/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Postordre - hvornår?
Fra : Steen


Dato : 02-07-03 19:08

Hvornår er der tale om postordre, og forbrugeren dermed har 14 dages
returret?

Jeg har som privat forbruger bestilt en vare pr. telefon, og den bliver
leveret til min bopæl af sælgeren. Jeg køber varen på grund af mit kendskab
til varen, og har ikke besigtiget den hos sælgeren.

Kan jeg så være sikker på, at have 14 dages returret?

Jeg har kigget bekendtgørelse af lov om køb LBK nr 237 af 28/03/2003 igennem
www.retsinfo.dk, men jeg kan ikke finde noget om de 14 dages returret ved
postordrekøb.

I hvilken lov står det så?


- - -
Steen




 
 
Morten Fruergaard (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-03 19:10

"Steen" <steen@FJERNbzd.dk> skrev i en meddelelse
> Kan jeg så være sikker på, at have 14 dages returret?

Ja. det er en lov for fjernsalg generalt.
Så du har 14 dages returret - med mindre der er tale om et tilpasset
produkt.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.
www.cf-offroad.dk/alarm.htm - 2-vejs bilalarm med bl.a. fjernstart og
turbotimer til meget lav pris.



Steen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 02-07-03 20:12


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> Ja. det er en lov for fjernsalg generalt.
> Så du har 14 dages returret - med mindre der er tale om et tilpasset
> produkt.

Muligvis er der tale om et tilpasset produkt, dog indenfor sælgerens normale
sortiment.

Der er tale om en kontorstol, hvor der er aftalt: Farve på stof, hjul til
hårdt gulv, højde af gaspatron, facon på ryglæn - men altsammen indenfor
sælgerens standardsortiment. Dog leveres varen først om nogen tid, da den
ikke er lagervare - men det er vist normalt, at stolene først fremstilles
efter ordre.

Jeg ved ikke, om der så er tale om et tilpasset produkt? Den er jo ikke
fremstillet efter mål af undertegnede. Ej heller har jeg bedt om en særlig
farve.

Firmaet sælger vist normalt til firmaer, men jeg fik da på anfordring en
brochure tilsendt, og de har også en hjemmeside på nettet.

Har jeg stadig 14 dages returret?

Steen



Bertel Lund Hansen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-07-03 21:23

Steen skrev:

>Der er tale om en kontorstol, hvor der er aftalt: Farve på stof, hjul til
>hårdt gulv, højde af gaspatron, facon på ryglæn - men altsammen indenfor
>sælgerens standardsortiment. Dog leveres varen først om nogen tid, da den
>ikke er lagervare - men det er vist normalt, at stolene først fremstilles
>efter ordre.

Jeg har ikke speciel juridisk erfaring. Jeg vil tro at den
'tilpasning' ikke betyder at returretten falder væk.

>Firmaet sælger vist normalt til firmaer, men jeg fik da på anfordring en
>brochure tilsendt, og de har også en hjemmeside på nettet.

>Har jeg stadig 14 dages returret?

Det er slet ikke sikkert under de omstændigheder. Det kommer an
på hvad der står på hjemmesiden og om de plejer at handle med
private.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-07-03 19:25

Steen skrev:

>Hvornår er der tale om postordre, og forbrugeren dermed har 14 dages
>returret?

Glem postordre. Tænk fjernsalg.

§ 10 a.   Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om
   tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller
   tjenesteydelser, når aftalen

1.   indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at
   parterne mødes, og
2.   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
   den erhvervsdrivende.

Det betyder at telefonsalg også kan være er fjernsalg, men bemærk
stk. 2. Hvis du har overtalt en forretning til at gøre noget for
dem usædvanligt, er der ikke returret.

>Jeg har som privat forbruger bestilt en vare pr. telefon

Det er nok til at det er fjernsalg hvis firmaet plejer at sælge
pr. telefon, fax, internet, brevdue, røgsignaler eller lignende.

>Kan jeg så være sikker på, at have 14 dages returret?

Med det nævnte forbehold: Ja. Firmaet kan ikke aftale sig ud af
den lovsikrede returret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste