/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Temperatur måler på GPZ500S ?
Fra : Kim Hansen


Dato : 04-07-03 19:55

Hej !!

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min GPZ´s motor bliver afkølet for meget
under kørsel eller om det er ok. Sagen er at under kørsel står viseren på
temp.måleren mellem de 2 nederste gule streger på skalaen (se pic i
dk.binaer.motor) og det er kun ved kø kørsel og langsom bykørsel den kommer
over den 2. gule streg.

Er dette noget jeg skal gøre noget ved(afdække lidt af køleren eller køre
med tyndre olie) eller er det normalt for denne model ? Og hvis jeg skal
afdække lidt af køleren hvor højt skal viseren så op ved normal kørsel for
at den er passende driftvarm ?

Mvh. Kim



 
 
Armand (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-07-03 22:23


Kim Hansen <futtown@hotmail.dk> skrev i en
news:3f05cd8f$0$76146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !!
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min GPZ´s motor bliver afkølet for meget
> under kørsel eller om det er ok. Sagen er at under kørsel står viseren på
> temp.måleren mellem de 2 nederste gule streger på skalaen (se pic i
> dk.binaer.motor) og det er kun ved kø kørsel og langsom bykørsel den
kommer
> over den 2. gule streg.
>
> Er dette noget jeg skal gøre noget ved(afdække lidt af køleren eller køre
> med tyndre olie) eller er det normalt for denne model ? Og hvis jeg skal
> afdække lidt af køleren hvor højt skal viseren så op ved normal kørsel for
> at den er passende driftvarm ?

Er der toppet helt op med kølevand??
Føleren til køletermometeret registrerer ikke varmen så godt i luft(-lomme)


Ir i stikkene på ledningesnettet undervejs vil forøge modstanden => lavere
visning!

Men det kan også være instrumentet der blot misviser :-/

Ved stop efter en normal tur, hvor termometeret viser hvad det max. plejer,
så skru forsigtigt kølerdækslet af (med handske på?) og dyb den løse føler
på et ude/inde -termometer i kølervandet! Temp. bør ikke være meget under
80°!!

Der er så vidt jeg husker blæser på køleren :-/
En anden metode til vurdering af systemet vil være at lade den gå i tomgang
til blæseren starter og så vurdere hvor (lavt) at termometernålen står: Ved
blæserstart burde nålen stå i nærheden af det røde felt (i termometeret
o ), og hvis den står betragteligt lavere må det være instrumentet der
viser for lidt!

--
Armand.



p.jarnbak (04-07-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 04-07-03 22:57

> Ved stop efter en normal tur, hvor termometeret viser hvad det max.
plejer,
> så skru forsigtigt kølerdækslet af (med handske på?) og dyb den løse føler
> på et ude/inde -termometer i kølervandet! Temp. bør ikke være meget under
> 80°!!
>
> Der er så vidt jeg husker blæser på køleren :-/
> En anden metode til vurdering af systemet vil være at lade den gå i
tomgang
> til blæseren starter og så vurdere hvor (lavt) at termometernålen står:
Ved
> blæserstart burde nålen stå i nærheden af det røde felt (i termometeret
> o ), og hvis den står betragteligt lavere må det være instrumentet der
> viser for lidt!

Eller også er det bare en thermostat der sider fast i open .Den er billig at
skifte
hvis man tager den med til en autoreservedels bix og finder en magen til fra
en jap bil.
Hej Palle



Armand (05-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-07-03 19:14


p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f05fb19$0$97180$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> Eller også er det bare en thermostat der sider fast i open .

Jup!
Endnu én at de nærmestliggende årsager, som er let at overse!

Bliver motoren hurtigt varm, eller spurgt anderledes: Stiger nålen relativt
hurtigt til sit maksimale leje og bliver hængende dér??
I så fald må termostaten regnes for at fungere!

I modsat fald vil det tage nålen evigheder at løfte sig fra kold-pos. og kun
ende meget lavt på skalaen!

--
Armand.



Kim Hansen (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 06-07-03 15:06


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:be76g3$2h5q$1@news.cybercity.dk...
>
> > Eller også er det bare en thermostat der sider fast i open .
>
> Jup!
> Endnu én at de nærmestliggende årsager, som er let at overse!
>
> Bliver motoren hurtigt varm, eller spurgt anderledes: Stiger nålen
relativt
> hurtigt til sit maksimale leje og bliver hængende dér??

Hurtigt og hurtigt den bruger ca. 5 min. på at kravle fra under scalaen og
op over den første gule streg med C og så ca. 5 min. mere for at komme over
den næste gule streg i tomgang.
Holder man i kø en varm sommerdag så kravler den rimelig hurtigt opad indtil
blæseren går igang lidt over midten på det lange gule stykke, men så snart
den får luft igennem køleren så falder den hurtigt ned imellem de 2 nederste
gule igen. Men at blæseren starter allerede lidt over midten på scalaen er
dette ikke et tegn på at motoren er varm nok men at temp.måleren viser lidt
forkert ?

I dag har jeg skiftet kølervæsken på den og den manglede ingen væske.

