Andet multimedie
bentjuul 3670
Dtp-program søges
Fra : Martin San.

Dato : 03-07-03 22:17

Jeg mangler et rigtig godt/prof dtp-program, som bl.a. skal kunne printe
tekst i knivskarp kvalitet (modsat PhotoShop).
Jeg kender lidt til PageMaker 6.5, og det er noget i den stil jeg søger. Jeg
har tit hørt Quark Xpress omtalt som industristandarden, men hvad er der
ellers? InDesign?

I første omgang skal jeg have lavet nogle "anderledes" ansøgninger med noget
grafik integreret i teksten (der kommer MS Word altså hurtigt i
vanskeligheder... hehe)

Håber på nogle forslag.

MVH Martin

Fra : Nielsen

Dato : 04-07-03 05:55

Du nævner selv 3 programmer som er gode, Photoshop er dog ikke et dtp program.
Uden at bevæge mig ud i en ny stamme krig, vil jeg vælge Indesign bla. på grund af
prisen er noget mindre end QuarkXpress, og så koster det ikke så meget at få Indesign
opgraderet når de har en ny version på markedet.

Mvh Ole

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 04-07-03 07:35

Hej Martin

Jeg formoder at det ikke er "bøger", du skal lave, men anderledes små (1
eller 2 sider) breve.

Så vil jeg vælge Corel Draw, og hvis det er større tekstmængder, så vil jeg
vælge Ventura. Ventura, Indesign, Quark, Framemaker og Pagemaker er alle
sideombrydnings programmer (dvs. at de er gode til at håndtere tekst i store
mængder). Corel Draw og Illustrator er tegneprogrammer (som er gode til at
lave det sjove). Tegneprogrammerne kan også håndtere tekst, men er ikke
særligt velegnet hvis det er 300 siders tekst som skal håndteres. Det er
baggrunden for programmerne - Fordelen ved at vælge Corel Draw pakken er: 1.
den er lidt billigere end Adobe Illustrator. 2 I Draw pakken får du udover
Draw, en hel del andre programmer (nødvendige og gode) med gratis. Som du
ellers skal købe dig til hvis du vælger Adobe vejen.

Mvh
Anders

Fra : Ammitz

Dato : 04-07-03 11:03

"Anders Rehhoff" skrev d. 04-07-03 07:35 dette indlæg :
> [...]
du
> ellers skal købe dig til hvis du vælger Adobe vejen.

Ja, - det er alt sammen ganske fornuftigt, det du foreslår, - men, men,
men - husk at:
idet du går til et trykkeri eller et kopicenter, og ikke vil risikere at
dit "speciale" bliver afvist, - er det bestemt en fordel, hvis du vælger
et af de programmer, som bruges professionelt: - Illustrator, -
In-design - Pagemaker - Quark, - hvor jeg nok ville juble, hvis Martin
valgte at sætte sin side eller 2 sider op i Illustrator, - som altid
giver mulighed for at konvertere til det program, trykkeriet eller
kopicentret ønsker at udskrive fra.
Hvis Martin kun vil benytte sin egen printer - er dit forslag med den
billige CorelDraw rigtig godt.

Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 04-07-03 12:04

Amnitz

Jeg ønsker IKKE at starte en krig

Til din orientering, så er det jeg beskæftiger mig med NETOP trykkeri. Og
hvis du er en lille smule opdateret på hvad der sker indenfor Repro og Tryk,
så vil du vide at stort set alle grafiske virksomheder enten har Corel Draw
i huset (til PC eller MAC), eller har en løsning på hvordan de klarer
professionelt produceret job's fra Corel Draw. Derudover så er Corel Draw i
stand til at gemme i forskellige formater f.eks. AI, EPS eller PDF formatet.
Så jeg kan ikke se hvor stort problemet er!!!

Mvh
Anders

Fra : Martin San.

Dato : 04-07-03 14:17

Anders Rehhoff wrote:
> Jeg formoder at det ikke er "bøger", du skal lave, men anderledes små
> (1 eller 2 sider) breve.

Ja, det er max. 5 stk. A4 sider som skal printes enten på min egen
blækprinter eller på en farvelaser.

> [...]
> at håndtere tekst i store mængder). Corel Draw og Illustrator er
> tegneprogrammer (som er gode til at lave det sjove).

Jeg kender ikke ret meget til Corel Draw, men jeg gik ud fra at det var i
stil med Paint Shop Pro, hvilken jeg ikke føler mig hjemme i. Men jeg vil da
afprøve Corel (hvis de laver en trial version).

> [...]
> får du udover Draw, en hel del andre programmer (nødvendige og gode)
> med gratis. Som du ellers skal købe dig til hvis du vælger Adobe

Jeg bruger Photoshop 7 engang imellem, men synes ikke at tekst bliver
udskrevet tydeligt nok. Ellers havde det været en brugbar løsning.
Men jeg vil afprøve de forskellige trial-versioner, og se hvilke der er mest
intuitive at bruge for mig.

Tak for oplysningerne.

MVH Martin

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 04-07-03 14:29

Hej Martin

www.corel.com Der kan du hente en trail version til fri afbenyttelse i 30
dage.

Jeg kender intet til Paint Shop Pro - så jeg kan ikke fortælle dig om
fordele eller ulemper!!!

> [...]
da
> afprøve Corel (hvis de laver en trial version).

Photoshop er et billedbehandlings program, og er velegnet til billeder (ikke
til tekst)

Mvh
Anders

Fra : indy9

Dato : 01-09-03 19:47

Hej Martin

Det er nu ikke så svært endda. Hvis du skal lave billedebehandling så er
det Photoshop(bitmap), Hvis du skal lave (rigtig) DTP skal du bruge
QuarkXpress eller InDesign Skal du lave vectorgrafik(modsat bitmap) så
er det Illustrator eller Corell. Du kan sagtens få Photoshop til at
udskrive tekst perfekt(vector baseret) men det kræver et "flueben" i det
rigtige sted når du gemmer filen.

Jeg arbejder selv som grafiker og som professionel kan jeg(ud fra dit
behov) anbefale at du vælger InDesign. QuarkXpress er lidt omstændigt at
bruge for den uøvede og er efterhånden passé. InDesign har vundet
markedsandele og har presset QuarkXpress tilbage. Grunden til at mange
etablerede grafiske firmaer bruger QuarkXpress er vane. InDesign er med
i det samlede Adobe koncept (Photoshop, Illustrator osv) og har
nogenlunde samme brugerflade som nævnte programmer. Jeg bruger dog
QuarkXpress 70% af tiden på arbejdet men kun pga. overnævnte grund.

Der er masser af info omkring begge programmer på nettet og tillige i
boghandlerne(prøv evt. Arnold busk på strøget i kbh.)

Håber at dette var dig til hjælp.

Mvh.
Jan

http://www.kandu.dk/