Hallogenspots i husets tag-udhæng
Fra : Zenty

Dato : 04-07-03 14:25

Mange nye huse bliver idag bygget med halogenspots i tagets udhæng (så
de lyser ned langs med muren). Da dette ofte er rundt om hele huset,
er der derfor installeret mange spots.

Kan nogen forklare hvordan de gør dette?
Det jeg tænker på er at det vel ofte er 12V halogen der anvendes,
hvilket vil sige at der må vel være en hel del transformatorer for at
give alle disse spots strøm?!

Jeg er nemlig selv interesseret i at få det gjort på mit ejet hus -
men spørgmålet er hvor meget det kommer til at kræve.

Jeg er klar over at der skal en hel del spots til - men det er nærmere
strømforsyningen der er det store mysterie...

Desuden er der nogen der ved hvor man kan købe alt dette, uden at
skulle betale det hvide ud af øjnene (- ofte giver man jo omkring
200-300 for 3 spots + transformator)?!

På forhånd TAK!

Zenty

Fra : Preben Kristensen

Dato : 04-07-03 15:29

"Zenty" <visualpython@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen forklare hvordan de gør dette?
> Det jeg tænker på er at det vel ofte er 12V halogen der anvendes,
> hvilket vil sige at der må vel være en hel del transformatorer for at
> give alle disse spots strøm?!

Det er et spørgsmål om at køben en transformator som kan lever det
fornødne antal watt.

En transformer på f.eks 12V 75W kan lever strøm til 3 pære på 20W

Skal du f.eks. bruge 20 pære på 20W hver, bliver det total 400W

Om der kan købes en transformator på 12V 400W ved jeg ikke, men det
kunne så evt. klares med 2 stk. på 200W

Snak evt. med en elforretning om hvilke muligheder der er.

Preben Kristensen
preben@hyggesiden.dk
www.hyggesiden.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 04-07-03 16:49

> [...]
> Skal du f.eks. bruge 20 pære på 20W hver, bliver det total 400W
> Om der kan købes en transformator på 12V 400W ved jeg ikke, men det

Man kunne jo også nøjes med 10W pærer i halogenlamperne. En ting jeg har
fundet ud af - aldrig bruge flere watt en strømforsyningen kan trække. Det
kan den simpelthen ikke tåle - jeg taler desværre af erfaring med en
sådan..... ;-(

/karsten

Fra : Aksel

Dato : 05-07-03 23:21

"Preben Kristensen" <prebengk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skal du f.eks. bruge 20 pære på 20W hver, bliver det total 400W
>
> Om der kan købes en transformator på 12V 400W ved jeg ikke, men det

Det er absolut ikke gør det selv arbejde at sætte mange halogenlamper op i
udhæng.

Hvis du skal bruge 20 lamper a 20 W er du oppe på 400 W, det er ikke
tilrådeligt at bruge en stor transformator, 400 W ved 12 Volt giver en strøm
på næsten 40 Ampere, det kræver mindst 10 kvadrat ledning som ikke kan
monteres direkte i lampesoklerne.
40 Ampere giver en voldsom varmeudviklïng hvis der er dårlig forbindelse.

Husk at transformatoren skal være efter SELV standarden, kortslutningssikker
og specielt isoleret, du må ikke bruge en standardtransformator.

Der er mange gode råd om halogenlamper på
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Du må kun selv sætte halogenlamper op hvis det er et færdigkøbt sæt, du må
ikke afkorte eller forlænge ledningerne.

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 04-07-03 16:49

visualpython@ofir.dk (Zenty) wrote:

>Jeg er nemlig selv interesseret i at få det gjort på mit ejet hus -
>men spørgmålet er hvor meget det kommer til at kræve.

Tag lige med i overvejelserne at halogenlys ikke er det mest
energibesparende og udendørs lys vil man jo ofte have tændt i længere
tid (hele aftenen fra mørkets frembrud til midnat).
Halogenspot er ofte på 20W, lavenergipærer kan fås ned i 3-4W og giver
næsten det samme lys.

Og det bliver ikke billigere af at det er 12v, 20W er nu engang 20W og
10 af dem tændt i 5 timer bruger 1kWh, sammenlignet med 4W gange 10,
der kan lyse i 5 timer 5 aftener for den samme pris.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Per Olsen

Dato : 04-07-03 17:30

Der findes også 220 V. halogenspot.

Mvh. Per.

Fra : THS NIEL

Dato : 05-07-03 11:03

> Desuden er der nogen der ved hvor man kan købe alt dette, uden at
> skulle betale det hvide ud af øjnene (- ofte giver man jo omkring
> 200-300 for 3 spots + transformator)?!

Jeg har lige installeret spots i udhænget i mit hus. En placeret på hvert
hushjørne (6 ialt). De er alm. indbygningsspots til alm. pærer - herved kan
jeg benytte lavenenergi-spotpærer på 5 watt - hvilket er rigeligt til at
give den "rigtige" effekt - lyse ned på hushjørnet og få huset til at træde
mere frem. Og der er lys nok til at navigere rundt om huset. For at tænde
lyset, har jeg monteret et tidsur i sikringsskabet, der styrer strømmen - og
giver mulighed for at programere dette til forskellige tider i løbet af
ugen.

Pris: Ur = 199;-
Spots = 215;- pr. stk.
Ledning = Tja - jeg havde det i forvejen, men en rulle fra
Hjem&Fix koster ca. 150;-
Samledåser = 9;- pr stk.

Ialt 1543;- + energipærer, som jeg havde i forvejen. Og det er kanonflot!

/Thomas