Juridisk forpligtelse ved indgå
Fra : Anonym

Dato : 03-07-03 12:32

[Q] Såfremt en person ønsker at oprette et mobiltelefonabonnement hos
en given udbyder og underskriver kontrakt, er mobiltelefonselskabet da
ikke forpligtet til at opfylde deres del af kontrakten (i dette
tilfælde tilsendelse af SIM-kort) for at kontrakten må opfattes som
juridisk bindende?

In casu er der tale om, at jeg for mere end et halvt år siden
underskrev kontrakt med et mobiltelefonselskab, men aldrig har
modtaget et SIM-kort. De blev ved med at sende regninger, som jeg blot
har ignoreret (har ikke foretaget kontakt med selskabet). Idag modtog
jeg en inkassovarsel og ringede derfor derind for at høre nærmere. De
påstod, at de ifølge deres oplysninger havde sendt SIM-kort, men jeg
har som nævnt tidligere aldrig modtaget et sådan (det skal måske lige
nævnes, at vi var to, der tilmeldte sig i sin tid, og ingen af os har
modtaget SIM-kort). Det fremstod yderligere udfra deres
kundeoplysninger, at jeg aldrig har brugt abonnementet (hvilket
naturligvis er umuligt uden SIM-kort). Spørgsmålet er da; er denne
kontrakt da juridisk bindende til trods for, at det pågældende
teleselskab ikke har opfyldt deres del af kontrakten eller vil det
blive en ord-mod-ord sag (igen til trods for, at deres oplysninger
viste, at jeg aldrig har benyttet abonnementet)?

Med venlig Hilsen,
Anders

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-07-03 12:59

Hej Anders,

"Anonym" <cypha@inbound.dk> wrote in message
> [...]
> ikke forpligtet til at opfylde deres del af kontrakten (i dette
> tilfælde tilsendelse af SIM-kort) for at kontrakten må opfattes som

Man må vel nok med rimelighed forvente, at du rykker for SIM kortet, hvis du
ikke modtager det og ønsker at bruge abonnementet. Det er vel ikke uset, at
folk tegner et abonnement for 6 mdr. senere at opsige det igen uden af have
brugt det for at kunne købe en telefon billigt - og så blot betaler
abonnementsprisen i de 6 mdr.

> modtaget et SIM-kort. De blev ved med at sende regninger, som jeg blot
> har ignoreret (har ikke foretaget kontakt med selskabet).

Det var ihvertifælde nok en fejl. Du bør straks kontakte kreditor hvis du
modtager regninger, som du ikke mener er korrekt. Når du ikke har reageret
måtte teleselskabet vel tro, at du ikke havde noget at indvende.

Jeg tror du er nødt til at betale - da du på intet tidspunkt har gjort
opmærksom på at du mangler et SIM-kort - og blot har modtaget regninger uden
at reagere - så har du vist ikke den bedste sag i verden.

> teleselskab ikke har opfyldt deres del af kontrakten eller vil det
> blive en ord-mod-ord sag (igen til trods for, at deres oplysninger
> viste, at jeg aldrig har benyttet abonnementet)?

Det er vel ikke selskabets problem, at du ikke bruger abonnementet. Men du
har jo tegnet en aftale med dem, hvori der givetvis indgår en månedlig
afgift for at have nummeret - som du skal betale.

** Lars