Er det mig der er snot dum ?
Fra : Morten Juel

Dato : 03-07-03 16:07

Nej nu går den ikke længere, er verden blevet flad igen og er tyngdekraften
ophævet ??

Jeg fik svømmerventilerne hjem idag, og det er lige dem jeg skal bruge
Men men men men.. suk..
Tændrørene på XJ'eren bliver jo sorte, og den bil ikke trække ved fuld hane
i mellemområdet..

Jeg har postet billerder i dk.binaer.motor..

Ifølger haynes skal svømmerhøjden være mellem 16,5 og 18,5mm, men svømmeren
kan maks gå ned til ca 20mm _uden_ svømmerventil så går svømmeren imod
kaburator huset ! ;o/ Jeg måler lige som der står i haynes, og som det kan
ses på billedet, og den side af haynes jeg også har scannet og lagt i
binaer.

Så kan jeg jo ikke få svømmerne ned på specs.. og så er det jeg siger "er
det mig der er snot dum?"..

Hvis der ikke er nogle der har en god forklaring, så må jeg jo stille dem
efter benzin højden med nogle gennemsigtige slanger..

Håber sq at en af jer har en ide eller en forklaring..

Mvh
Morten
XJ600 - Som skal ud og køre...

Fra : Morten Juel

Dato : 03-07-03 16:50

Og hvis benzin standen skulle være lavere burde tallet så ikke være højere,
så svømmeren kom længere ned i huset ?

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 04-07-03 09:16

In article <3f044695$0$22635$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
mp@stofanet.invalid says...
> [...]
> binaer.
>
> Så kan jeg jo ikke få svømmerne ned på specs.. og så er det jeg siger "er

Målet er normalt opgivet så det skal passe, med ventilen monteret, og
så svømmeren hviler ganske let mod svømmerventilen. Enten når
kaburatoren ligger på siden, eller helt på hovedet.
Så skulle du have det punkt hvor ventilen lige nøjagtiglukker, og
benzinstanden er den rigtige inden i svømmerhuset.
Check bagefter med en slange på drænskruen, om det opgivne mål på
benzinoverfladen er det rigtige.

..... resten vil jeg ikke svare på, jeg kender dig jo ikke! ;0)

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-03 09:52

> Målet er normalt opgivet så det skal passe, med ventilen monteret, og
> så svømmeren hviler ganske let mod svømmerventilen. Enten når
> kaburatoren ligger på siden, eller helt på hovedet.

Jeps men der kan den kun gå ned til 20mm, så går svømmeren på "toppen" af
kaburatoren ! ;o/

> Check bagefter med en slange på drænskruen, om det opgivne mål på
> benzinoverfladen er det rigtige.

Det er jo så den eneste metode der er tilbage, jeg hælder altså til at
haynes har skrevet forkert..

> .... resten vil jeg ikke svare på, jeg kender dig jo ikke! ;0)

Hehe )

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 04-07-03 10:25

In article <3f054015$0$913$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
MP@stofanet.invalid says...
> Det er jo så den eneste metode der er tilbage, jeg hælder altså til at
> haynes har skrevet forkert..

Det kan ikke udelukkes!

Fra : Morten Juel

Dato : 04-07-03 10:37

> Det kan ikke udelukkes!

nææ.. ;o/ nå men så må man jo gøre det efter benz højden, det er bare lidt
mere besværligt..

Mvh
Morten

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 05-07-03 04:11

Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
> [...]
> efter benzin højden med nogle gennemsigtige slanger..
>
> Håber sq at en af jer har en ide eller en forklaring..

Jeg har læst dit e-mail nogle gange, medens jeg grubler over problemet som
jeg selv var med til et lignende for 2 eller 3 år siden. Det var hos Brd.
Stevns Motorcykel værksted i Haarlev, hvor der var problemer med
karburatorerne på en 4 cylindret med faldstrømskarburatorer som kunden havde
købt brugt. Vi kludrede noget vedr. netop det med svømmerhøjden hvordan det
skulle forstås på den, og fandt vist - er ikke sikker/det er det jeg netop
har grublet over - at vi vist først, altså forkert, havde stillet
svømmerhøjden så svømmeren havde "sammentrykket" den elastiske nål (den der
lukker for benzinen til svømmerhuset) istedet for at have
justeret/rettet/bukket så svømmerhøjden blev målt lige så snart nålen
startede med at lukke tilstrømningshullet. Ihvertfald blev problemet som
kunden da varder med for anden gang, kureret.

