E-Mail
webnoob 5265
Citeret UTF-8
Fra : Madsen

Dato : 03-07-03 21:41

Hej,

Nu bliver jeg simpelthen for nysgerrig.
Er det alle andres newsreadere som er noget skrammel eller er det
mine (Xnews og OE) som døjer med at oversætte indlæg som f.eks.:

<news:3f03586c$0$76080$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> (OE)
<news:3f034d7c$0$24724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> (Forte Agent)
<news:3F031D0D.4008@kimludvigsen.dk> (Mozilla)

Jeg ser f.eks. det sidste message-ID sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/xnews/citeret_aevl.png>. Det er
altså kun den citerede tekst der kokser og det gælder i stort set
samtlige indlæg i tråden. Emnelinien går mere eller mindre i koks
for mange også. Formentlig fordi at det oprindelige indlæg ikke
har angivet hvilket tegnsæt headeren er kodet i, men angivelsen af
tegnsættet i body/content har han jo da på plads, så jeg forstår
ikke hvorfor den citerede tekst går i koks for så mange.

Det pudsige er at hvis jeg selv tester med UTF-8 og svarer på et
sådant indlæg, så er der ingen problemer med at den citerede tekst
kokser. Er det kun mig der ser ovenstående message-IDs som vist på
screenshottet?

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-03 21:52

On Thu, 03 Jul 2003 22:40:40 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Er det kun mig der ser ovenstående message-IDs som vist på
>screenshottet?

Nej, jeg har samme krimskrams i agent 1.93. Men siden det kun er i
citat og siden du ikke selv kan reproducere skidtet, så forestiller
jeg mig, at teksten er blevet smadret undervejs i en anden reader, der
ikke forstår utf-8 ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 03-07-03 21:58

> [...]

> tegnsættet i body/content har han jo da på plads, så jeg forstår
> ikke hvorfor den citerede tekst går i koks for så mange.

Hos mig sker det samme. Sker det ikke når et UTF-8 indlæg bliver
besvaret med en som har sin reader kodet til ISO-8859-1, at nogle tegn
bliver til noget krims krams?

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-03 22:25

On Thu, 3 Jul 2003 22:58:28 +0200, "Carl Drud"
<carl.drud@myrealbox.com> wrote:

>Sker det ikke når et UTF-8 indlæg bliver
>besvaret med en som har sin reader kodet til ISO-8859-1

Det burde ikke berøre hverken din læsning eller citater, kun din egen
tekst, hvis jeg har forstået det ret.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 00:38

Carl Drud skrev:

> Sker det ikke når et UTF-8 indlæg bliver besvaret med en som har
> sin reader kodet til ISO-8859-1, at nogle tegn bliver til noget
> krims krams?

Jeg kan pt. ikke lige gennemskue det, men jeg ved at Xnews ikke
forstår UTF-8 ved egen hjælp. Det gør OE derimod og når jeg ser dette
indlæg i OE, (sendt udenom Hamster og friends og læst udenom dem også)
så er den citerede tekst ok i OE.
<news:be2bf5$ik8d$1@ID-134661.news.dfncis.de>. Det er sendt med OE i
UTF-8 som den selv vælger at svare i. Det eneste der går i koks er
emnelinien, men den har originalindlægget heller ikke angivet tegn-
sættet på, så det er sikkert derfor.

Dette er også sendt med OE, men sendt i ISO-8859-1:
<news:be2blk$iphr$1@ID-134661.news.dfncis.de> og det kan jeg også godt
tyde i OE og i Xnews. Derfor undrer det mig at teksten kokser i f.eks.:
<news:3f034d7c$0$24724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> når det ifølge
headeren også er kodet i ISO-8859-1.

Den eneste måde jeg kan få OE til at lave koks i den citerede tekst
på er at tvinge den til at bruge ISO-8859-1 som standard tegnsæt for
indkomne indlæg, for så kommer det til at se sådan her ud:

Sådan en indstilling har Agent måske også.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 21:18

Carl Drud skrev:

> Jeg skulle teste i testgruppen på dine indlæg og kom fejlagtigt
> til at sende den i mail til dig. Jeg beklager.

Det gør nu ikke noget. :)

Formentlig fordi at det er et svar til en OE-bruger hvis OE måske
ikke er opsat korrekt.

> Ditto her, men dette er indlæg er sent med Agent kan det have
> noget at sige mon.

