Støjfri knallert
Fra : Suleyman Øcal

Dato : 04-07-03 23:05

hej

jeg har en Sonic Ac...
Jeg vil gerne gøre den støjfri, fordi jeg skal sætte anlæg på...
Nogen som kan hjælpe...

tak på forhånd....

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-07-03 23:52

"Suleyman Øcal" <sulle87@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> jeg har en Sonic Ac...
> Jeg vil gerne gøre den støjfri, fordi jeg skal sætte anlæg på...
> Nogen som kan hjælpe...
>
> tak på forhånd....

Hvordan støjfri, en motor vil jo altid sige noget, så det kan du ikke gøre
det store ved, så er der udstødningen, der kan være forskel på hvordan de
"larmer", men jo mere tæt den er, jo mere går det ud over motoren.
Det bedste er nok at slukke for motoren når du skal høre noget, eller lade
være med at montere noget anlæg

Kim Larsen

Fra : Morten

Dato : 05-07-03 20:21

> [...]
> "larmer", men jo mere tæt den er, jo mere går det ud over motoren.
> Det bedste er nok at slukke for motoren når du skal høre noget, eller lade

Eller købe en elektrisk http://www.mosquito.dk/sider/scooter/scooter.html

Fås som 3-hjulet 30'er eller normal 2-hjulet 45'er. Så hut jeg visker har
jeg vist set 45'eren omtalt andet sted. Den skulle kunne køre ca. 65 hvis
begrænsningerne (hvilke ved jeg ikke, det er jo anderledes på en elektrisk)
tages.

Mvh
Morten

Fra : Mette & René

Dato : 05-07-03 22:03

> [...]
> jeg vist set 45'eren omtalt andet sted. Den skulle kunne køre ca. 65 hvis
> begrænsningerne (hvilke ved jeg ikke, det er jo anderledes på en

Og så godt med lyd på anlægget så kører den 25*ggg*

René

Fra : Morten

Dato : 05-07-03 23:28

> Og så godt med lyd på anlægget så kører den 25*ggg*

De batterier der sidder på sådan én kan sagtens trække temmelig store
lydanlæg uden at hastigheden sættes ned. Derimod bliver kørselsafstanden nok
kortet lidt, men det afhænger af kraftigt anlægget er.
Opladelige batterier har nemlig den egenskab, at spændingen over dem er
meget stabil (næsten) uanset hvor meget strøm der trækkes fra dem. Derimod
kan de naturligvis ikke blive ved i så lang tid som ellers. Men elene den
strøm der afsættes i motoren ved alm. hastighed vil være nok til at holde
fyre op under et temmeligt stort hjemmeanlæg. Uden at kende
specifikationerne vil jeg gætte på at effekten der afsættes er mellem 500 og
1000 watt. Det siger sig selv, at sætter man et anlæg på og skruer godt op
så det trækker lad os sige 100 w, så kortes kørselsafstanden faktisk ikke
kriminelt.
Men selvfølgelig hvis 100 w ikke er nok, det tror jeg nu det er, for én ting
er anlæggets potientiale, én ting er hvor højt man skruer op - og for 100 w
kan man faktisk spille højere end de fleste bryder sig om. Lidt som når folk
påstår deres walkman/cd/mp3-afspiller spiller længere hvis de ikke skruer
op. Helt rigtig, men ikke mere end et par minutter eller sådan ud af en
spilletid på lad os sige 6 timer. Kun en brøkdel af energien går til
hovedtelefonerne. Hoveddelen af strømmen går til resten af elektronikken og
hovedtelefonerne og den lille forstærker bruger kun en brøkdel.

Men nu jeg tænker over det, så skal man også lige tage højde for den effekt,
der afsættes i spændingsomformeren - skal helst være switchmode, så er tabet
minimalt. En alm. spændingregulator ville være kriminelt, da den blot sætter
spændingen ned, men ikke strømmen og så ville 2/3 af strømmen afsættes som
varme. Med en switchmode er det måske kun 1/4. Jeg mener nemlig fra det sted
jeg så den omtalt at batterierne er på 36 volt - og det går ikke kun at
sætte anlægget over nogle af dem - det ødelægger batterierne.

Mvh
Morten