Du kan jo evt. telefonere til motorcykelværkstedet og spørge Jørgen Stevns,
det er ham der arbejder i værkstedet, om han kan hjælpe dig, deres
telefonnummer er 56 28 89 15, eller tage forbi hvis du bor i den part af
Danmark.

Den bedste måling af svømmerhøjden bliver nu når man lader en gennemsigtig
slange gå fra bunden af svømmerhuset og op på siden af det og derved aflæse
bezinstanden. Haines har for øvrigt en god manual om kun karburatorer, jeg
har selv bl.a. et eksemplar af den samt bøger/manualer om nogle forskellige
karburatorer.

Vedr. fejl i værkstedsbøger så kan der godt være dette. Jeg oplevede selv
fejl i både Haynes og en anden - vel Clymers - vedr. det moment jeg skulle
spænde to bolte der holder selvstarteren i min BMW fra 1976. Jeg undrede mig
over det store moment der blev opgivet - kender rigtig meget til bolte fra
ingeniøruddannelsen - men startede så med at spænde indtil den første bolt
knækkede. Så der var altså fejl i en værkstedshåndbog som jo havde vætret
trykt i mange år, jeg købte den først for 7 år siden. Derefter måtte jeg
finde ud af hvilke bolte de sikkert drejede sig (f.eks. 9.12) og spænde med
det moment der hørte til den aktuelle type bolt med den aktuelle dimension,
via tabeller andre steder fra.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fejl

Fra : Morten Juel

Dato : 05-07-03 10:43

[snip]
> [...]
> startede med at lukke tilstrømningshullet. Ihvertfald blev problemet som
> kunden da varder med for anden gang, kureret.

Ja det siger haynes også at man skal, altså at målet skal være lige når
svømmeren rammer nålen.. men så langt kan den slet ikke komme ned, og så vil
benzinen også stå helt oppe, og problemet er jo netop at den får for meget
benz allerede..

> Den bedste måling af svømmerhøjden bliver nu når man lader en gennemsigtig
> slange gå fra bunden af svømmerhuset og op på siden af det og derved
aflæse
> bezinstanden.

hmm hvorn får man en slange på det hul der er i bunden af kaburatoren ?

> Haines har for øvrigt en god manual om kun karburatorer, jeg
> har selv bl.a. et eksemplar af den samt bøger/manualer om nogle
forskellige
> karburatorer.

måske skulle man lige kigge på den

> [...]
> knækkede. Så der var altså fejl i en værkstedshåndbog som jo havde vætret
> trykt i mange år, jeg købte den først for 7 år siden.

Det samme med banjo'en på dr350'eren og der var det endda Suzuki's egen
manual !! ;o/

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 10:49

> hmm hvorn får man en slange på det hul der er i bunden af kaburatoren
> ?

Hvis det blot er et hul, som det f.eks. er på min Seca, så kan du blot tage
en passende gennemsigtig plast-slange og spidse til med en hobbykniv. Den
kan så presses ind i hullet og sidde i klemme. Det virkede fint da jeg selv
skulle kontrollere svømmerhøjden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 05-07-03 10:53

> [...]
> en passende gennemsigtig plast-slange og spidse til med en hobbykniv. Den
> kan så presses ind i hullet og sidde i klemme. Det virkede fint da jeg

Hehe det prøvede jeg igår, og da havde de endda fået lidt epoxylim først,
men røg af det gjorde de.. og så virkede det som om at de ikke ville lukke
ordenligt når der var slanger på ?! hehe og så er der btw 2 af bundskruerne
der sidder uhjælpeligt fast.. men det kunne være man skulle prøve sterin
trickket )

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-07-03 11:10

> Hehe det prøvede jeg igår, og da havde de endda fået lidt epoxylim
> først, men røg af det gjorde de..

