad
skulle en opstrammer-rulle/lign. så hjælpe??

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-07-03 16:01

> præcis,
> på
>
> Er det ikke nonsens??

Nej, det er det ikke.

> Det er jo ikke et system med pemanent positiv træk, som f.eks. en
> knastkæde!!

Det gør ikke noget. Det Gert vil anvise, er ne metode til at finde ud af i
hvilken stilling (vinkel, om man vil) på baggaflen kæden er strammet mest
op. Cyklen er i frigear når man udfører manøvren, og den er effektiv og
lærerig.

> Vi er vel enige om at kæden er slappest på den underløbne side, ikke?

Det er sådan set ligegyldigt for kædejustering.

> [...]
> koblingen således at baghjulet ikke blokerer ved motorbremsning - Hvad
> skulle en opstrammer-rulle/lign. så hjælpe??

Opstrammer-rullen har ikke noget med det fænomen at gøre, den er der kun for
at modvirke at kæden "slasker" op og ned. Klart, den virker lissom ikke ret
godt under motorbremsning, hvor slaskeriet foregår _over_ baggaflen, men den
virker nu okay under normal kørsel. På nogle cykler foregår en del af
slakeriet over baggaflen, også ved kørsel med jævn hastighed (især 4T
singles), det kan modvirkes på samme måde, eller som jeg har gjort, med et
nylon kædestyr monteret der hvor slaskeriet er værst.
Før dette udvikler sig til en religiøs debat, vil jeg bare nævne at jeg har
(og har haft) cykel med opstrammer-rulle, og det er da bedre end ingenting,
men det virker nu ikke ret effektivt. Derfor har de fleste cykler idag som
skal køre med en kæde der kan blive ret løs (fx. motocross og enduro racere)
istedet nogle gode kædestyr og nogle fast monterede kæderuller der skal
forhindre kædeslaskeriet i at blive alt for voldsomt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 22:13

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

-----------------------------------

> Nej, det er det ikke.

Bad Quoting!
Jeg opinierede imod rulle-opspændingen og ikke imod kontrollen (som jeg nu
har adskilt med stiplet linie ovenfor!)

OK

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-07-03 23:50

> Bad Quoting!

Næh, jeg tror bare jeg misforstod dig.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 12:15

Dennis <dler00@control.auc.dk> skrev i en
> [...]
> en finger uden at presse vildt hårdt ??
> Man kan jo sagtens få kæden til at give sig 5mm hvis der presses til

På DMC's hjemmeside er der under FAQ'en beskrevet hvorledes at man
(=kammeraten der kører ved siden af) under kørsel kan se hvorvidt at kæden
er for stram eller løs.
har man først én gang fundet den ideelle opspænding derigennem, er det
enkelt
at skabe sig sit eget mål til senere brug ved at presse kæden hårdt opad
midt
på det underløbne stykke og dér måle afstanden til undersiden af
bagsvingeren!

Læs og bliv klog!
Link: www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" ude i venstre side!

--
Armand.

Fra : Dennis

Dato : 06-07-03 15:56

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> midt
> på det underløbne stykke og dér måle afstanden til undersiden af

Har læst før jeg stillede spørgsmålet (samt google groups), og blev
ikke lige klogere da jeg ikke fik klarlagt min tvivl vedr. det
stillede spørgsmål

Dennis

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 22:13

> Har læst før jeg stillede spørgsmålet (samt google groups), og blev
> ikke lige klogere da jeg ikke fik klarlagt min tvivl vedr. det
> stillede spørgsmål

- - - - som gik på forståelsen af det originalt opgivne mål, samt brugen (á
fast eller blød påvirkning), ikke sandt!

Mit svar er at uagtet de originale opgivelser, finder man, som beskrevet på
DMC's site, sin egen perfekte opspænding ved at anskue kæden under kørsel!

Og derefter kan man belaste kædens underløbne del med en fasthed af egen
beslutning og derunder tage et mål imellem kæde og svinger til senere brug
(=efter dækskifte)!

Sagt på en anden måde:
Skråt op med fabrikkens generelle opgivelse, konstruér dit eget!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-07-03 23:35

> [...]
> kæden under kørsel!
> Sagt på en anden måde:
> Skråt op med fabrikkens generelle opgivelse, konstruér dit eget!

Jeg vil nu stadig holde på at man hellere skal undersøge hvor stram kæden er
i den strammeste position, altså når fortandhjul, bagtandhjul og
bagsvingeraksel er på linje. En let person på en cykel med hårde bagfjedre
kan vha. din metode risikere at kæden momentant bliver for stram, f.eks. når
der køres over et hårdt bump.

Kædeopstramningen på en cykel kan ikke være individuel for den enkelte
kører, da den altid skal kunne tåle at bagsstøddæmperne bunder helt ud uden
at kæden sprænger/udgangslejet smadres.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-07-03 17:30

> [...]
> Kædeopstramningen på en cykel kan ikke være individuel for den enkelte
> kører, da den altid skal kunne tåle at bagsstøddæmperne bunder helt ud

Punktet for max. dynamisk stramning af kæden må formodes at befinde sig ca.
midtvejs i indfjedringen og dér kommer man forbi ved enhver indfjedring med
føreren i sædet, så dét punkt er ikke "kritisk skjult".

Hvad angår den dynamiske vurdering af kædens opførsel, vil man ved,
derudfra, perfekt opspænding sikkert kunne konstantere et slask indenfor
manualens opgivelser!!
Med det perfekte punkt fundet kan man til gengæld tage sig sit private mål
imellem svinger og den løftede kæde, hvilket vil være mere specifik end det
originale, som jeg regner for en standard-floskel, som dækker alle modeller
uanset svinger- (og dermed kæde-) længde!

--
Armand

Fra : Dennis

Dato : 07-07-03 01:57

> [...]

> (=efter dækskifte)!
>
> Sagt på en anden måde:
> Skråt op med fabrikkens generelle opgivelse, konstruér dit eget!

Det er nok forholdsvist nemt at sige når man har mange år på bagen
hvad angår mc, men sådan en grøn mc ejer som prøver jo nok i starten
at holde sig til forskrifterne (sevice bogen). Ved at benytte din
metode, vil kæden så ikke blive for stram i det tilfælde kæresten
sidder bagpå (ikke ment som at hun er fed og trykker fjederne helt i bund) ?

Samtidigt med den nævnte metode, kræver det jo så at man kender en der
har mc-kort samt vel vejer omtrent det samme ?

Dennis

Fra : Armand

Dato : 17-07-03 17:27

> Ved at benytte din
> metode, vil kæden så ikke blive for stram i det tilfælde kæresten
> sidder bagpå

Nix!
Læs mit svar til Martin derom!

> (ikke ment som at hun er fed og trykker fjederne helt i bund) ?

"Svigermor" plejer at være den mest diplomatiske at omtale i slige
forbindelser!

> Samtidigt med den nævnte metode, kræver det jo så at man kender en der
> har mc-kort samt vel vejer omtrent det samme ?

Mnjaeh :-/
Man kunne jo godt sætte nærmeste bekendt med bil ind i dynamikken og
derefter få hjælp derfra!

--
Armand.