Obligationer for begyndere
Fra : jones_net

Dato : 04-07-03 08:50

Hejsa

Jeg er så heldig at have 40.000 til at stå, som jeg ikke lige skal
bruge foreløbigt, og derfor vil jeg høre, om det er klogt eller dumt
at bruge tid på at investere dem i f.eks. obligationer...

Inden jeg begynder med noget, vil jeg dog gerne have et "begynder
kursus" inden for kurser og lign. og hvad de betyder - kender I nogle
sider på Nettet, hvor det er muligt at få lidt indblik i denne, for
mig, nye verden?

Kan det overhovedet betale sig at begynde på noget, hvis det kun er
penge man har til rådighed i f.eks. 2 år (måske skal jeg have bil, hus
eller lign. til den tid), og så er det jo rart at have dem til
udbetalingen (derfor er jeg heller ikke interreseret i store risici).
Jeg ved godt at chancen for højere afkast hånger sammen med risikoen
for underskud, derfor tror jeg at obligationer er en mere "sikker"
investering!?!?

Hvis jeg skal begynde på noget gennem min bank (Alm. Brand. Bank), vil
jeg gerne vide lidt mere, inden jeg kontakter banken - derfor dette
indlæg

Jeg håber I har tid og lyst til at hjælpe mig lidt i gang, og evt.
komme med gode råd, hvis jeg er på vej ud på et skråplan

/J

Fra : Rasmus

Dato : 04-07-03 09:14

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge foreløbigt, og derfor vil jeg høre, om det er klogt eller dumt
> at bruge tid på at investere dem i f.eks. obligationer...

Det er alt for lidt til at investere i obligationer, kom tilbage når du har 100.000 kroner
PS! Jeg har 1,8 mio kr.

Fra : Rasmus

Dato : 04-07-03 09:22

"Rasmus" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse news:be3cur$1gj$1@sunsite.dk...

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er alt for lidt til at investere i obligationer, kom tilbage når du har 100.000
kroner
> PS! Jeg har 1,8 mio kr.

Du kan klikke på dette link for at lære noget mere, her kan du følger kursen på et bestemt
obligation 1 år tilbage,
så lærer du noget derved, og du kan downloade og se hvormeget og klokkeslet der handles
for

http://www.xcse.dk/p-dk/obligationer/visalt.stm?isin=DK0009753469

Fra : Karsten Madsen

Dato : 04-07-03 12:42

> Jeg er så heldig at have 40.000 til at stå, som jeg ikke lige skal
> bruge foreløbigt, og derfor vil jeg høre, om det er klogt eller dumt
> at bruge tid på at investere dem i f.eks. obligationer...

Hvorfor ikke prøve obligationerne, så kan du samtidig samle lidt
praktisk erfaring og viden om det. Med den oplyste tidshorisont kan du
få ca. 3% i rente på obligationerne heraf en lille del skattefri. Hvis
du kan handle uden de store omkostninger (typisk 75 kr) og rimelige
depotgebyrer, sker der ikke meget ved at gøre forsøget.

Prøv at se på disse to nye serier som giver 2% pålydende rente og
udløber til kurs 100 i 2006 og 2007. De kan selvfølgelig også altid
sælges før om ønsket.

http://www.xcse.dk/p-dk/obligationer/stamdata.stm?isin=DK0004128212
http://www.xcse.dk/p-dk/obligationer/stamdata.stm?isin=DK0004128139

Men er der gæld som kan afdrages, vil det i typisk være en langt mere
fordelagtig investering.

Hilsen Karsten

Fra : jones_net

Dato : 04-07-03 14:48

"Karsten Madsen" <kama@kamacom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv at se på disse to nye serier som giver 2% pålydende rente og
> udløber til kurs 100 i 2006 og 2007. De kan selvfølgelig også altid

Hejsa og tak indtil videre

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber du eller andre kan svare på:

1: Hvis jeg køber til kurs 98, som de cirka ligger på nu, hvordan kan jeg så
opnå ca. 3%, når jeg sælger til kurs 100? Det giver vel kun 2%!?!?
2: Hvor kommer den sidste % fra, hvis ovenstående ikke er rigtigt?
3: Hvad har den pålydende rente med mig at gøre?

Håber I kan hjælpe mig med at forstå lidt mere

/J

Fra : Karsten Madsen

Dato : 05-07-03 12:43

> 1: Hvis jeg køber til kurs 98, som de cirka ligger på nu, hvordan kan jeg

> opnå ca. 3%, når jeg sælger til kurs 100? Det giver vel kun 2%!?!?

Ja, korrekt ca. 2% i kursgevinst og den er skattefri for privatpersoner

> 2: Hvor kommer den sidste % fra, hvis ovenstående ikke er rigtigt?

Den/de sidste procenter kommer fra renten på 2% som bliver udbetalt til dig
hvert år (lidt som udbytte på aktier).

> 3: Hvad har den pålydende rente med mig at gøre?

Den pålydende rente er den rente du modtager i den tid du har
obligationerne, og du får her 2% af de 100kr også selv om du kun har givet
98kr for obligationen. Du behøver iøvrigt ikke som med aktier at eje
obligationerne en bestemt dag for at få del i renten - den bliver automatisk
beregnet på dagsbasis i forbindelse med køb/salg.

Hilsen Karsten

Fra : jones_net

Dato : 05-07-03 17:30

"Karsten Madsen" <karsten@kamacom.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
en masse gode svar
Hilsen Karsten
</snip>

Karsten, mange tak for hjælpen - du har lige gjort mig en hel del klogere

/J

Fra : jones_net

Dato : 05-07-03 20:58

> [...]
automatisk
> beregnet på dagsbasis i forbindelse med køb/salg.

Jeg har lige et spørgsmål mere - bær over med mig, jeg vil næsten love, at
det er det sidste

Er det 2% om året man får i rente, eller er det 2% i hele obligationens
løbetid - eks. 2% over 3 år?

/J

Fra : Jesper

Dato : 06-07-03 00:28

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:be7ako$mj1$1@sunsite.dk...

> Er det 2% om året man får i rente, eller er det 2% i hele obligationens
> løbetid - eks. 2% over 3 år?

Du får 2% (procent) om året i rente og de er skattepligtig, hvorimod udtrækningen er
skattefrit =

Fra : jones_net

Dato : 06-07-03 16:58

"Jesper" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> Du får 2% (procent) om året i rente og de er skattepligtig, hvorimod
udtrækningen er
> skattefrit =

Tak skal I begge have

/J

Fra : Karsten Madsen

Dato : 06-07-03 00:15

> Er det 2% om året man får i rente, eller er det 2% i hele obligationens
> løbetid - eks. 2% over 3 år?

Det er 2% om året. Altså 3 x 2% hvis obligationen løber over tre år.

Hilsen Karsten