Jeg testede kun med OE. Hvad er det for et indlæg som du mener er
sendt med Agent? Jeg kan se i test-gruppen at Christian Bohr-Halling
har testet med Agent og hans indlæg kan jeg også sagtens tyde.
Dette: <news:3f034d43$0$24724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> er et
direkte svar til det oprindelige indlæg kodet i UTF-8 og det kan jeg
også tyde, så det er nok det du siger med at nogle i tråden ikke har
opsat deres newsreader korrekt, eller også understøtter deres reader
ikke UTF-8. <news:3F031D0D.4008@kimludvigsen.dk> er f.eks. skrevet
med Mozilla og den kvæles tilsyneladende i det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 22:11

Carl Drud skrev:

> Ups det var det forkerte indlæg jeg henviste til der. Det var der
> her jeg mente var skrevet i Agent:

Nå, så er jeg med igen. Det er svaret til en OE-bruger hvis OE
sikkert er stillet til at bruge standardtegnsættet til indgående
indlæg. (Tools > Options > Read > International Settings).

> Hmm, min teori gik i vasken. Dog har Kaj Svenningsen svaret
> ligeledes med Agent og her bliver "øæå" til de mærkelige tegn.

Tænker du på: <news:be2lgu.3vvop0l.1@kajsvenningsen.dk> ?

Det er et svar til mit OE-indlæg hvor jeg havde stillet OE til

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 23:20

Carl Drud skrev:

> For lige at summere op:
> Et indlæg sendt med OE i utf-8 besvares af OE med iso8859-1.

Hvis brugerens OE er opsat til at bruge standardtegnsættet
for indkomne indlæg så går det galt. Altså flueben i dette felt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/oe/use_default_encoding.png>.
Om OE som standard har flueben i det felt eller ej, husker jeg
ikke, men det skulle slet ikke undre mig hvis den har.

Hvis fluebenet er sat så sker følgende:

Hvis det derimod ikke er sat så er det underordnet om OE svarer i
UTF-8: <news:be2bf5$ik8d$1@ID-134661.news.dfncis.de> eller i ISO-
8859-1: <news:be2blk$iphr$1@ID-134661.news.dfncis.de>, ser det ud
til. Jeg har som sagt testet udenom Hamster, MorVer og KorrNews.

Madsen.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-03 23:41

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> posting:

>Om OE som standard har flueben i det felt eller ej, husker jeg

Ser ikke sådan ud. Har lige startet OE for anden gang på min
computer (og jeg mener ikke, jeg har rodet med den, første gang, jeg
startede den). Deri er det ikke sat per standard.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 23:40

Carl Drud skrev:

> Uha, det kan jeg ikke huske. Det er nok muligt siden de
> "mærkelige" tegn optræder så ofte.

Jeg kender intet andet program som er sat lige så uheldigt op fra
starten af som OE er. Det er mildest talt utroligt.

Nå, men det endte jo med at man skulle have spurgt i OE-gruppen,
men i første omgang kunne jeg ikke lige gennemskue hvad hulen
der gik galt og var derfor ikke sikker på om det var et OE-problem
eller ej. Jeg undskylder at have belemret denne gruppe med flere
OE-spørgsmål.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 23:42

Christian Bohr-Halling skrev:

> Ser ikke sådan ud. Har lige startet OE for anden gang på min
> computer (og jeg mener ikke, jeg har rodet med den, første gang, jeg
> startede den). Deri er det ikke sat per standard.

Okay. Det er da trods alt positivt. :)

Madsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 03-07-03 22:29

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

> Det burde ikke berøre hverken din læsning eller citater, kun din egen
> tekst, hvis jeg har forstået det ret.

Nu er jeg heller ikke den store tegnsætsekspert. Jeg har blot noteret
mig at det er "æøå" tegnene det går galt med.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 18:35

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg kan pt. ikke lige gennemskue det,

Det kan jeg heller ikke. Jeg kan ikke engang sende til grupperne
mere. Jeg skulle teste i testgruppen på dine indlæg og kom fejlagtigt
> [...]

> f.eks.: <news:3f034d7c$0$24724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> når det
> ifølge headeren også er kodet i ISO-8859-1.

Min opfører sig præcis som din.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 21:40

> [...]

> ikke UTF-8. <news:3F031D0D.4008@kimludvigsen.dk> er f.eks. skrevet
> med Mozilla og den kvæles tilsyneladende i det.

