gips og skruer
Fra : tb

Dato : 03-07-03 05:00

Det lokale byggemarkede solgte mig nogle 45mm gipsskruer, men så var det jeg
tænkte :
stolper - dampspær - 25mm forskalling og 13mm gips

Det giver 38mm ind til dampspæren. Altså går samtlige gipsskruer igennem
denne. Er det ikke noget pis ?

Hvis ja - så skal alle pladerne vel ned igen ?

Og hvad længde skal jeg så ha ?

Fra : modersvilje

Dato : 03-07-03 09:02

gad vide hvor tykke stolperne er??

http://www.kandu.dk/

Fra : Tømreren

Dato : 03-07-03 09:28

"tb" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne. Er det ikke noget pis ?
>
> Hvis ja - så skal alle pladerne vel ned igen ?

En 25mm. gips-på-træ skrue hvis du kun skal have et lag gips.... du kan også
godt bruge en 35 mm. men så SKAL din forskallingsbrædder være 25mm. og ikke
under.

Mvh
Tømreren

Fra : tb

Dato : 03-07-03 18:48

Suk. Alle pladerne har været af'e og er nu sat på igen. Fåk hvor jeg
bander den ekspedient væk :-/

Men en tand klogere nu

Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 03-07-03 10:58

Hej TB

Nu ved jeg ikke, om jeg svarer på dit spørgsmål. Men vi skulle på et
tidspunkt hænge tunge reoler op en gipsvæg. Vi købte nogle specielle dimser
til at hamre ind i væggen, hvorefter de så udfoldede sig inde i gipspladen,
vi kunne så skrue skruen ind i dimsen

Dimserne virker utrolig godt til selv rigtig tunge ting. Vi boede på det
tidspunkt i Langå, hvor vi købte dimserne hos den lokale cykelhandler, vi
har siden forhørt os hos andre butikker, men de kender ikke til dem, så de
kan godt være svære at skaffe.

Vi har stadig nogen liggende, så hvis det er sådan noget, du skal bruge, kan
vi tage et billede af dem ...

Venlig hilsen
Jesper og Jette

Fra : Thomas

Dato : 03-07-03 13:57

"Jette & Jesper Fontain" <fontain@mail.dk> wrote in message
> [...]
dimser
> til at hamre ind i væggen, hvorefter de så udfoldede sig inde i
[...]

Der må være tale om dyvler af plast der skaber en rosetknude når skruen
spændes. Har brugt dem ved ophæng af loftslamper i både enkelt- og
dobbeltlags gipsloft (med forskellig størrelse dyvler). Dé fåes ihvertfald
i de fleste byggemarkeder. De tåler en temmelig høj belastning - noget med
25 kilo i direkte træk, og lidt mere ved skævt træk (i gips med 30 cm
mellem,
hvis man bruger flere)
-Thomas

Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 03-07-03 15:08

Hej Thomas

Det kunne godt lyde som dem, dog er disse i metal, men princippet tror jeg,
er det samme.

Cykelhandleren sagde, han brugte dem derhjemme, hvor han havde hængt nogen
op i loftet, hvortil han havde fastgjort kroge således, at han kunne ophænge
hans motorcykel. Selv har vi også kun gode erfaringer med dem. Det er i
hvert fald meget nemt, hvis man skal hænge noget op på en gipsvæg, man
hammer dem bare ind i væggen.

Venlig hilsen Jesper

Fra : Frederiksen

Dato : 03-07-03 20:51

> [...]
> stolper - dampspær - 25mm forskalling og 13mm gips
>
> Det giver 38mm ind til dampspæren. Altså går samtlige gipsskruer igennem

Jo, men hvorfor har du ikke købt korte skruer til første lag og så bruger de
lange til andet lag? De lange er i øvrigt rigtig gode til vådrumsgips, hvor
38 er lige en snert for korte.

Mvh Maria

Fra : Tømreren

Dato : 03-07-03 21:27

> [...]
de
> lange til andet lag? De lange er i øvrigt rigtig gode til vådrumsgips,

TB havde jo bare få nogen udleveret i et "byggeskur" endnu et bevis på at
der tit står nogen tågenakker og sælger noget som de ikke har et dyt
forstand på.... sørgeligt..
I vådrumsgips skal man bare bruge en anden type skruer,, soooom
hedder,,,,,,,,
Vådrumsgipsskruer... (hvem har dog fundet på det navn).. hvis man bruger
nomale gips-på-træ vil de i mange tilfælde give misfarvninger/rustpletter på
væggen.

Mvh
Tømreren

Fra : Frederiksen

Dato : 03-07-03 21:58

> [...]
> nomale gips-på-træ vil de i mange tilfælde give misfarvninger/rustpletter

Den har jeg godt nok ikke hørt før, og jeg har endda lige lavet badeværelse.
Med stålreglar, da træ ikke er så smart endda. Og da vådrumsgibs er noget
hårdt noget, så er skruerne lige korte nok, når de er 38 mm. De har en
tendens til at ødelægge hullet i reglaren i stedet for at blive trukket ind.

Skal der i øvrigt ikke altid være to lag gibs? Pga lyd og brand.

Mvh Maria

Fra : Tømreren

Dato : 03-07-03 22:29

> Den har jeg godt nok ikke hørt før, og jeg har endda lige lavet
badeværelse.
> Med stålreglar, da træ ikke er så smart endda.

Lad mig sige det sådan,hvis der først kommer vand/fugt ind til skelletet,så
har man et problem...

> Og da vådrumsgibs er noget
> hårdt noget, så er skruerne lige korte nok, når de er 38 mm. De har en
> tendens til at ødelægge hullet i reglaren i stedet for at blive trukket
ind.

Det er det der også er en stor fordel ved vådrumsskruer,der er et
"mellemrum" i gevindet på ca. 13 mm. og 26 mm. så den ikke trækker i pladen
når man skruer den i.
Du kan se dem her:
http://www.danogips.dk/materiale_14/14_11_p18_nf.htm
Under "hårde gipsplader type S og H"
Og her:
http://www.danogips.dk/materiale_14/14_11_p23_nf.htm

> Skal der i øvrigt ikke altid være to lag gibs? Pga lyd og brand.

Lydmæssigt er der ikke den store forskel
Brandmæssigt giver hver gipspl. BD30,mener jeg det er,du må ikke hænge mig
op.
Men man bruger mest 2 lag pga. stabiliteten i væggen,f.eks. hvis der skal
fliser på.

Mvh
Tømreren

Fra : tb

Dato : 04-07-03 15:18

> TB havde jo bare få nogen udleveret i et "byggeskur" endnu et bevis på at
> der tit står nogen tågenakker og sælger noget som de ikke har et dyt
> forstand på.... sørgeligt..

Just præcis. Meeen så er vi lidt mere skeptiske næste gang, så lidt har vi
da lært :)