Privat bil der anvendes delvist i firma
Fra : Nielsen

Dato : 01-07-03 22:14

Jeg leder som en gal på T&S side hvor jeg prøver at finde reglerne om
anvendelse
af en privat bil i samme persons enkeltmandsfirma.

Jeg mener man enten kunne "godtgøre" enten et fast beløb pr. kilometer med
kørebog tilfølge
eller de drifts udgifter der var forbundet med "arbejdskørselen" (correct me
if i´m wrong)

Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 01-07-03 22:21

"Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørebog tilfølge
> eller de drifts udgifter der var forbundet med "arbejdskørselen" (correct

Ja det er typisk...lige som jeg postede ovennævnte dukkede den frem på TS

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137953&ov_id=200230&search=kørsel¤virksomhed

Nielsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 16:43

Nielsen wrote:

> [...]
> kørebog tilfølge
> eller de drifts udgifter der var forbundet med "arbejdskørselen" (correct me

Blot supplerende,
kravet om kørebog er i den virkelige verden en sandsynligørelse af
kørsel total, fordelt mellem privat og erhverv.
Privat kørsel er standard 8.000 km plus ekstra, som fx sommerhus,
arbejde mv.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Nielsen

Dato : 02-07-03 17:34

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørsel total, fordelt mellem privat og erhverv.
> Privat kørsel er standard 8.000 km plus ekstra, som fx sommerhus,

Vil det så sige at jeg skal have fruen til at føre kørebog, fordi jeg et par
gange om måneden bruger bilen erhvervsmessigt

Nielsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 17:52

Nielsen wrote:

> Vil det så sige at jeg skal have fruen til at føre kørebog, fordi jeg et par
> gange om måneden bruger bilen erhvervsmessigt

Hvor får du det fra, læs igen..,

Sandsynliggørelse..

Fra : Pia J

Dato : 02-07-03 19:49

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Hvor får du det fra, læs igen..,
>
> Sandsynliggørelse..

Vidunderligt, så slipper jeg for at huske at aflæse tælleren de 5 gange om
året jeg er til møde ude i byen!

:Pia

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 20:04

Pia J wrote:

> Vidunderligt, så slipper jeg for at huske at aflæse tælleren de 5 gange om
> året jeg er til møde ude i byen!

Men du skal stadig sandsynligøre, dvs kørte km ialt i året, heraf osv..
Grundlaget er km stand hvert 1.1...,
og heraf til ?
privat (mindst de 8 kkm+ekstra)
og hvilket erhverv ?

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 06:48

> og hvilket erhverv ?

hjemmearbejdende grafiker. Og jeg tror ikke bilen kører 8k km om året I ALT.
Den kan stå stille i uger.

:Pia

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 14:22

Pia J wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
>
> hjemmearbejdende grafiker. Og jeg tror ikke bilen kører 8k km om året I ALT.
> Den kan stå stille i uger.

Hm, skattener 200 km, men så måske 100 km a 2.84 kr,

og der er møj mere gemt i det svar, men denne bil er ikke tidlige firmabil,
eller ?
Er det firmabil, glem det.

Skatterne kan bedst med misundelsesgrænser.

Så giv dem det, men brug resten..

Fra : Pia J

Dato : 04-07-03 15:58

> Hm, skattener 200 km, men så måske 100 km a 2.84 kr,

Ikke forstået.

> og der er møj mere gemt i det svar, men denne bil er ikke tidlige
firmabil,
> eller ?
> Er det firmabil, glem det.

Nej, det er min gamle private bil, købt inden jeg blev selvstændig, ejet af
min mand med mig som registreret bruger (inden jeg blev selvstændig og inden
vi blev gift).

Jeg har indtil videre blot trukket km fra, no more. Og vi snakker om
småpenge og sjældne tilfælde, derfor glemmer jeg altid at aflæse tælleren.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 04-07-03 15:58

-og den er på hvide plader.

:Pia

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 22:41

Fra : Nielsen

Dato : 02-07-03 20:50

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor får du det fra, læs igen..,
>
> Sandsynliggørelse..

Jeg tolker det du skrev sådan, at hvis det der skal vises hvad der erhverv
og hvad der er privat, så skal alle Km i kørebogen.

Nielsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-07-03 07:20

Nielsen wrote:

> Jeg tolker det du skrev sådan, at hvis det der skal vises hvad der erhverv
> og hvad der er privat, så skal alle Km i kørebogen.

Næ, jeg skrev netop sansynliggørelse..

Fra : Nielsen

Dato : 05-07-03 08:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, jeg skrev netop sansynliggørelse..

ok, så hvis man de dage man har faktureret en kunde også har X antal
kilometer i bilen, dette har man ført i bogen, så skulle der ikke være noget
at komme efter

Nielsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-07-03 15:45

Nielsen wrote:

> erhverv

> ok, så hvis man de dage man har faktureret en kunde også har X antal
> kilometer i bilen, dette har man ført i bogen, så skulle der ikke være noget
> at komme efter

Jow, men jeg sammenligner det lidt med at sejle et sejlskib,
jo mere du vil gå op mod vinden,
(have et meget lille privat kørselsforbrug udfra total kørt km)

jo bedre skal kølen være
(din dokumentation for at det er erhverv, og ikke privat)

Ex.
kører du 30.000 km årligt, kan 15.000 km erhvev være rimeligt
sansyndliggjort ved omfang og arbejdsgang uden kørebog,
kører du 10.000 km totalt, kan det være svært med kørebog at
få godkendt 5.000 km til erhvev.

Fra : Munir

Dato : 05-07-03 12:06

Det er rigtigt, men da det er skatteyder, der skal dokumenter/bevis overfor
skattevæsen, skal du bruge metode 1., altså at du fører en kørebog.

Hilsen
Ahmed El Hassouni
www.proregnskab.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-07-03 12:34

Munir wrote:

> Det er rigtigt, men da det er skatteyder, der skal dokumenter/bevis overfor
> skattevæsen, skal du bruge metode 1., altså at du fører en kørebog.

Og i de over tusind regnskaber vi laver årligt, får vi det godkendt uden
en kørebog.