Andet multimedie
bentjuul 3670
Indskanning af underskrift
Fra : erik

Dato : 02-07-03 17:08

Jeg vil gerne indskanne min underskrift og derefter bruge den i bl.a. de
breve, som jeg skriver i tekstbehandling (Word).
(Ofte sender jeg mine breve pr. fax, og det er lettere at sende direkte fra
pc'en uden at skulle have brevet ud på papir for at skrive det under med
"håndkraft".)

Indtil nu har jeg prøvet (mange gange) at skanne et stykke hvidt papir med
min underskrift, men resultatet bliver usselt: ikke ordentligt sort, for
kantet/hakket.

Jeg har eksperimenteret med forskellige opløsninger og farvedybder i
skanningen. Og med forskellige penne (som alle virker som om, de ikke er
rigtig sorte). Og med forskellige filformater.

Har nogen en god opskrift på, hvordan jeg opnår det jeg vil?

Mange hilsener
Erik

Fra : Ammitz

Dato : 02-07-03 19:36

"erik" skrev d. 02-07-03 17:08 dette indlæg :
> Jeg vil gerne indskanne min underskrift

Skan til 16,7 millioner farver - scan i 1200 dpi.
Træk billedet ind i photoshop, og juster lys og kontrast her, - lav evt.
om til sort/hvid bitmap.
Sådan har jeg altid held med underskrifter, - hvadenten e skal anvendes
i sort/hvid eller i farver.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : erik

Dato : 02-07-03 20:19

> Skan til 16,7 millioner farver
Nu har jeg eksperimenteret lidt mere med skanneren. Og jeg kan godt se, at
det bliver bedre i 16,7 mio farver end at scanne i færre farver eller
sort/hvid. Det er vist det, der gør forskellen (selvom der skrives med en
sort pen på hvidt papir).

> Træk billedet ind i photoshop, og juster lys og kontrast her, - lav evt.
> om til sort/hvid bitmap.

Jeg plejer at lave en GIF, fordi der kan man definere en transparent
baggrundsfarve. Derved undgår jeg en ellers uundgåelig skygge rundt om
underskriften.
Mener du, at det er bedre at indsætte en bitmap i Word?

Mvh
Erik

Fra : emj

Dato : 02-07-03 20:37

On Wed, 2 Jul 2003 21:19:05 +0200, "erik" <erik2bak@hotmail.com>
wrote:

>Jeg plejer at lave en GIF, fordi der kan man definere en transparent
>baggrundsfarve. Derved undgår jeg en ellers uundgåelig skygge rundt om
>underskriften.

Du kan kan ikke få word til at udnytte transparent baggrund fra en
gif-fil.

>Mener du, at det er bedre at indsætte en bitmap i Word?
PNG og TIFF er glimrende valg til Word.
Hilsen emj

Fra : erik

Dato : 03-07-03 11:34

> Du kan kan ikke få word til at udnytte transparent baggrund fra en
> gif-fil.
Jo, det kan man faktisk godt (i hvertfald i Word 2002). Her har jeg indsat
et gif-billede (på en farvet Word-baggrund), og så undertrykkes gif'ens
transparente baggrund.

> PNG og TIFF er glimrende valg til Word.

Det vil jeg så prøve at gå videre med...

Mvh
Erik

Fra : Thomas²°°³

Dato : 03-07-03 11:19

"erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har nogen en god opskrift på, hvordan jeg opnår det jeg vil?

Jeg scanner det som lineart i så høj opløsning som muligt, så stort som
muligt og gemmer det som en tif. Når jeg så placerer det i f.eks. InDesign
kan jeg der angive farven på "kuglepennen".

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : hcma

Dato : 04-07-03 10:37

> [...]
> rigtig sorte). Og med forskellige filformater.
>
> Har nogen en god opskrift på, hvordan jeg opnår det jeg vil?

I stedet for at indscanne en underskrift, kan du prøve finde en, der har en
tegneplade (Wacom, Sandberg e.lign.) og skrive din underskrift med pennen,
gemme "billedet" og så indsættte i dine word-docs.
m v h
HC