Pegaso: en positiv oplevelse + spørgsmål
Fra : Morten

Dato : 01-04-01 08:28

Først en opfølgning på et indlæg jeg havde engang sidst på sæsonen sidste
år, hvor Pegasoen led middelsvært af start problemer. Disse kunne dengang
afhjælpes ved at skifte de komplet tilsodede tændrør med nye, men denne kur
virkede dengang kun for en kort stund. Jeg har nu haft MC'en til service og
vinteropbevaring, og jeg nævnte problemerne overfor værkstedet (et nyt - der
måtte ske noget, og det ligger tættere på hvor jeg bor), og jeg nævnte også,
at det kunne være karburatoren der skulle justeres + evt. luftfilter, da
bezin økonomien efterhånden var faldet fra de ca. 17 km/l da jeg købte den
til 14 km/l.

Og nu fungerer det igen - karburatoren blev justeret af flere omgange
(ifølge værkstedet), og jeg fik nyt luftfilter. Jeg har fået min gamle
benzin økonomi tilbage og den har startet uden tøven indtil videre. Jeg
mener også at kunne mærke at der er lidt mere krudt i den, ihvert fald har
jeg opdaget at koblingen slipper når der accellereres hårdt for eksempel ved
indkørsel til motorvej. Den knalder heller ikke så meget i udstødningen
længere. Jeg er meget godt tilfreds med det nye værksted jeg har fundet,
eksemplevis var min lav benzinstand indikator begyndt at lyse konstant, og
med en stadig dårligere benzinøkonomi er det lidt usikkert at køre på
triptæller. Ved det gamle værksted jeg benyttede, fik jeg at vide, at hele
benzinhanen skulle skiftes, da kontakten var indbygget heri, til en pris af
800 kr. + timer. Da jeg hentede MC'en ved det nye værksted kommenterede
mekanikeren at "Jeg har lige renset benzinhanen, mens jeg skiftede din
benzinslang som var ved at mugne" og nu virker benzinstandsindikatoren
igen - 800 kr. + mindst en værkstedstime sparet: Man kan nemt blive taget i
r.... hvis de har lyst. OG; Ja - jeg skal nok få strikket en
forhandleranmeldelse til DMCN sammen

Nå men mine spørgsmål er:
Jeg har en gang hørt, at man kan få et højere kåbeglas til en Pegaso - det
er ikke en original reservedel. Jeg talte engang med en nybagt Pegasoejer
som havde set dette ved en engelsk forhandler, er der nogen der kender noget
til dette?

og

Kan man selv gøre noget ved koblingsslip: Hvad kan problemet være, kan man
skifte fjedrene/øvrige komponenter i koblingen eller skal hele koblingen
skiftes.

mvh
Morten
En lidt mere tilfreds Pegasoejer

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:59

Morten <elle@mail.tele.dk> skrev i en

> Kan man selv gøre noget ved koblingsslip: Hvad kan problemet være, kan
> man skifte fjedrene/øvrige komponenter i koblingen eller skal hele
koblingen
> skiftes.

Tjah. ved du hvilken olie der er på?
Man kan godt forsøge sig med friske fjedre til koblingen; men det
nærmeste må være dels at checke at der ikke er for meget olie på
motoren,
dels at forsøge sig igennem skifte til en lidt tyndere kvalitet!
Yderligere skal du lige sikre dig at det ikke er en "for dyr" olie med
tilsatte friktionsnedsættende additiver (hvilke jo også påvirker
koblingens nødvendige friktion) at du har på!

--
Armand.

Fra : Morten

Dato : 02-04-01 21:24

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Man kan godt forsøge sig med friske fjedre til koblingen; men det
> nærmeste må være dels at checke at der ikke er for meget olie på
> motoren,
Er checket, det ser OK ud
> [...]
> tilsatte friktionsnedsættende additiver (hvilke jo også påvirker
> koblingens nødvendige friktion) at du har på!
Indtil sidste sæson har jeg altid kørt med SAE 15W50 fuldsyntetisk. Jeg
mener at det nye værksted har hældt olie på med samme specifikationer, men
det kan vist godt være et andet mærke. Kan det betyde noget

mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 12:16

> [...]
men
> det kan vist godt være et andet mærke. Kan det betyde noget

Ja!
Men sikkert kun hvis koblingen alligevel er ved at være færdig :-/
Prøv lige at forhøre dig om hvilken (tykkere?) olie at værkstedet har
hældt på, og prøv evt. at vende tilbage til den gamle igen (4 liter olie
er en billig måde at erkende slige sager på!)!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-04-01 21:50

"Morten" <elle@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> mener at det nye værksted har hældt olie på med samme specifikationer, men
> det kan vist godt være et andet mærke. Kan det betyde noget

Det *kan* også være, at olien du skal bruge skal være mineralsk, og ikke
fuldsyntetisk.
Jeg fik samme probs på min gamle GS500E fra '97:
Hvis jeg brugte fuld-syntetisk ville koblingen glide - det gjorde den ikke
med mineralsk olie.
Om det er de forskellige additiver, som Armand henviser til, skal jeg lade
være usagt - men noget om det er der da...

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Morten

Dato : 03-04-01 22:25

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> wrote in message

> Det *kan* også være, at olien du skal bruge skal være mineralsk, og ikke
> fuldsyntetisk.
Jeg er engang blevet fortalt at det ikke er emn god ide at skifte olietype
på den måde. Det kan dog godt være, at det er fra mineralsk til Fuldyntetisk
og ikke omvendt, jeg husker desværre ikke det gode råd længere.

mvh
Morten