Jeg tror ikke epoxy'en hjælper noget udover at det måske gør det glattere så
det nemmere glider ud.

Jeg brugte en af de slanger man bruger til batteri-ventilation. Den kunne
godt klemmes ind i hullet helt uden tilspidsning, men det var besværligt og
kunne ikke lade sig gøre med karburatoren monteret, da jeg kunne ikke komme
ordentligt til. Med en lille smule tilspidsning gik det, men det skal ikke
være mere end et par mm. der er skåret til, ellers sidder den ikke
ordentligt.

Alternativt kan du købe det originale værktøj fra Yamaha, men det kunne jeg
ikke forestille mig er til at betale sig fra.

Jeg fandt forresten også ud af at bundskruen i svømmerhuset passede perfekt
i hullet, så hvis man blot borede et hul tværs gennem sådan en, så kunne den
bruges som adapter til en slange. Pga. o-ringen ville den også slutte tæt.
Gevindet på skruen passede også fint til at skrue en slange på enden.

> og så virkede det som om at de ikke
> ville lukke ordenligt når der var slanger på ?! hehe og så er der btw
> 2 af bundskruerne der sidder uhjælpeligt fast.. men det kunne være
> man skulle prøve sterin trickket )

Det er noget bøvl med fastsiddende skruer. Den ene af min sad også fast i
starten pga. en ødelagt kærv, men med karburatoren pillet ud og en god
skruetrækker i skruen, så kunne jeg godt få den lirket ud alligevel selv om
kærven var næsten væk. Nu er der kommet en anden skrue i.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 12:15

> [...]
bundskruerne
> der sidder uhjælpeligt fast.. men det kunne være man skulle prøve sterin

Ja!
Brug blot en lighter til opvarmning af den monterede karbunade, så er der
chance for at problemet løser sig selv =

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 06-07-03 16:35

> Ja!
> Brug blot en lighter til opvarmning af den monterede karbunade, så er der
> chance for at problemet løser sig selv =

Hehe Armand, man kan jo tage svømmerhusene af først og tømme dem for benz
) men du har ret den anden metode ville løse alle de små problemer, og
jeg ville kun ha et problem tilbage )

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 21:41

> Hehe Armand, man kan jo tage svømmerhusene af først og tømme dem for
> benz )

Det er også fandens svært at få smeltet stearin til at løbe op-under,
hvorfor jeg også turde tage chancen og skrive spøgen !

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 06-07-03 22:20

> Det er også fandens svært at få smeltet stearin til at løbe op-under,
> hvorfor jeg også turde tage chancen og skrive spøgen !

Armand Armand Armand, hvad er der svært i det ? man ligger da bare cyklen
ned ))

Mvh
Morten **som lige har scoret et sæt kaburatorere for 31½Euro på ebay **

Fra : Bjørn S

Dato : 06-07-03 23:44

"Morten Juel" skrev
> Armand Armand Armand, hvad er der svært i det ? man ligger da bare cyklen
> ned ))

*Det gør du bare IKKE ! *

Er du nu 100 på at det er de orginale karbs som sitter på kræet ?
Hvad nu hvis det er en sammenraslet sag af diverse overblevne stumper... de
specs du opgav på d.b.m. passer da "fint" til en anden model ???

*Havde en gang en medelev og kammerat på teknisk skole, mekaniker
grundkurs, fil og gnik som det går for i Norge, han stillet sin knallert på
hovedet og monterte bremsegreb, støddæmpere m.m. på den.
Fint, det gik da bare vejen.....indtil han vændte den om........ det hele
stod på hovedet :-/

- ja, han dumpet til examen, - ja, han fortsatte som murerlærling i faderens
firma - nej, han bestod ikke svendeprøve i selvsamme firma efter 3 forsøg -
nej, han er ikke murer mere, - han er chauffør - ja, i samme firma, hvem
andre kan ansætte..nåh, nej RIP

Til hans forsvar skal siges at han ikke var bange i at kaste sig ud i den
sværeste operation alene, eller med lidt telefonisk hjælp, og han slap tit
godt fra det.
Andre ganger skal man søge proffesionæl hjelp, fysisk. At finde sine egne
grænser er også en læreproces.*

--
/Bjørn - fanget din joke, rolig nu !