Kim



Armand (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-03 22:00


Kim Hansen <futtown@hotmail.dk> skrev i en
news:3f082cc7$0$76055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:be76g3$2h5q$1@news.cybercity.dk...
> >
> > > Eller også er det bare en thermostat der sider fast i open .
> > Bliver motoren hurtigt varm, eller spurgt anderledes: Stiger nålen
> > relativt hurtigt til sit maksimale leje og bliver hængende dér??
>
> Hurtigt og hurtigt den bruger ca. 5 min. på at kravle fra under scalaen og
> op over den første gule streg med C og så ca. 5 min. mere for at komme
> over den næste gule streg i tomgang.
> Holder man i kø en varm sommerdag så kravler den rimelig hurtigt opad
> indtil blæseren går igang lidt over midten på det lange gule stykke, men

> snart den får luft igennem køleren så falder den hurtigt ned imellem de 2
> nederste gule igen.
> I dag har jeg skiftet kølervæsken på den og den manglede ingen væske.

Nålens bevægelse bør være relativ hurtig og derefter stabil, også ved stop'n
go traffik og tomgang.
I mine øren lyder det som at din næemere "flyder" rundt på skalaen alt efter
begivenhederne, så jeg er bange for at det ér termostaten (som du derfor
kunne have skiftet ved samme lejlighed!)!

--
Armand





Kim J. (07-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 07-07-03 06:43

Hejsa Armand,

Længe siden

Nu må jeg vist lige blande mig lidt

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bea3gs$uu2$8@news.cybercity.dk...
>
> Kim Hansen <futtown@hotmail.dk> skrev i en
> news:3f082cc7$0$76055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:be76g3$2h5q$1@news.cybercity.dk...
[SNIP]
> > Hurtigt og hurtigt den bruger ca. 5 min. på at kravle fra under scalaen
og
> > op over den første gule streg med C og så ca. 5 min. mere for at komme
> > over den næste gule streg i tomgang.
> > Holder man i kø en varm sommerdag så kravler den rimelig hurtigt opad
> > indtil blæseren går igang lidt over midten på det lange gule stykke,
men
> så
> > snart den får luft igennem køleren så falder den hurtigt ned imellem de
2
> > nederste gule igen.
> > I dag har jeg skiftet kølervæsken på den og den manglede ingen væske.

Din beskrivelse Kim af hvordan nålen bevæget sig passer meget godt overens
med både hvordan den bevæger sig på min GPX750R, og kammeratens ZX10'er. I
starten var jeg også lidt nervøs, men efter 160.000 Km. på GPX'eren uden
problemer med kølingen, så må man nok konstatere, at Kawasaki nok ikke laver
de mest nøjagtige temperaturmålere. ½ oppe af skalaen starter termostaten,
og den kommer aldrig i nærheden af det røde felt.Ved pæn kørsel holder den
sig stabil på nr. 2 gule streg, og ved hård kørsel ca. 2 mm. over. Dette
stemmer ret godt med samme måler på ZX10'eren. Den bør dog holde sig på
øverste gule streg ved normal kørsel. Om temperaturen er korrekt kan du nemt
efter en køretur måle med et stege termometer. PAS PÅ når du skruer dækslet
af køleren, vandet vil meget hurtig udvide når dækslet løsnes.

> Nålens bevægelse bør være relativ hurtig og derefter stabil, også ved
stop'n
> go traffik og tomgang.
> I mine øren lyder det som at din næemere "flyder" rundt på skalaen alt
efter
> begivenhederne, så jeg er bange for at det ér termostaten (som du derfor
> kunne have skiftet ved samme lejlighed!)!

Hvad angår termostaten, så er den ret nem at kontrolere med et
stegetermometer, gryde med varm vand og skydelære. Pil den ud, smid den i så
i en gryde på komfuret, se så hvor meget den åbner og ved de forskellige
temperaturer, og om den lukker helt når den er kold.

Erfaringen siger mig, at der ikke er grund til panik over at nålen flyder
lidt rundt på skala'en. Den er ikke særlig nøjagtig.
> --
> Armand
>
Hygge og god ferie her fra
Kim Johnsen GPX750R
MC De Få Rå
Løsning



Kim Hansen (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 08-07-03 09:02

>
> Din beskrivelse Kim af hvordan nålen bevæget sig passer meget godt overens
> med både hvordan den bevæger sig på min GPX750R, og kammeratens ZX10'er. I
> starten var jeg også lidt nervøs, men efter 160.000 Km. på GPX'eren uden
> problemer med kølingen, så må man nok konstatere, at Kawasaki nok ikke
laver
>

Motoren virker heller ikke på nogen måde kold og går skam helt fint, men jeg
blev alligevel lidt nervøs når nu man sidder der og kigger på temt. måleren
der kun lige når "loftet i området Cold".
Jeg må se om jeg magter at få målt temp. på kølevandet efter en tur og
tjekket at den er oppe i nærheden af 80G, og hvis ikke så få hevet
termostaten ud og "kogt" den igennem en gang og set om den virker som den
skal.

Jeg takker for hjælpen (indtil videre ;0) )

Kim




Armand (08-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-07-03 16:02


> > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:be76g3$2h5q$1@news.cybercity.dk...
Kim J. <BL320@get2net.dk> skrev i en news:9Y7Oa.5$p17.2@news.get2net.dk...

> Hejsa Armand,
>
> Længe siden

Ja det må jeg sgu nok sige!
Fik du ikke en .jpg med fars nye Kawa?

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste