privat bilsalg - hjælp søges...
Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 16:56

Jeg har solgt en bil fra 1995 privat. Køber har skrevet under på at bilen er
købt for kr. 44.000 og købt som beset. Betaling faldt kontant ved
afhentningen og bilen er omreg. til køber.

Så har jeg snakket med køberen idag - køber overvejer at lade handlen gå til
advokat sådan købet kan gå tilbage. Køber henviser til købelovens 2 års
reklamationsret.

Køber har i mellemtiden haft en skade på bilen som er kommet til efter
omregistreringen. Kan køber få en sådan sag igennem? Og hvordan bør jeg
forholde mig i det her ?

På forhånd TAK

/ Inger Kaya

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-03 17:07

In article <be4837$1aq2$1@news.cybercity.dk>, DK-Pisik wrote:
> [...]
>
> Køber har i mellemtiden haft en skade på bilen som er kommet til efter
> omregistreringen. Kan køber få en sådan sag igennem? Og hvordan bør jeg

Hvilket skade er der tale om?

JonB

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 17:20

<klip>
Hvilket skade er der tale om?
<klip>

Han siger bilen holdt på værkstedet og en anden bil var bakket op i den. Men
da bilen var omregistret på daværende tidspunkt må det jo være hans
forsikring som skal dække det og ikk min. Jeg har selv omregisteret bilen
dagen efter købet.

venlig hilsen

Inger Kaya

Fra : Henning

Dato : 04-07-03 17:22

On Fri, 4 Jul 2003 17:56:13 +0200, "DK-Pisik" <Tumling@gmx.net> wrote:

> [...]
>advokat sådan købet kan gå tilbage. Køber henviser til købelovens 2 års

Der er måske to års reklamationsret, men aldrig returret på biler!
Hvad er fejlen /manglen?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 17:31

Køber påstår bilen er rådden under bunden. Og det har jeg vidst og køber var
overbevidst om at det var derfor jeg ville sælge den. Selvom køber dengang
fik en anden grund afvide. Nemlig at vores behov havde ændret sig og jeg
derfor ville have en st.car istedet.

venlig hilsen

Inger Kaya

Fra : Henning

Dato : 04-07-03 17:31

>Så har jeg snakket med køberen idag - køber overvejer at lade handlen gå til
>advokat sådan købet kan gå tilbage. Køber henviser til købelovens 2 års

P.S: Lad bare køber bruge penge på advokat, ingen advokater ved sine
fulde fem vil røre sådan en sag

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-07-03 17:36

"DK-Pisik" <Tumling@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Så har jeg snakket med køberen idag - køber overvejer at lade handlen gå
til
> advokat sådan købet kan gå tilbage.

Med hvilken begrundelse?

Har han reklamaret over noget?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Rene Larsen

Dato : 04-07-03 17:49

Sig mig i en privat handel er der vel aldrig tale om reklamations ret...

Det er vel lidt som at købe en bil med kantstens garanti

lige som i kommision der er jo heller ingen mulighed for at klage eller lade
en handel gå tilbage???

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-07-03 17:50

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Sig mig i en privat handel er der vel aldrig tale om reklamations ret...

Jo.

Fra : Rene Larsen

Dato : 04-07-03 17:59

> Jo.

vil det sige at hvis jeg sælger bilen til en anden person og så hæfter jeg
for den er i orden når der er PRIVAT -> PRIVAT handel.??

For det vil jeg gerne se nogle pragraffer på, send gerne links....

Fra : HKJ

Dato : 04-07-03 18:21

"Rene Larsen" <rene.larsenFJERNXXXDETTE@pc.dk> wrote in message
> vil det sige at hvis jeg sælger bilen til en anden person og så hæfter jeg
> for den er i orden når der er PRIVAT -> PRIVAT handel.??
>
> For det vil jeg gerne se nogle pragraffer på, send gerne links....

Læs købeloven, den gælder ved alt handel, men det er muligt at aftale
dårlige vilkår bl.a. ved privat->private handle.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-07-03 08:21

> Læs købeloven, den gælder ved alt handel, men det er muligt at aftale
> dårlige vilkår bl.a. ved privat->private handle.

