Bajonetsav til brænde?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-03 13:10

Hej

Stablerne af brædder og andre pinde fra nedrivning af gamle stuer skal
saves til brænde. Jeg plejer at gøre den slags med en håndsav (en stor
bøjlesav), men må nok indrømme at det gider jeg ikke nu.

Jeg har tænkt på at købe en billig bajonetsav til det, men vil den være
velegner?

Det er især brædder, lægter og lign. hvor der kan være en del søm i.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 04-07-03 13:18

> Jeg har tænkt på at købe en billig bajonetsav til det, men vil den være
> velegner?
>
> Det er især brædder, lægter og lign. hvor der kan være en del søm i.

Ja, den vil faktisk være ret effektiv , du kan endda få klinger som er til
sømholdigt træ.

Thorleif

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-07-03 14:19

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> være velegner?
>
> Det er især brædder, lægter og lign. hvor der kan være en del søm i.

Køb en billig elektrisk kædesav, McGulloch el. lign., det gjorde jeg.
Kører nu på 4. år med samme kæde.
Havde samme behov for 5 år siden. Prøvede rundsav og bajonetsav (husker
ikke mærket).
Kædesaven er langt mere effektiv og også billigere.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-03 17:13

On Fri, 4 Jul 2003 15:19:10 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

> [...]
>ikke mærket).
>Kædesaven er langt mere effektiv og også billigere.

Vi har faktisk en gammel kædesav, godt nok benzin, som jeg plejer at
bruge. Men jeg syntes at det savsmuld den smider lige i hovedet på mig
kradser så frygteligt. Om vinteren er det ikke noget problem fordi jeg
har så meget ekstra tøj på, men her om sommeren....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-07-03 18:10

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> kradser så frygteligt. Om vinteren er det ikke noget problem fordi jeg
> har så meget ekstra tøj på, men her om sommeren....

Ok. Du har været der....
En bajonetsav er (u)anvendelig til mange ting: Udsavning af bløde vægge,
oversavning af vandrør m.v.
Tro mig...
Livet er for kort til bajonetsave og brænde, savsmuld eller ej .
Mit savsmuld gør nytte i komposten. Det 'rene' savsmuld af løvtræ gør
nytte i røgeovnen.

(At det er en udmærket undskyldning for at udvide sin 'samling' er en
anden ting).

Fra : Peter C.

Dato : 05-07-03 08:57

> Livet er for kort til bajonetsave og brænde,

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i.

Jeg har en 800W Elu bajonetsav, og troede også at den kunne erstatte
kædesaven til brændeskæring.
Det kan den IKKE.

Den kan slet ikke få arbejde fra hånden i samme tempo som en kædesav, og
vibrationerne gør at den er decideret ubehagelig at arbejde med i lang tid.
Det er en specialsav til "umulige" saveopgaver, hvor andre typer må give op.
F.eks. syns jeg det er en ren "luksus" når man skal skære et eller andet af
helt op ad væggen, og man kan bøje klingen, så den ligger an, men det er den
af mine save jeg helst ville undvære, hvis jeg skulle af med en af dem.

Hvis man kan tale om rækkefølgen man anskaffer sine el-save i så er mit bud

Stiksav
Kædesav
Rundsav
(alle mulige andre save)
Bajonetsav

MVH Peter C.

Fra : zigge

Dato : 06-07-03 00:01

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> bøjlesav), men må nok indrømme at det gider jeg ikke nu.
>
> Jeg har tænkt på at købe en billig bajonetsav til det, men vil den være

Nej, nej, nej... Den er totalt uegnet til at save større mængder træ op med,
det går simpelthen så langsomt at det er som at blive trådt til døde af gæs
Du kan sammenligne en bajonetsav med en stiksav hvad ydelsen angår,
bajonetsaven ryster bare meget mere og kan ikke bruges til at lave et lige
snit med. Den er derimod god til steder hvor man ellers ikke kan finde en
ordentlig sav at bruge.

> Det er især brædder, lægter og lign. hvor der kan være en del søm i.

Jeg har en aldeles mishandlet kæde jeg sætter på min kædesav og bruger. Når
jeg så skal save en bunke brædder, har jeg lavet et sted hvor der er slået
fire pæle i jorden i et rektangel. på 20x50 cm indvendigt. Jeg stabler så
brædderne inden i holderen og kan save 20-25 stykker brænde i hvert snit.
Det er dog muligt at købe en kæde med hårdtmetalstænder der er særligt
velegnet til at save gamle søm og cementrester med, den er også hissigt dyr
i indkøb.

Mvh
//zigge