Problemer med design med DIV
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-07-03 14:02

Hej gruppe.

Jeg vil gerne lave hele mit design i DIV - jeg har dog et problem, som
forhåbentlig kan løses. Jeg vil nemlig have en side, hvor der både er plads
til menuer (links m.m.) i både højre og venstre side, f.eks. ligesom
http://udvikleren.dk
Jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne lave det med CSS1 og DIV. Ligenu er
hele designet lavet med DIV undtagen lige den ting at jeg har splittet siden
op i tre dele med en TABLE (selvfølgelig styres den også af CSS-kode).
Håber det kan lade sig gøre. Ellers gør én TABLE vel heller ikke det store.

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-03 15:31

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news.fjern-dette@bwp.dk> skrev

> [...]
plads
> til menuer (links m.m.) i både højre og venstre side, f.eks. ligesom

Prøv at kigge på disse to sider. Måske de kan hjælpe dig på vej:

http://hjemmesideskolen.dk/html/div.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-07-03 16:44

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> plads
>
> Prøv at kigge på disse to sider. Måske de kan hjælpe dig på vej:

Desværre ikke særlig meget - i hvert fald ikke efter hvad jeg kan se.
Problemet er at jeg uanset hvad bliver nød til at bruge expression (jeg ved
ikke engang om det er gyldigt CSS2-kode at bruge den eller det er noget MS
har fundet på) for at beregne bredden af den midterste spalte. De to yderste
spalter skal begge have en fast bredde - det er ikke noget problem, men
spalten i midten skal jo blot have den overskydne plads, hvilket jo ikke er
til at finde uden at beregne den. Jeg kan ikke lide at bruge denne
'expression'-tingest. Jeg ville hellere at det kunne laves direkte med enten
HTML-tags eller CSS-kode. Det kan lade sig gøre med tables, men mange
forbyder jo nærmest brug af disse til at lave designet. Hvis man skal gå væk
fra dem bliver man også nød til at have nogle alternativer, f.eks. til det
problem jeg har. Men hvis valget står mellem CSS-expression og tables, så
vælger jeg helt klart tables.

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-03 16:54

> [...]
> spalter skal begge have en fast bredde - det er ikke noget problem, men
> spalten i midten skal jo blot have den overskydne plads, hvilket jo ikke

Der er heller ikke så meget at beregne. Hvis du giver højre og venstre
spalte hver en fast bredde og en float, vil midterspalten automatisk udfylde
den resterende plads:

#hoj{
float:right;
width:150px;
}
#ven{
float:left;
width:150px;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 17:08

Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
> bredde - det er ikke noget problem, men spalten i midten skal jo blot
> have den overskydne plads, hvilket jo ikke er til at finde uden at

Se her:
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-07-03 17:20

Bjarke Walling Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> forhåbentlig kan løses. Jeg vil nemlig have en side, hvor der både er plads
> til menuer (links m.m.) i både højre og venstre side, f.eks. ligesom

Prøv at kigge lidt på http://www.html.dk/artikler/00043/

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-07-03 17:53

Mange tak for alle svarende. Nu har jeg fået det til at virke!

Mvh. Bjarke