Adopsion ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-07-03 04:26

se nu nærmer jeg mig jo de 40 år så det er jo måske lidt sent at se på
sagen - men sagen er at jeg aldrig er blevet adopteret af min
emotionelle fader - der nu har virket som min far fra jeg var 3 mdr.
efter en mildest talt dramatisk skilsmisse i mellem mit biologiske
fædrene ophave og min moder !

Min emotionelle fader var vilige til at adoptere mig i sin tid men da
min biologiske fader modsatte sig dette - kunne det vist ikke lade sig
gøre .... det blev ihvertilfælled ikke.

Dan min emotionnel fader blev skildt fra min moder da jeg var 11 år
viste han mig en dag at han havde gjort testamente - hvor jeg stod til
at arve en forygenes masse penge ... jeg anede på indeværende
tidspunkt ikke at vi ikke var blodsbeslægtede !

jeg forlagde sagen for min moder for et apr år siden om det egentligt
ikke ville være mest fornuftigt at - jeg rent faktisk blev adopteret
men det mente hun var for sent ?

spørgsmålet er så bare er det - det ??

ikke fordi det er specilt relevandt og det enste jeg ser af det er at
jeg ikke for noget arv fra min biologiske fader der godt er
tilsvarende temligt velhavene .... det interessere mig ikke mere at få
flere penge ind jeg har - jeg har nok til det jeg nu skal bruge uden
at savne noget og skulle der vær et eller andet jeg brænder for så
finder jeg ud af det ...

det sidste der er jeg indrømmet OT men ....er det for sent ?
--
"I can't feel you anymore, I can't even touch the books you've read
Every time I crawl past your door, I been wishin' I was somebody else instead.

Fra : Henning

Dato : 02-07-03 07:19

On Wed, 02 Jul 2003 03:25:37 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net>
wrote:

> [...]
>
>jeg forlagde sagen for min moder for et apr år siden om det egentligt
>ikke ville være mest fornuftigt at - jeg rent faktisk blev adopteret

Grænsen går ved ca. 30 år - så ja, det er for sent. (Et svar jeg fik
fra Familieadvokaten for et års tid siden efter en lignende
diskussion.)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-07-03 15:10

On Wed, 02 Jul 2003 08:18:54 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

> [...]

>Grænsen går ved ca. 30 år - så ja, det er for sent. (Et svar jeg fik
>fra Familieadvokaten for et års tid siden efter en lignende

det er da egentligt i mangel af bedre lidt urigemeligt ...hvis man som
barn ikke finder ud af tingenes rette samenhæng før man er over den
alder ?
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-07-03 12:43

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message
[klip]
> jeg forlagde sagen for min moder for et apr år siden om det egentligt
> ikke ville være mest fornuftigt at - jeg rent faktisk blev adopteret
> men det mente hun var for sent ?
>
> spørgsmålet er så bare er det - det ??

I princippet nej, men som en anden også skriver, er det øjensynligt sådan,
at der i praksis - som absolut hovedregel - ikke bevilliges adoption, når
den adopterede er over 30 år gammel.

Da administrativ praksis som sådan ikke må være ufravigelig, kan det dog
godt være, at der er et eller andet i din situation der kan begrunde en
sen-adoption, det kan naturligvis ikke helt udelukkes.

At du ikke bliver adopteret af din ikke-biologiske far, betyder dog ikke, at
du alligevel ikke kan arve efter ham. Således kan enhver af os - som
udgangspunkt - testamentere hele vores formue væk. Er man gift - eller har
man børn, kan man testamentere op til halvdelen af sin formue væk.

Dette betyder altså, at din ikke-biologiske far sagtens gyldigt ved
testamente kan bestemme, at du skal arve efter ham. Hvor stor en andel arven
så kommer til at andrage, er - som nævnt - afhængig af, om han er gift,
eller om han har nogle biologiske børn (eller i øvrigt har begunstiget andre
i sit testamente).

Det bemærkes i øvrigt, at det er en forudsætning, at testamentet er
gyldigt - at det overholder arvelovens krav til testamenter.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-07-03 11:57

Karina og Christian wrote:

> I princippet nej, men som en anden også skriver, er det øjensynligt sådan,
> at der i praksis - som absolut hovedregel - ikke bevilliges adoption, når
> den adopterede er over 30 år gammel.

Er der en officiel grund til dét?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #23: Companies attempting to "position" themselves need to take

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-07-03 12:23

"Ole Andersen" <news@palnatoke.net> wrote in message
[klip]

> Er der en officiel grund til dét?

Det tør jeg ikke sige. Jeg fandt oplysningen hos Familieadvokaten, som en
anden henviste til, og der stod der desværre ikke nogen begrundelse; blot at
man i praksis som hovedregel ikke bevilligede adoption, når den adopterede
var over 30 år gammel.

Mon der sidder nogen her i gruppen, der kender begrundelsen?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 13:51

Karina og Christian wrote:

> [...]
> var over 30 år gammel.
>
> Mon der sidder nogen her i gruppen, der kender begrundelsen?

Næ, min sidste hukommer er 40 år..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.