Dog ikke mere en Kajs. Det er igen "æøå" der bliver til de mærkelige
tegn.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-03 22:10

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> posting:

>Ups det var det forkerte indlæg jeg henviste til der. Det var der her
>jeg mente var skrevet i Agent:

Ja, det er et svar i Agent, men det er ikke et direkte svar på et
UTF-indlæg, men på et ISO8895-1-indlæg (der så er et svar på et UTF
sendt i OE).

Dvs. Ovenstående Agent-indlæg er som svar på
og så har Agent vel gjort det korrekt nok i det indlæg, du henviser
til herover. Problemet med æøå i citat begynder her, og Agent retter
ikke op på det (det har jo fået at vide i selv samme indlæg, at der
er tale om afendelse af ISO-8859-1)

>Hmm, min teori gik i vasken. Dog har Kaj Svenningsen svaret ligeledes

Kajs indlæg, news:be2lgu.3vvop0l.1@kajsvenningsen.dk , er præcis på
samme måde som det eks. nævnt herover. Agent (Kaj) modtager et
ISO-8859-1-svar fra en OE-bruger,
news:be2btg$j78u$1@ID-134661.news.dfncis.de , som selv er et svar op
et UTF-indlæg. Det må altså være OE, der igen kager i det, så vidt
jeg kan se.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 22:31

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Tænker du på: <news:be2lgu.3vvop0l.1@kajsvenningsen.dk> ?

Ja.

> Det er et svar til mit OE-indlæg hvor jeg havde stillet OE til
> at bruge standardtegnsættet til indgående indlæg.

Christian har i andet indlæg redegjort for rækkefølgen og tilsyneladene
er det et eller andet sted med OE det går galt. Jeg synes bare jeg har
tjekket i testgruppen med både utf & iso-8859-1 og der lavede den igen
tegn om. Men OK de har selfølgelig fået KorrNews turen.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 22:28

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> [...]
> news:be2btg$j78u$1@ID-134661.news.dfncis.de , som selv er et svar op
> et UTF-indlæg. Det må altså være OE, der igen kager i det, så vidt

"No surprise" fristes man vel til at sige. For lige at summere op: Et
indlæg sendt med OE i utf-8 besvares af OE med iso8859-1. Det basvarede
indlæg læses uden "skæve" tegn af brugeren af OE, som så besvarer
indlægget og så starter balladen. Er det et korrekt forløb?

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-03 23:17

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> posting:

>"No surprise" fristes man vel til at sige. For lige at summere op: Et
>indlæg sendt med OE i utf-8 besvares af OE med iso8859-1. Det basvarede

Det originale indlæg var sendt fra Agent i UTF-8.

>indlæg læses uden "skæve" tegn af brugeren af OE, som så besvarer
>indlægget og så starter balladen. Er det et korrekt forløb?

Jeg bruger ikke OE, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud deri, men
ja, hvis jeg ikke har set forkert: Et UTF-8 indlæg, der besvares med
OE, får "kagede" citater i det svar, som OE laver.

Lidt at lege med:
Agent UTF-8

Agent hvor svar er sat til ISO-8859-1

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 23:33

> [...]

> ja, hvis jeg ikke har set forkert: Et UTF-8 indlæg, der besvares med
> OE, får "kagede" citater i det svar, som OE laver.

Madsen kom med svaret. Det sker hvis OE brugeren har krydset af i
optionen "Brug Standardtegnsættet til alle indgående meddelelser". Hvis
man fjerner dette er der ingen problemer.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 23:30

> [...]

> Hvis brugerens OE er opsat til at bruge standardtegnsættet
> for indkomne indlæg så går det galt. Altså flueben i dette felt:

That's it. Selfølgelig, det er derfor at jeg ingen problemer har når jeg
svarer på utf kodede indlæg.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-07-03 23:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg kender intet andet program som er sat lige så uheldigt op fra
> starten af som OE er. Det er mildest talt utroligt.

Ja det vist årets underdrivelse. Det har hjulpet i de senere år. "SV"
problemet løst og her sidst med sig adskilleren og de lange links.

> [...]
> der gik galt og var derfor ikke sikker på om det var et OE-problem
> eller ej. Jeg undskylder at have belemret denne gruppe med flere

Visse vasse der er ikke noget at undskylde. Det var vel først her i
"opløbet" at vi (du) kom frem til hvad problemet var. Det har været
lærerigt.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?