Bræmsebakker - Puch Maxi
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 03-07-03 07:26

Hej i gruppen.

Hvordan kan det være det skal være så svært at skifte bræmsebakker på en
Puch Maxi? Der må da findes en eller anden type værktøj så man kan holde
fjederne stramt mens man sætter bakkerne på.

Det er jo det mest besværlige jeg længe har prøvet.

Nogle trix?

Michael.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-07-03 09:30

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> fjederne stramt mens man sætter bakkerne på.
>
> Det er jo det mest besværlige jeg længe har prøvet.

Sådan skal det bare være - altså skide besværligt :).

Det eneste råd jeg kan give dig er, at sætte begge fjedre på først også
lirke bakkerne på plads ved først at dreje bakkerne så belægningerne
peger ud mod dig og så vippe dem tilbage på plads.

NS

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 03-07-03 10:54

Hej NS.

Ja ok, den metode du beskrev tænkte jeg også på. Jeg brugte metoden men kun
med den ene fjeder på, den anden var jo så derefter nærmest umulig at få på.
Jeg mente at hvis man havde begge fjedere på at det så ikke lige kunne lade
sig gøre.

Men ok, jeg troede bare der var et værktøj til den slags, for jeg kan da
godt se hvordan værktøjet skulle virke, men at der ikke er nogen som har
lavet det kan jeg så ikke helt forstå.

Så må man jo selv lave sit værktøj, øv bøv.

Takker for svaret.

Michael.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-07-03 14:59

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> Jeg mente at hvis man havde begge fjedere på at det så ikke lige kunne lade

Det er såmend ellers sådan man gør ...

Men nu er tromlebremser heller ikke bygget til at være nemme...

Du skulle prøve at skifte bakker i en Ford Transit ;) det er ikke så
nemt igen. (læs: man kan nemt få en blå finger eller to)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hekto

Dato : 03-07-03 15:14

In article <slrnbg8dlk.grf.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Det er såmend ellers sådan man gør ...
>
> Men nu er tromlebremser heller ikke bygget til at være nemme...

Naaah .... hvis man sætter begge fjedre på, 'folder' dem s de ligger
side mod side. Så sætter man dem ned over staget og bremsenøglen,
hvorefter man 'folder dem ud'

KLIK! ... husk lige at smøre fladerne der ligger an mod staget og
nøglen!
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-07-03 16:44

Hekto wrote:
> Naaah .... hvis man sætter begge fjedre på, 'folder' dem s de ligger
> side mod side. Så sætter man dem ned over staget og bremsenøglen,
> hvorefter man 'folder dem ud'

Det var også det jeg sagde ... ;)

(Men sådan gør man ikke på en transit)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Hekto

Dato : 03-07-03 18:50

In article <slrnbg8jpu.grf.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Det var også det jeg sagde ... ;)
>
> (Men sådan gør man ikke på en transit)

Jeg var lidt i tvivl! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-07-03 16:34

Hans Joergensen wrote:

> Det er såmend ellers sådan man gør ...
>
> Men nu er tromlebremser heller ikke bygget til at være nemme...

Der er så vidt jeg ved ikke plads til at få fjederen på med en tange når
bakkerne er på plads fordi fjederen skal bøjes for at kunne komme på
krogene i bakkerne. I det hele taget bremser en Maxi ikke særligt godt
så en opgradering af bremserne ville nok være en god ide, hvis man vil
tune den meget. Personligt har jeg engang sat en oliedæmpet forgaffel
fra en Vespa Si på en Maxi. Den har også bedre bremser selv om det
stadig er tromler. Bremseeffekten steg i hvert fald betragteligt efter
udskiftningen (man kunne lave wheeleer - det kunne man ikke med original
bremsen).

NS

Fra : H-J M

Dato : 04-07-03 10:47

> [...]
> stadig er tromler. Bremseeffekten steg i hvert fald betragteligt efter
> udskiftningen (man kunne lave wheeleer - det kunne man ikke med original

Har også overvejet en anden forgaffel på "mit kræ"..
Var der nogle komplikationer ved at skifte forgaflen?
Så det ok ud eller hvordan?
Blev maxien hævet eller sænket af operationen?
Wheelier? Det handler da om Teknik og HK..
Stoppies handler tilgengæld om bremser og forgaffel...

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Niels Skaaning

Dato : 04-07-03 13:47

H-J M wrote:

> Har også overvejet en anden forgaffel på "mit kræ"..
> Var der nogle komplikationer ved at skifte forgaflen?

Ja, den passede ikke helt. Jeg måtte modificere lidt på kronrøret på den
nye forgaffel og også modificerer lidt, der hvor lejeskålene sidder på
Maxien, da lejeskålene til Si'en havde en smule større diameter.

> Så det ok ud eller hvordan?

Det så da hæderligt ud. I hvert fald pænere end den originale forgaffel
og ganske betydeligt bedre affjedringskomfort. Iøvrigt flexede den nye
forgaffel heller ikke nær så meget som den originale.

> Blev maxien hævet eller sænket af operationen?

Den blev da hævet lidt af det, men når man sætter sig på den synker
forgaflen jo lidt sammen og eftersom der ikke er affjedring bagpå
passede det sådan nogenlunde, men man kan jo altid få nogle kortere
fjedre i.

> Wheelier? Det handler da om Teknik og HK..
> Stoppies handler tilgengæld om bremser og forgaffel...

Du har fuldstændig ret :).

NS

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 04-07-03 11:07

Ja de bræmser der originalt sidder på Puch Maxi er ikke noget særlig godt
system. Så man burde måske finde på noget andet.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 04-07-03 13:48

Michael H. Madsen wrote:
> Ja de bræmser der originalt sidder på Puch Maxi er ikke noget særlig godt
> system. Så man burde måske finde på noget andet.
>
> Michael.

Skivebremser f.eks. :).

NS

Fra : H-J M

Dato : 05-07-03 13:35

> Skivebremser f.eks. :).

Har et par billeder eller tre af nogle østeuropæiske Maxi racere med
Skivebremse.
Har tænkt MEGET over om de har knaldet en monza forgaffel eller sådan noget?