Det er rigtigt men de 2 års reklamation gælder kun ved forbrugerkøb altså
ikke handel mellem 2 private

/Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 05-07-03 08:50

In news:be5u68$4tc$1@news.net.uni-c.dk,
Jesper Nielsen <spam@no-spamNOSPAM.dk> typed:

[klip]

> Det er rigtigt men de 2 års reklamation gælder kun ved forbrugerkøb
> altså ikke handel mellem 2 private

Det er forkert. Se købelovens § 54.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-07-03 09:24

> Det er forkert. Se købelovens § 54.
>
> /Peter

Hmm, det var sørens - det har du helt ret i.

/Jesper

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-07-03 10:52

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det er forkert. Se købelovens § 54.

Ja, ikke alene er det forkert. Paastanden er ogsaa blevet
korrigeret adskillige gange i flere forskellige traade her i
gruppen gennem den seneste uges tid. Saa kan man se, hvor meget
folk laeser.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 17:50

<klip>
Med hvilken begrundelse?
Har han reklamaret over noget?
<klip>

Har ikk givet anden begrundelse at det måtte være grunden til vi har solgt
den og dermed holdt det skjult for køber. Og reklameret over den - nej på
intet tidspunkt.

venlig hilsen

Inger Kaya

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-07-03 17:52

> [...]
>
> Har ikk givet anden begrundelse at det måtte være grunden til vi har solgt
> den og dermed holdt det skjult for køber.

Holdt hvad skjult?
"at det måtte være"

Hvad der "det"?

> Og reklameret over den - nej på intet tidspunkt.

Hvis der ikke er noget at reklamere over kan han aldrig få hævet handlen.

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 18:02

Det han mener er jeg har vidste bilen var rådden under bunden og ikk har
sagt det. Dermed mener han at jeg tiet og dermed løjet om bilens tilstand.

Jeg havde selv købt bilen i nov. mdr. sidste år og han så kontrakten fra
dengang og dermed også købsprisen som dengang var 65.000 kr. - så han vidste
jeg ikk havde haft den ret længe og tabte på den.

Det skal lige siges - jeg aner intet om biler - den skal blot starte når jeg
skal bruge den og kan den ikk det - ja så er det mekanikeres problem at få
den til det igen.

Han har indtil idag ikk reklameret over bilens tilstand men overvejer at
sætte en advokat til at ophæve handlen for ham.

venlig hilsen

Inger Kaya

Fra : LR

Dato : 04-07-03 20:08

> Det han mener er jeg har vidste bilen var rådden under bunden og ikk har
> sagt det. Dermed mener han at jeg tiet og dermed løjet om bilens tilstand.

I denne sag er det sandsynligvis underordnet hvem der vidste hvad, har
løjet, mv.

Hvis køberen får f.eks. FDM's udtalelse om, at der er alvorlige
gennemtæringer i undervognen, som gør, at den ikke kan synes, så må du lægge
nogle penge tilside...

Hvis du er heldig, kan tæringerne svejses, hvilket ikke er så dyrt. Hvis der
er større tæringer, må bilen skrottes (kan ikke repareres), og hele
købesummen refunderes.

Om det fører til nedslag i købsprisen eller hævelse af købet, ved jeg ikke.

Jeg tvivler dog på, at det står så alvorligt til på en bil fra 1995.
Forhåbenlig er det overfladerust, som bare skal slibes væk og gives
supplerende rustbeskyttelsesmasse.

Mvh,

Lasse

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 22:05

Da jeg intet har vidst om det - og selv købt bilen i Nov sidste år - må jeg
vel hvis det bliver den dyre omgang kunne sende det videre til den
forhandler jeg købte bilen af. Den har i de mdr. jeg har haft den kun kørt
6000 km. eller ?

venlig hilsen
Inger Kaya

Fra : LR

Dato : 04-07-03 22:47

> [...]
> vel hvis det bliver den dyre omgang kunne sende det videre til den
> forhandler jeg købte bilen af. Den har i de mdr. jeg har haft den kun kørt

Aner det ikke, men jeg ved, det kan lade sig gøre med fast ejendom. Kontakt
forbrugerstyrelsen.

Find først ud af præcis hvad det er, køberen klager over. Bed ham om at lade
den undersøge.

