Run-Time errors
Fra : Jesper

Dato : 01-07-03 22:55

Kan man få vb til at skrive en logfil, med et linienummer eller sådan noget,
når der opstår en fejl et program.

Har en "fejl" i et program som kører hos en Radioamatør i Rusland, men hos
mig, og andre her, er der ingen fejl....Sååå ved ikke lige hvor jeg skal
lede....

Jesper....

---

Fra : Jan Vennike

Dato : 02-07-03 03:31

"Jesper" <oz5pc@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig, og andre her, er der ingen fejl....Sååå ved ikke lige hvor jeg skal

Lige præcis er det jeg selv har manglet.

Men hvis du har en ide om hvor det går galt, kan du jo i den pågældende
funktion jo indsætte nogle nogle Linie=1, Linie=2 osv og så lave en On Error
hvor du skrive linienummeret ned - så ved du da hvorlangt den nåede mens den
virkede.

Ovenstående er måden jeg jeg har brugt ved errortrapping over long distance

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : csvendsen

Dato : 02-07-03 04:19

"Jan Vennike" skrev d. 02-07-03 03:31 dette indlæg :

> "Jesper" <oz5pc@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> noget,

Hej Jesper, her er et eksempel på hvorledes man kan få gemt oplysninger
om :
Navn på Applikationen, Formularnavn, Tidspunkt, Subrutine og Fejlnummer
/beskrivelse. Du kan selv tilføje linienummer i koden.

Sub InitVar()
' Initialisering af globale variable. Skal kaldes ved program start
On Error GoTo InitErr
'Her er programkoden, hvor det måske sker fejl
'
'
Exit Sub

InitErr:
Call WriteSysLog(App.Title, "InitVar", Err)
End Sub
-
Public Sub WriteSysLog(Apptitle, frmName, Err As ErrObject)
' Gemmer en uhåndterbar fejlsituation i log file
' Format: DatoTid, Apptitle, frmname, BrugerId, Err message

Dim FilNu As Integer

FilNu = FreeFile
Open ErrLogFile_gk For Append As #FilNu
Write #FilNu, Now, "Appl.: " & Apptitle & " " & AppVer_gk, "Form/Sub:
" & frmName, "BrugerId: " & sBrugerId_g, "Error: " & Err.Number,
Err.Description
Close #FilNu
End Sub

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper

Dato : 02-07-03 14:55

Virker fint. Har prøvet at lave et lille testprog og lavet linienumre i en
sub, hvor der er figureret en fejl.
Men hvordan får jeg linienummeret????

---

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-07-03 08:26

Jesper skrev:
> Virker fint. Har prøvet at lave et lille testprog og lavet linienumre i en
> sub, hvor der er figureret en fejl.
> Men hvordan får jeg linienummeret????

Her er et lille illustrativr eksempel:

Private Sub Test()
On Error GoTo Err
Dim r As Single
5:
r = 0
9:
r = 1 / r
40:
r = 27
Exit Sub
Err:
Debug.Print "Error " & Err.Number & " : " & Err.Description & " at line
" & Erl
End Sub

Programmet fejler i linien "r = 1 / r" idet r har værdien 0.
Den senest _numeriske_ label har værdien 9, og derfor vil funktionen Erl
(står for Error Line) returnere værdien 9.
Hvis der ikke er nogen numeriske labels før der, hvor fejlen optræder,
returnerer Erl værdien 0.

-------
Tomas

Fra : Jesper

Dato : 03-07-03 14:58

Havde netop fundet ud af det...

Men det havde nu været lettere at finde ud af, hvis det hed
err.line ligesom err.number og err.description osv.... Der startede
jeg nemlig med at kigge....

Men ok, når bare der er hjælp at hente her, går det....

Jesper....

---

Fra : Rico Hansen

Dato : 02-07-03 15:24

Hej Jesper,

Jeg kan varmt anbefale et lille addin som kan downloades her
http://www.mztools.com/ .
Det giver dig mulighed for at indsætte linie numre, genere XML dokumenation
af din kode og meget meget mere.

For mere præcis fejlhåndtering kan HuntERR også anbefales, det det viser
call stack og meget mere og udskriver ligeledes linienumre hvis disse er
angivet i koden.
HuntERR kan hentes her http://www.urfinjus.net/UJ2/HR_Main.asp

/Rico
ricohansen@hotmail.com