En Hondas skæbne... og udsigter til feriel~
Fra : Bjørn S

Dato : 04-07-03 22:08

Det skete i de dage.. Min kære gamle Honda NTV skulle ud og strække ben.
havde kørt ca. 200 km efter vinterdvalen, og nu var jeg havnet på
motorvejen, lad os da se hvad den kan.planen var at sætte den 100 % i stand
og måske få den solgt, så den skulle jo gierne vise hvad den duet til.

Hvad nu.trækker og går fint, men bom stop ved 6000 omdrejninger og
5.gear.hmm.ned i fart, olielamper lyser i hvert fald ikke, temperaturen er
normal, ingen ulyde at høre, sådan da, igennem et par gode ørepropper og en
hylende Schubert hjelm. Måske vand i karburatorerne, trods spritkur og fuld
tank før vinteropbevaringen ?

Da jeg nærmer mig hjemstavnen og kommer ind i den første 60-sonen aftager
vindstøjen og jeg bemærker en hård knakken fra motoren ved svag
belastning.uha, åh nej. stopper op, og lytter efter i tomgang. En svag
mislyd ved hurtig gaspådrag, ellers intet. Kører de sidste 800 meter hjem
med visiret åbent, ivrigt lyttende, den har fået en anderledes og hård lyd
når den belastes bare en lille smule.

Det var sent, og jeg var træt, så den fik lov at stå.. Kigget lidt i min
Haynes , men gik ellers store omveje inden jeg tog modet til mig igen. At
starte det store skrueri nede på den offentlige parkeringsplads kræver lidt
planlegging, og er ikke min favorithobby.

Nå, man kommer jo ikke sovende til det, jeg frygtet det værste, men håbet
det bedste. Af med kåbe, det (lige nu) irriterende plastic umuliggør seriøst
arbejde. Dræne karburatorer, intet vand. I med noget STP tilsætning, man
kunne jo være heldig at det var sod i forbrændingskammeret, den bruger ikke
at få for meget havre og høje omdrejninger, den gamle dreng, der har jo
aldrig været særligt at hente ud af den. Kører en lille tur..åh, nej, endda
værre..af med benzinen på tanken, hvad nu hvis der var al den sprit + det
sidste additiv som gav den for lav oktan, og stadigvæk tændingsbanken ?
Dræne karburatorer og tømme tank, ny frisk benzin på. Kigge på tændrør. ser
pæn og lysebrune ud, dog er der tegn på lækage fra en af de bagerste
tændrør, tager et gammelt og sætter i. Varmer den op i tomgang og måler
kompressionen, ser ok ud, dog i den lave ende, men ens på begge cylindre, og
indenfor rammerne. Kort prøvetur, same shit Placerer cykelen på
centralbenet , smider den i 3.gear og bremser baghjulet.. så kommer lyden
igen, umuligt at placere, men måske mest fra bagre cylinder. Tomgangsrusning
og en skrutrækker mellem øret og motoren bekræfter det samme, men ikke helt
tydeligt.mon et eller flere af plejelejene er smuttet ?

Nu var gode råd dyre.et sidste halmstrå.. I dag blev der så sat provisoriske
blinklygter på, og ud til Honda-Claus hos Augusta. Om han turde antyde
problemet ved at lytte til den ? "Jo, sagtens." Første kommentar ; " der
står jo et uoriginalt filter på, det er den sikre måde at slå en Honda-motor
i hel på, jeg har utallige eksempler på lige det" Hmm. javel :-/ Starte
op..lytte. "plejeleje, om det er øvre eller nedre tør jeg ikke sige..kommer
det når den skal trække ? " Jo. "Ikke kør mere med den !" No sir, det er da
heller ikke fordi den går for godt lige nu

Hjem, forvisset om at der ingen nemme løsninger var, det havde jeg nu heller
ikke forvæntet. Samtidig trækker nogen i snoren, og himmelens porte åbner
sig over mig, flere centimeter vand på vejbanen.. en modkørende Nimbus med
sidevogn ser ud til at blive det perfekte badekar.aj, skønt det er weekend,
ikke ?

Next step, ud på mit arbejde med svinet, ud med motoren, så skal den dælen
mig få hele turen.

Var nu ikke lige hvad jeg havde tænkt at bruge sommerferien på.men learning
by doing. det er da noget andet end at stå og skrue på nogle gamle
gaffeltrucker.

At jeg så nok skal sende et postkort til min bankdame må jeg jo bare tage
med, Honda er så langt jeg har erfaret fuldt på linie med andre, hvad drejer
sig om delepriser :-/

Weekenden ser da lovende ud rent vejrmessigt, nu skal bare mit tøj tørre, så
skal der rulles Ducati på de små snoede, måske Malerklemmen på søndag, det
løser sig nok det hele, især når man får lidt luft under vingene

--

/Bjørn http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=63