Forførelses-vejledning:"Roger Dodger"(spoi~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-03 19:17

Forførelses-vejledning:"Roger Dodger"(spoiler)(Grand p.t.)

Roger Lurendrejer er selvhævdende reklamebureau-tekstforfatter i New York og
er altid ude at skore på byens restauranter og ved firmafester, og har ry,
så hans halvt så gamle, 17-årige nevø fra bondelandet vil have vejledning.

Sandhedens time oprinder - de er nødt til at gå på bordel.

Den speed-snakkende indbildske reklamemand for sagt utrolig meget skarpt,
klog og kynisk i løbet af den meget se-værdige film.

Men - lykken er at være på vej, og mislykkede forsøg på succes er bedre end
ikke at forsøge - den unge lærling kommer videre i sit liv af at
spradebassen udøser sin visdom, selvom den ikke altid virker.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-03 20:02

Anti-Nietzsche'sk

Hovedpersonen "Roger" med øgenavnet Dodger, er fascinerende og irriterende,
hadsk mod alle, og så intelligent og anti-svaghed at det bliver helt
Nietzsche'sk

"Sortsyn er klarsyn" sagde Strindberg efter han havde optaget
Nietzsche-tankerne i sit livsværk .

Der er noget forfriskende ved forsøg på at rive alle masker, selvbedrag og
livsløgne af samfundet - også når det søges udstillet som usympatisk,
hvilket er filmens (overforsigtige) budskab.

" Happiness runs after me. That is because I do not run after
women. Happiness, however, is a woman.Nietzsche

"Den der ikke tror på sig selv, lyver altid. Nietzsche

" He that is overcautious will accomplish little.
Schiller (1759-1805)German Dramatist, Poet, and Historian

"Det er ikke fra de stærkeste, at det skadelige kommer, men fra de svageste
Nietzsche

"Svage mennesker er ikke i stand til at være oprigtige.Rochefoucauld
"Weak people can not be sincere. La Rochefoucauld

" Af afmagten vokser hadet frem til det mest uhyggelige til det mest
åndelige og giftige. Nietzsche

"Hellig grusomhed; En mand gik med et nyfødt barn i sine hænder hen til en
hellig mand og spurgte: Hvad skal jeg gøre med dette barn? Det er sølle og
misdannet og har ikke nok liv i sig til at dø af". "Slå det ihjel" råbte den
hellige med en skrækkelig stemme, "Slå det ihjel og hold det derpå gennem
tre dage og tre nætter i dine arme , så at du gør dig et minde derom, da
skal du aldrig igen avle et barn, hvis ikke tiden er inde for dig til at
avle". Da manden havde hørt dette, gik han skuffet bort, men mange
bebrejdede den hellige, at han havde rådet til en grusomhed, for han havde
rådet til at slå barnet ihjel! "Men er det ikke mere grusomt at lade det
leve?" sagde den hellige".Nietzsche