Fra : Morten Juel

Dato : 07-07-03 17:00

> *Det gør du bare IKKE ! *

Haha jeg tog olien af den GPZ jeg havde og så stilte vi den på hoved uden
tank osv. self. det var da vi skulle ha bundkaret af den for at se
gearkassen ! )

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-07-03 23:45

> Armand Armand Armand, hvad er der svært i det ? man ligger da bare
> cyklen ned ))
> Morten **som lige har scoret et sæt kaburatorere for 31½Euro på ebay
> **

Ja, jeg har også ser flere overraskende billige ting på ebay.de. F.eks.
forhjul eller baghjul med 1000km gamle dæk fra en ophugget Seca for en
slå-til pris på ca. 250 kr. pr. stk. Bød man på dem, kunne man sikkert få
dem billigere.

Skiven på forhjulet havde også mange tusinde kilometer tilbage i sig iflg.
annoncen.

Cyklen var blevet ophugget pga. den havde smadret krumtappen, så bl.a.
stemplerne og cylinderen var også ødelagt, men resten blev solgt til
latterlige priser. Det var dog ret langt nede i Tyskland, men ting kan jo
sendes med posten. Ved du forresten hvad sådan nogle tunge pakker koster at
sende fra Tyskland? Jeg kunne godt overveje at købe nogle reservedele
dernede fra..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 07-07-03 00:08

"Martin Sørensen" skrev i en meddelelse
> [...]

Ups, det med nye karburatorer så jeg ikke lige.... så er måske Morten på
samme spor......
E-bay er godt og skidt, en af de vigtige ting er at kigge på sælgerens
feedback, hvis det findes på .de også, selv læser jeg hovedsagelig de
amerikanske, da det mest handler om gamle Hammond-orgel-stumper for mig,
lige der.

--
/Bjørn - som ikke kan få sin Pay-pal til at fungere - Nordea tror
det er betaling for pornosites, og nægter at akseptere det :-/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-07-03 00:34

>/Bjørn - som ikke kan få sin Pay-pal til at fungere
>Nordea tror det er betaling for pornosites, og nægter
>at akseptere det :-/

Underlig bank, de kan vel være ret så ligeglade med hvad du køber?
Porno er da heller ikke ulovligt?

Well, PayPal virker heldigvis fint på mit Visakort fra Basisbank. Har brugt
det 1 gang til at købe noget edb-udstyr fra Tyskland. Det virkede såmænd
fint, selvom jeg synes at PayPal måske tog lige rigeligt i gebyr. Men prisen
kender man jo før man godkender betalingen, og ofte opvejer besparelserne
ved at indkøbe i Tyskland så rigeligt de gebyrer der måtte være.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 07-07-03 00:41

"Martin Sørensen" skrev
> Underlig bank, de kan vel være ret så ligeglade med hvad du køber?
> Porno er da heller ikke ulovligt?
Nej, og jeg er da også ligeglad med det, pointen er at Nordea forbinder det
med (efter deres hovede) lugubre steder.

> [...]
> kender man jo før man godkender betalingen, og ofte opvejer besparelserne
> ved at indkøbe i Tyskland så rigeligt de gebyrer der måtte være.
Yep. Samme for mit vedkommende (Hammond-gear) - det kan ikke skaffes andre
steder.
Omkostningerne med at overføre penge pr.check via sin bank er også høje !!

--
/Bjørn

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 07-07-03 11:18

Martin Sørensen wrote:
> Ved du forresten hvad sådan nogle tunge
> pakker koster at sende fra Tyskland? Jeg kunne godt overveje at købe
> nogle reservedele dernede fra..

Jeg gav 25 Euro for at få sendt 2 hele hjul med DPD. En pakke på 20-25 kg.
Det må vist siges at være rimeligt. Der gik under en uge før jeg havde
pakken.

Jens
RD dead style