Mvh,

Lasse

Fra : LR

Dato : 04-07-03 22:52

> Find først ud af præcis hvad det er, køberen klager over. Bed ham om at
lade
> den undersøge.

Her mener jeg, at "råden under bunden" er et meget vidt begreb, det kan både
være almindelig overfladerust og afskallet rustbeskyttelse, som blot kræver
supplerende rustbeskyttelse, eller det kan være deciderede mangler, altså
gennemtæringer.

Ind til du får den beskrivelse, kan man ikke konkludere noget som helst i
sagen, overhovedet.

Mvh,

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-07-03 08:54

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:be4slk$2uv$1@sunsite.dk...
> Find først ud af præcis hvad det er, køberen klager over. Bed ham om at
lade
> den undersøge.

Enig.

Hvis køber evt. allerede har snakket med en advokat, så sprøg ham om
muligheden for at sende den videre til forhandleren.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-07-03 08:52

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:be4jcl$ock$1@sunsite.dk...

> Hvis du er heldig, kan tæringerne svejses, hvilket ikke er så dyrt. Hvis
der
> er større tæringer, må bilen skrottes (kan ikke repareres), og hele
> købesummen refunderes.

Hvis den har været ekstrem billig, vil køber få svært ved det...

Fra : Lasse R

Dato : 05-07-03 16:21

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message news:<be6051$bhq$1@sunsite.dk>...

> der
>
> Hvis den har været ekstrem billig, vil køber få svært ved det...

Ja, det er ofte oppe og vende i denne gruppe. Det skal nok dreje sig
om en 15 år gammel bil til kr 3.000, solgt som afhentningsbil, usynet,
UDEN nummerplader, ikke indregistreret, uden garanti, mv, for at man
MÅSKE kunne acceptere det. Det var i hvert fald mit indtryk, da jeg
engang analyserede samtlige afgørelser om motorkøretøjer på
forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Når man sælger en bil på almindelig vis skal den kunne synes.

Mvh,

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-07-03 16:26

"Lasse R" <lmraffald@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> MÅSKE kunne acceptere det. Det var i hvert fald mit indtryk, da jeg
> engang analyserede samtlige afgørelser om motorkøretøjer på

Jeg købte for 2 md. siden en bil, som havde en defekt gearkasse. Denne
reperation kostede 14.000 kr. + moms. En af samme model koster forhandlere
ca. 150.000 kr., hvor de så har kørt ca. 40.000 km yderligere, og ikke har
fået lavet gearkasse, hvilket er en stor svaghed. Jeg fik et bud hos en af
mærkets forhandlere, som ville give "små 100.000 kr." i ren indkøb - med
defekt gearkasse.
Jeg gav 67.000 kr, hvor sælger betalte for rep. af gearkassen.

Jeg tvivler på, at jeg ville få medhold i retten, hvis jeg fandt et rusthul
i bunden...

> Når man sælger en bil på almindelig vis skal den kunne synes.

Enig. Og hvis den ikke kan det, skal grunden oplyses (hvis man kender til
fejlen samt grunden).

Fra : LR

Dato : 06-07-03 00:10

> Jeg tvivler på, at jeg ville få medhold i retten, hvis jeg fandt et
rusthul
> i bunden...

Nu er det sådan, at en gearkasse kan repareres eller udskiftes, men
gennemtæringer i undervognen = død bil, da bærende dele ikke må være
svækkede og det er begrænset, hvor meget det er tilladt at svejse i det.

Bilen kasseres til syn, selv ved et hul på størrelse med en 1-krone.

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-03 07:38

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:be7m8s$fub$1@sunsite.dk...
> gennemtæringer i undervognen = død bil,

Så er det man må spørge sig selv: "Ka' d' nu os' pas'?".

da bærende dele ikke må være
> svækkede og det er begrænset, hvor meget det er tilladt at svejse i det.

Kommer meget an på, hvem du spørger...

Fra : LR

Dato : 06-07-03 12:23

> da bærende dele ikke må være
>
> Kommer meget an på, hvem du spørger...

Nej, Statens Bilinspektion har definitioner på det. Bl.a. noget om, at to
svejsninger skal have en bestemt minimumafstand til hinanden, uanset hvor
godt svejsningen er udført, og noget i den dur.

