Konvertering fra PADI divemaster til CMAS*~
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 01-07-03 23:11

HEj NG.

Er der nogen der ved om det er muligt at konvertere fra PADI
divemaster til CMAS** "på papiret", dvs få CMAS** certifikatet uden at
skulle til at bestå diverse prøver.

Hvis dette er muligt, hvor kunne man så henvende sig for at få det
gjort og hvad kunne prisen tænkes at være... Jeg er specielt
interesseret i at høre om der er nogle dykkercentre eller "free-lance"
CMAS-instruktører der har mulighed for at gøre dette.

MVH. TK

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-03 23:15

Hvor i landet befinder du dig ?
Der er lidt forskellige muligheder.

JZC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-07-03 06:20

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor i landet befinder du dig ?
> Der er lidt forskellige muligheder.

Nu vi er igang med "non-performance crossover" så vil jeg da
også gerne have et PADI DM. Som CMAS ** inst. kan jeg
vil også slippe for at lave alle prøverne.

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-07-03 15:10

Nu opfattede jeg det som han mente "ABC bassin prøverne (eller hvad de nu
hedder i det regi)

JZC

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 02-07-03 07:58

Lyder interessant, jeg bor i Århus.

MVH. TK

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-07-03 15:12

Så prøv at henvende dig til Søsport Import i Åbyhøj. Det kan være at han
stadigvæk har en CMAS instruktør tilknyttet.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-07-03 08:25

Thomas Kristensen wrote:
> Er der nogen der ved om det er muligt at konvertere fra PADI
> divemaster til CMAS** "på papiret", dvs få CMAS** certifikatet uden at
> skulle til at bestå diverse prøver.

Det er så vidt jeg ved, ikke muligt. Ifølge standarderne kan du som PADI DM
starte på enten CMAS** eller CMAS***.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 02-07-03 15:34

Det er muligt at konverterer fra feks. Dive master
til CMAS *** Men du skal bestå kurset. (prøver mm.) Ellers har du jo ikke
taget certifikatet. men bare fået det.
Det der ligger i konverterings bestemmelserne er.
at du kan tage et kursus inden for et andet system uden at skulle starte
helt fra første kursus

det samme gør sig gældende ved konvertering fra CMAS til PADI

Envidere er dette ikke gældende for Instruktører

Men prøv at kontakte en af de lokale dykkerklubber for at høre dem om
mulighederne.

Hilsen Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-07-03 21:14

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det samme gør sig gældende ved konvertering fra CMAS til PADI
>
> Envidere er dette ikke gældende for Instruktører

Hvad er ikke gældende for instruktører ?

Søren Arnvig

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 03-07-03 02:39

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er ikke gældende for instruktører ?

Nu skal man passe på med at gætte, men jeg tror at han mener at det med at
springe trin over ikke gælder instruktør delen.

F.eks. ville man svjh med et ** certifikat i hånden gå direkte på Rescue
uden at tage OW eller AOW før.
[Disclaimer: kan ikke huske detaljerne - check CMAS/PADI aftalen]

Dvs var man CMAS** instruktør kan man ikke bare melde sig på et PADI Open
Water Scuba Instructor kursus (eller hvad sådan et nu hedder).
I så fald bliver man nødt til at tage trinene foran dvs Divemaster og
Assistant Instructor.

Mvh,
Thomas Kjeldsen

Fra : Jesper Kjøller

Dato : 03-07-03 06:16

I news:bdvtop$eu5$1@news.net.uni-c.dk,
Thomas Kjeldsen <thomas_kjeldsen@SLETDETTEyahoo.com> skrev:

> [...]
> Rescue uden at tage OW eller AOW før.
> [Disclaimer: kan ikke huske detaljerne - check CMAS/PADI aftalen]

Korrekt. Men det har sådan set ikke noget med nogen aftale at gøre.

> [...]
> Open Water Scuba Instructor kursus (eller hvad sådan et nu hedder).
> I så fald bliver man nødt til at tage trinene foran dvs Divemaster og

Forkert. Hvor har du det vås fra?
En CMAS instruktør (uanset antallet af stjerner) kan optages på IDC
(Instructor Development Course).

/Jesper

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 03-07-03 09:40

"Jesper Kjøller" <jesper-kjoller@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Forkert. Hvor har du det vås fra?
> En CMAS instruktør (uanset antallet af stjerner) kan optages på IDC
> (Instructor Development Course).

Fair nok, hvad ved jeg.

Jeg støttede mig til pkt. 2c i:
http://www.cmas2000.org/docutheques/opendoc2.asp?id=309

Tror også jeg ville være lidt mut, hvis man som ** instruktør skulle starte
fra bunden (DM) - men sådan troede jeg ærligt talt det kørte.

Har du et link vdr. crossover til IDC?

Vh,
Thomas

Fra : Jesper Kjøller

Dato : 03-07-03 09:22

> [...]
>
> Tror også jeg ville være lidt mut, hvis man som ** instruktør skulle
> starte fra bunden (DM) - men sådan troede jeg ærligt talt det kørte.

http://www.padi.com/english/common/courses/pro/owsi.asp

/Jesper

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-07-03 16:50

Selv om vi er kommet lidt ud over det oprindelige spørgsmål.
Vil jeg dog godt tilføje at en PADI instruktør ikke kan tilmelde sig et CMAS
** Instruktørkursus.
Som det er pt. i Danmark.
Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-07-03 17:40

Hej Søren
Der er ikke lavet konverteringsaftaler på instruktør nivau. mellem PADI og
CMAS
og som du selv ved er kravet for at starte på CMAS * Instruktør at du er
CMAS *** Dykker

Hilsen Claus

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 03-07-03 02:46

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om det er muligt at konvertere fra PADI
> divemaster til CMAS** "på papiret", dvs få CMAS** certifikatet uden at
> skulle til at bestå diverse prøver.

Hvis du med diverse mener CMAS* prøvekrav, så ja det kan man godt.
Bare med et OW i hånden kan du tilmelde dig et ** kursus.

Hvis du med diverse mener at du gerne vil have lagt et ** bevis i hånden
uden at skulle aflægge prøver, så nej.
Sådan ser det i hvertfald ud på papiret:
Pkt. 2c: http://www.cmas2000.org/docutheques/opendoc2.asp?id=309

Hvordan den virkelige verden derude fungerer på dette punkt ved jeg ikke,
men jeg vil da håbe at man ikke bare sådan uden videre kan krydse over.

Mvh,
Thomas Kjeldsen (TK ;)