Dæk & Affjedring .
Fra : Claus

Dato : 01-04-01 09:08

Hej.

Var ude og køre årets første tur igår , og fik "blæret " mig med mit nye
udstyr Dragt, Hjelm , Handsker )
Har fået nye dæk, Pilot Sport ...hold da kæft...hvor er nye dæk glatte ,det
kostede næsten et styrt i en rundkørsel.

Jeg har et lille spørgsmål til de forskellige sving arkrobater her i NG.
Jeg lagde mærke til at Mc. opførte sig lidt anderledes i svingene end den
plejer , jeg synes at den søger længere ind i kurven , den vil lægge sig
mere ned end jeg vil, dvs. at det er svært at holde den linie som jeg gerne
vil. Er det de nye dæk der gør det eller er det noget med
affjedringen??????

Jeg har ikke meget tjek på de der nymodens affjedringer , det var sq noget
lettere da far her var ung.
Jeg har helt glemt at sige at det er en ZX6R fra 96. Og Claus årgang 54.
)

Claus

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-04-01 09:34

On Sun, 1 Apr 2001 10:08:19 +0200, "Claus" <Pernille@city.dk> wrote:

> Er det de nye dæk der gør det eller er det noget med
>affjedringen??????

Begge dele er teoretisk muligt,men da du vel ikke har ændret på
affjedringen er det nok mere de nye dæk det skal tilskrives.Sportsdæk
har forskellig svingvillighed bl.a afhængig af hvor "trekantede" de er
og Pilot Sport er et af de "bedre" af slagsen.Et dæk som f.eks Dunlop
D207GP er ret ekstremt i den retning og bruges bl.a. derfor bredt til
banekørsel,giver som sagt en fremragende indstyring,prisen man betaler
er et lidt mere nervøst dæk.Jeg havde f.eks Metzeler Z1 på min CBR600
sidste år (ikke noget særlig godt dæk iøvrigt) og det er temmelig
fladt i profilen - det var dejlig stabilt (til gadekørsel),men der
skulle arbejdes for sagen i svingene .Nu siger du ikke hvad du har
brugt før,men mit umiddelbare bud er at du blot skal vænne dig til
dine nye dæks skarpere egenskaber.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Jørund Seim

Dato : 01-04-01 09:44

"Michael K. S." <Michaelks@image.dk> wrote in message

> [...]
> D207GP er ret ekstremt i den retning og bruges bl.a. derfor bredt til
> banekørsel,giver som sagt en fremragende indstyring,prisen man betaler
En annen ting som er verdt å tenke over, er at forskjellige dekk har
forskjellige diameter, selv om dimensjonene er de samme. Et 180/55 Dunlop
D207GP f.eks, har en vesentlig større omkrets enn 180/55 Dunlop D207ZR,
hvorfor det tilsvarer det somme som at man har hevet bakenden = hurtigere
styring.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 01-04-01 16:41

> [...]
gerne
> vil. Er det de nye dæk der gør det eller er det noget med

Det er højst sansynligt dækkene. Jeg kørte en kort overgang på et Hi-sport
fordæk og med det faldt 9'eren nærmest ind i svingene. Især med lav
hastighed var det irriterende. Da jeg fik Pilot sport på istedet, blev
9'eren meget bedre og kører nu ganske neutralt. Og med de km jeg få ud af
pilot sport dækkene varer det nok noget før jeg skal prøve andet.

Hvilket egentlig minder mig om, jeg hellere må komme ned til Sæby MC og få
byttet det gavekort den voldsomme 9'er vandt til et fordæk til samme.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus

Dato : 01-04-01 18:30

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse

Jeg kørte en kort overgang på et Hi-sport
> fordæk og med det faldt 9'eren nærmest ind i svingene. Især med lav
> hastighed var det irriterende.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Mads

En meget rammende beskrivelse , det er nøjagtigt sådan at jeg føler det .

Claus

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 00:17

Claus <Pernille@city.dk> skrev i en

> [...]
sig
> mere ned end jeg vil, dvs. at det er svært at holde den linie som jeg

Også defineret som: "overstyring"!
Nu situationen er som den er skal du formodentlig blot(?) til at krudte
den noget mere af igennem svingene for at neutralisere overstyring med
accelerationens understyrende virkning:
Istedet for én glat kurve rundt om et hjørne, bør samme angribes sent,
hvorefter at accelerationen påbegyndes umiddelbart efter nedlægningen!

Lidt hidsigt til dagligdags trafik, skulle man mene :-/

> Er det de nye dæk der gør det eller er det noget med
affjedringen??????

Der er skam megen forskel på dæk og dæk, og dette spænder videre end
blot vedhæftning og slitage. Men hvad der endnu ikke er blevet nævnt
omkring sagen, er at alene de friske dæks profil i forhold til de
nedslidtes kan gøre en stor forskel!
Jeg husker den lange reklamationssag jeg havde med min forhandler, efter
at have fået skiftet mit første dæk på min første motorcykel - Det gamle
var nedslidt til lærredsgrænsen i bedste knallertstil
Enden blev at den fornuftige forhandler gav mig en måned eller mere at
vænne mig til dækket i, hvorefter han u.b. ville skifte det til præcist
det samme som havde været monteret originalt - og han havde jo ret: Jeg
vænnede mig lynsnart til den "originale" fornemmelse !!

--
Armand.