Bilen er også inddelt i forskellige zoner (A, B, C, D), som bestemmer, hvor
alvorlig en svækkelse af metallet er.

Mvh,

Lasse

Fra : Dorthe

Dato : 04-07-03 18:23

Du skriver at køber har skrevet under på, at bilen er købt som beset - så er
der jo ikke noget at komme efter?

/Dorthe

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-07-03 18:46

"Dorthe" <stroem-v@lsted.dk> wrote:

>Du skriver at køber har skrevet under på, at bilen er købt som beset - så er
>der jo ikke noget at komme efter?

Det var soerme godt, du huskede et spoergsmaalstegn.

"Koebt som beset" er et forbehold, der efter sigende tillaegges
meget ringe betydning i retssager.

(Et andet sted i traaden spoerger nogen efter en paragraf for
reklamationsret i privat handel. Det er koebelovens paragraf 56,
hvis jeg ikke husker helt forkert.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-03 18:01

In article <3f05bd4e$0$76084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Det var soerme godt, du huskede et spoergsmaalstegn.
>
> "Koebt som beset" er et forbehold, der efter sigende tillaegges
> meget ringe betydning i retssager.

Hvad nu hvis sælger får den undersøgt hos FDB, og skriver at
den sælges med de forbehold som FDM's brugtbil test har fundet?

JonB

Fra : Mogens

Dato : 05-07-03 18:29

ringe betydning i retssager.

> Hvad nu hvis sælger får den undersøgt hos FDB, og skriver at
> den sælges med de forbehold som FDM's brugtbil test har fundet?

De har altså skiftet navn til COOP.
Mogens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-03 20:28

In article <3f070ae2$0$24693$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Mogens wrote:
> ringe betydning i retssager.

> De har altså skiftet navn til COOP.

jaja, jeg mente FDM.

JonB

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-03 07:40

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad nu hvis sælger får den undersøgt hos FDB, og skriver at
> den sælges med de forbehold som FDM's brugtbil test har fundet?

Så kan køber ikke komme efter sælger ang. de fejl, som FDM har fundet...

Men FDM er heller ikke fejlfri. Der kan være fejl de ikke ser/kan se.
Og disse kan køber stadig komme efter sælger med

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-03 09:41

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvad nu hvis sælger får den undersøgt hos FDB, og skriver at
>den sælges med de forbehold som FDM's brugtbil test har fundet?

Problemet med specifikke oplistninger er som regel (ogsaa i helt
andre sammenhaenge), at jo mere man specificerer, jo mere
udelukker man ogsaa det, man ikke har specificeret.

Hvis koeber faar oplyst, at bremseroer ved venstre forhjul er
taerede, maa koeber kunne forvente, at de er i orden ved hoejre
forhjul.

Hvis koeber derimod kun er blevet informeret om, at bilen skal
gennemgaa reparationer, foer den kan synes, kan han vanskeligt
have en begrundet forventning om, at bremseroerene ved hoejre
forhjul er i orden. Men til gengaeld kan han maaske stadig have
en begrundet forventning om det samlede omfang af reparationerne,
baseret paa bilens pris, saelgers udtalelser, salgsaftalens
ordlyd osv. Og saa kan det jo godt vaere, at han bagefter kan faa
medhold i, at de fejl, han fandt, laa ud over det forventelige.

Saa der er altid en balancegang mellem specifikke og generelle
forbehold, og begge kan give bagslag.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper

Dato : 04-07-03 21:32

"DK-Pisik" <Tumling@gmx.net> skrev i en meddelelse news:be4837$1aq2$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har solgt en bil fra 1995 privat. Køber har skrevet under på at bilen er
> købt for kr. 44.000 og købt som beset. Betaling faldt kontant ved
> afhentningen og bilen er omreg. til køber.

Af ren nysgerrighed, hvad er det for et bilmærke og model - for det kan aldrig været en
rustfri Peugeot

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-07-03 22:07

<klip>
Af ren nysgerrighed, hvad er det for et bilmærke og model - for det kan
aldrig været en rustfri Peugeot
<klip>

Det var en Renualt Laguna 2,0 benziner

venlig hilsen